Full version: Svampkännare ohoj!
Gunilla T
Vad är dethär?

[attachment=60146:DSCN02050001.JPG] [attachment=60147:DSCN02060001.JPG]
Gossen Ruda
Ser ut som någon toppmurkla. Brukar vara ätliga.
Huggorm
Ja, helt klart toppmurkla. Ganska sällsynta, och om jag kommer ihåg rätt saknar de stenmurklornas gift. Fin matsvamp.
Gunilla T
Jaha jaa, tänkte på murkla men är ganska dålig på lite ovanligare svampar och jag vet att det finns giftiga murklor.

Men...det märkliga är miljön de växer i, fanns fyra stycken i morse. Jag har gjort en liten sittplats på baksidan av trädgården under några stora sälgar och förvildade körsbärsträd. Hela ytan är täckt med markduk och ovanpå det har jag satt täckbark. Detta gjordes ifjol och nu kommer svampen upp där.

Såhär ser det ut;

[attachment=60148:DSCN18120001.JPG]

Gossen Ruda
Då lever förmodligen murklans hyfer nere i täckbarken och har kanske även kommit med barken. Murklor lever i dött trä eller bark. En gång i forntiden när jag var ung gjordes en avverkning nära sommarstugan. Innan timret transporterades över sjön barkades det på en udde. Det udden gav sen under några år mängder med vanliga stenmurklor.
Meriona
Lyllos dig Gunilla att ha delikatessvamp i trädgården! smile.gif

Fast jag har aldrig smakat toppmurklor, men de borde väl smaka som stendito gissar jag?
Gåsis
Toppmurklan är helt ogiftig och behöver inte förvällas. Den är lite smaksvagare än stenmurklan. Växer ofta i bark, tex efter elljusspår och där man lagt timmer. Plocka varenda en du kan! Lättorkad är den om man skulle få så många.

/Åsa
Tikka
Instämmer med föregående talare om att det är toppmurkla, grattis smile.gif
Här kan du läsa lite om toppmurklan http://www.svampguiden.com/art.asp?art=Morchella_elata
gnon49
CITAT (Tikka @ 28-04-2011, 23:04) *
Instämmer med föregående talare om att det är toppmurkla, grattis smile.gif
Här kan du läsa lite om toppmurklan http://www.svampguiden.com/art.asp?art=Morchella_elata

Ja inte är det en ticka i alla fall laugh.gif
Gunilla T
Tack för svaren! Det var ju en trevlig överraskning.

De måste ju ha kommit med täckbarken men lustigt ändå att det krävs så lite för dem att växa till, det är ju bara ett tunt lager täckbark ovanpå markduken.
Motti
Toppmurkla !helt klart plockade sådana på mammas lantställe varge år för ,inte giftiga precis som föregående talare sagt smile.gif
Gunilla T
CITAT (Motti @ 30-04-2011, 00:15) *
Toppmurkla !helt klart plockade sådana på mammas lantställe varge år för ,inte giftiga precis som föregående talare sagt smile.gif

Missförstånd? .....ingen har påstått att toppmurkla är giftig wink.gif
Blomstertanten
Andra året efter att vårt bostadsbolag gjorde om här så kom det murklor i en av rabatterna!
Och nån täckbark finns det inte, så det måste funnits med i jorden.
Huggorm
CITAT (Blomstertanten @ 30-04-2011, 08:43) *
Andra året efter att vårt bostadsbolag gjorde om här så kom det murklor i en av rabatterna!
Och nån täckbark finns det inte, så det måste funnits med i jorden.

Eller så kanske murkelsporer kom med luften och slog rot i den öppna jorden. Eller hur nu murklor förökar sig smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon