Full version: Afrikas blå lilja
imk
Är det nån som sått frö av Afrikas Blå lilja..några tips i så fall! Hur blev resultatet?

Sparade en blomma i höstas och det är frö i den som jag tänkte prova att så
strandskatan
Jag tror det finns två sorters afrikas lilja, en som vissnar ner på hösten och en som är grön året om. Hursomhelst, jag har den som vissnar ner, står på friland året om (bor i zon 1), de börjar just sticka upp gröna blad. Jag har sått tre gånger, den gror jättelätt, inga konstigheter, gror lite ojämnt, jag har sått fröna i glassburk med hål i botten, i såjord blandat med lite perlit, jag har sått i mars nån gång. Första gången planterade jag ut sådderna på sommaren, grannens katt grävde sönder dem, andra sådden också utplanterad första (=förrförra) sommaren, frös bort på vintern. De jag sådde förra våren har jag vinterförvarat svalt och ljust inne, de har varit gröna hela vintern. Har dem ute i kruka nu, ska nog vinterförvara dem inne ett år till.
imk
Tack för upplysningen
merlin68
Kapar tråden lite....är den sorten som vissnar ner härdigare än den städsegröna`? Jag har den året-runt-gröna med vita blommor och bor i zon 3-4 - inte törs man plantera den ute året om i kallare zoner än 1 möjligen 2???
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon