|
Gossen Ruda
28-04-2011, 17:18
Googlade efter lite bilder och klickade på en av dem. Efter några sekunder varnade datorn för att hemsidan ville installera ett program. Jag tassade snabbt ut från sidan men tydligen hade något ändå slunkit igenom för antivirusprogrammet rapporterade att ett virus plockats bort. En trojan som hette Heur.DP.cCW@CVOt4g. Det gäller att vara skyddad.
andersen
28-04-2011, 17:35
CITAT (Gossen Ruda @ 28-04-2011, 18:18)  Googlade efter lite bilder och klickade på en av dem. Efter några sekunder varnade datorn för att hemsidan ville installera ett program. Jag tassade snabbt ut från sidan men tydligen hade något ändå slunkit igenom för antivirusprogrammet rapporterade att ett virus plockats bort. En trojan som hette Heur.DP.cCW@CVOt4g. Det gäller att vara skyddad. Om du vill ha den så finns den här att hämta.. tog bort länken kan ju bli fel att länka till trojaner.
Meriona
28-04-2011, 18:22
Ja virusskydd bör man inte vara utan. Telias ska vara bland de allra bästa som finns enligt två olika IT-snubbar jag pratat med.
skånepåg
28-04-2011, 20:37
Eset nod 32 full security ska man ^^
Halaj!
Ähh, virusskydd behöver man bara om man porrsurfar. Jag har surfat dagligen (flera timmar) i mer än tio år. Har aldrig haft något virusskydd över huvud taget. Har aldrig fått något virus. Däremot trojaner. De tar man bort med gratisprogrammet Ad-Aware.
//T
malcolm
30-04-2011, 17:55
CITAT (Tapio @ 30-04-2011, 16:23)  Ähh, virusskydd behöver man bara om man porrsurfar. //T En sanning med modifikation, virus kan man råka ut för var som helst men jag håller med om att porrsajter är överrepresenterade men även MSN och det forna ICQ (finns det fortfarande?) är källor för skräp.
*Stintan*
30-04-2011, 18:42
Talar ni av egen erfarenhet eller?
kerstin z5-6
30-04-2011, 19:12
Heler aldrig haft virus under mina snart 20 år på nätet.. däremot en hel del hoxs om att virus invaderat + erbjudanden om program att ta bort detsamma = nys..
Idag är det väl dom mer försåtliga virus o trojanerna som är lömskast. Dom man inte märker av att man har i datorn. Jag scannar datorn någon gång då o då. För det mesta finns inget skräp men ibland så hittas något, då främst trojaner som kartlägger hur jag använder datorn och vilka sidor jag besöker. Men det är sällsynt. I regel varnar ju datorn för osäkra webbplatser eller så varnar antivirusprogrammet. Utan skydd skulle datorn vara rena virusfällan.
Platinum
30-04-2011, 21:04
Nu är ju inte Telias antivirus det enda under himmelens fäste, inget illa om Norton som ju är det AV som Telia har annat än att det belastar datorns prestanda.
Har man ett AV aktivt, en brandvägg som mjukvara eller i router, extraprogram som t.ex. SpywareBlaster, Spybot search and destroy eller Adaware som fångar fula trojaner etc.....då rår man nog bukt på massor.
Och till Stintan, man behöver inte porrsurfa för att veta detta, det är sånt man bör veta om man dagligsurfar oavsett sidor.
*Stintan*
30-04-2011, 22:08
CITAT (Platinum @ 30-04-2011, 22:04)  Och till Stintan, man behöver inte porrsurfa för att veta detta, det är sånt man bör veta om man dagligsurfar oavsett sidor. Synd att du inte uppfattade ironin.
malcolm
01-05-2011, 07:10
Telia säker surf är F-secure i botten och sedan jag skaffade det har jag inte drabbats av något elakt I början av min internetkarriär (-95) körde jag med Netscape istället för Explorer i drygt två år utan något som helst virusskydd eller brandvägg utan att drabbas av något. Det verkar som om virusmakarna helst ger sig på Microsoft för även Mac verkar klara sig undan.
Gossen Ruda
01-05-2011, 20:07
Om någon nu undrade hur jag kunde ramla in på en sida med trojaner så bild-Googlade jag på hook stone/hookstone: http://www.google.se/search?hl=sv&gbv=...659&bih=849. Mitt egentliga intresse var stenarna på de första bilderna men sen blev jag nyfiken på vad donnan sysslade med lite längre ned och det var på den sidan trojanen fanns. Varsågod och testa.
skånepåg
01-05-2011, 20:21
Asså virus kan man få överallt, men det är ju trojanerna som är värst Men med Windows 7 som jag använder så är det inbyggda AV-programmet lika bra som de gratis sakerna, så man behöver egentligen inte mer, bara använda sunt förnuft fan ^^
Kör med gratis Avast antivirus ... har inte råkat ut för något elakt ... den talar om då den stoppar Trojaner.
Fjortispower
01-05-2011, 22:27
CITAT (*Stintan* @ 30-04-2011, 19:42)  Talar ni av egen erfarenhet eller?
skånepåg
02-05-2011, 00:33
Asså ni som inte laddar ner på åtskilliga sajter ni har ju erat webbsecurity, mer behövs inte, men om man laddar ner och inte vet vad som är vad så kan man få problem  Annars är man ju rätt säker, skulle väl bara vara ifall nån skickar nåt dumt i mail/msn eller så
*Stintan*
02-05-2011, 06:49
CITAT (skånepåg @ 01-05-2011, 21:21)  Asså virus kan man få överallt, men det är ju trojanerna som är värst Men med Windows 7 som jag använder så är det inbyggda AV-programmet lika bra som de gratis sakerna, så man behöver egentligen inte mer, bara använda sunt förnuft fan ^^ Att inte ha ett väl fungerande antivirusprogram installerat är ju bara dumt! Varför använder inte du ditt sunda förnuft?
skånepåg
02-05-2011, 09:29
CITAT (*Stintan* @ 02-05-2011, 07:49)  Att inte ha ett väl fungerande antivirusprogram installerat är ju bara dumt! Varför använder inte du ditt sunda förnuft? Hehe jag har ju Nod32, men om man har windows7 (som jag) så behöver man egentligen inget annat antivirus än det inbyggda  För det är lika bra som gratis varianterna ^^ Men jag laddar ju ner en hel del, men jag vet ju vad man ska ladda ner och inte =)
Gossen Ruda
02-05-2011, 09:39
CITAT (skånepåg @ 02-05-2011, 10:29)  Hehe jag har ju Nod32, men om man har windows7 (som jag) så behöver man egentligen inget annat antivirus än det inbyggda  För det är lika bra som gratis varianterna ^^ Men jag laddar ju ner en hel del, men jag vet ju vad man ska ladda ner och inte =) Laddar ner är en sak men jag råkade ut för ett försök till automatisk nerladdning när jag klickade på en bildlänk.
skånepåg
02-05-2011, 09:52
CITAT (Gossen Ruda @ 02-05-2011, 10:39)  Laddar ner är en sak men jag råkade ut för ett försök till automatisk nerladdning när jag klickade på en bildlänk. ja det finns mycket dumt på nätet, om man har firefox finns det mycket man kan säkra webben med Greasemonkey, har för mej det finns ett tilläg till med som heter CheckLink
*Stintan*
02-05-2011, 10:48
CITAT (skånepåg @ 02-05-2011, 10:29)  Hehe jag har ju Nod32, men om man har windows7 (som jag) så behöver man egentligen inget annat antivirus än det inbyggda  För det är lika bra som gratis varianterna ^^ Men jag laddar ju ner en hel del, men jag vet ju vad man ska ladda ner och inte =) Jag har också Windows 7 men det behövs ändå ett antivirusprogram. Man behöver inte ens ladda ner något för att få in skit som sabbar datorn. Jag har F-secure i nya datorn och jag hoppas det stoppar det mesta. Jag litar inte på gratisprogrammen. Vad har du för inbyggt antivirusprogram? Mig veterligen måste man ladda ner Microsoft Security essentials (gratis) om man vill ha det men du kanske har en specialutgåva av Windows 7. Eller menar du Windows defender? Hur kan du veta att det räcker och att man inte behöver något annat bättre? Varför ska man ladda ner en massa onödiga program som tar bort ditten o datten ifall att, bara för att man inte behagar installera ett bra antivirusprogram med automatiska uppdateringar?
skånepåg
02-05-2011, 10:58
Jo det essential, men har ju även nod32, man är aldrig säker på nätet om man surfar på massa skumma sidor och annat, kör ju windows 7 ultimate 64bit annars ^^ Men en dator vet ju inget själv (ännu, asså datorerna kommer bli feta snart, och lära sej saker ^^) Men vet man vad man gör och så så får man inte virus ^^ Man måste ju installera lite saker för att datorn ska veta lite saker
*Stintan*
02-05-2011, 11:31
Men då är det ju bra om man har ett antivirusprogram som talar om ifall sidorna är osäkra.
skånepåg
02-05-2011, 11:55
CITAT (*Stintan* @ 02-05-2011, 12:31)  Men då är det ju bra om man har ett antivirusprogram som talar om ifall sidorna är osäkra. Avg gör det på google har jag för mej, står en grön icon bredvid sidorna
CITAT (*Stintan* @ 02-05-2011, 07:49)  Att inte ha ett väl fungerande antivirusprogram installerat är ju bara dumt! Halaj! Varför det? 1) AV kan tröga ner din dator så det känns som nån hade hällt sirap i den. 2) Det kostar pengar. 3) Det behövs ändå inte. //T
*Stintan*
02-05-2011, 19:02
CITAT (Tapio @ 02-05-2011, 19:35)  Halaj!
Varför det?
1) AV kan tröga ner din dator så det känns som nån hade hällt sirap i den. 2) Det kostar pengar. 3) Det behövs ändå inte.
//T 1. Beror väl på vad du har för dator och vilket AV-program du väljer. 2. Och? Det är ju valfritt om man vill ha ett gratisprogram eller ett som kostar. Mitt ligger i bredbandsavgiften med 35:-/mån. 3. Det får stå för dig. Jag anser att man ska ha det för att skydda sin dator.
Whiskuchi
03-05-2011, 17:12
malcolm
03-05-2011, 17:22
Det är väl ändå inte Microsoft´s fel att hackarna älskar att sprida virus i deras system, detta gör inte att Mac är bättre.
Gossen Ruda
03-05-2011, 17:34
I takt med att Mac breder ut sig kommer det mer och mer Mac-anpassade virus. Läste om det idag. Ingen går säker.
Whiskuchi
04-05-2011, 08:31
Det är inte att ingen försöker göra virus till Mac (tänk så provocerade virusmakarna blir av vårt påstående att Mac inte kan smittas! Vilken seger det vore för dem att faktiskt lyckas!). Grejen är att inget kan installera sig självt på OS X, man måste ange lösenord för att lägga in program.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|