|
Full version: Patrik Sjöberg
Det du inte såg.Det kan inte vara lätt med en så stark machomanattityd som Patrik Sjöberg att skriva något som har varit en hemlighet hela livet.När vuxna förgriper sig på barn så lägger de skammen och skulden på barnet.Tycker det är starkt att han gav en offentlighet åt sin historia.Rekommenderar att läsa boken
andersen
28-04-2011, 18:43
CITAT (Vippan @ 28-04-2011, 19:20)  Rekommenderar att läsa boken Har du redan läst boken? den kom väl ut idag? är lite tveksam till att gynna en knarkare.
CITAT (andersen @ 28-04-2011, 19:43)  Har du redan läst boken? den kom väl ut idag? är lite tveksam till att gynna en knarkare. Är du inte lite väl hård nu? Lyssnar du aldrig t.ex. på Tommy Körberg eller ser en pjäs där Torsten Flink medverkar. Vi har ju t.o.m. haft en justitieminister som själv erkänt att han prövat droger, dessutom en av de bättre ministrarna som stod för något eget. För min del har jag alltid gillat och beundrat Patrik Sjöberg, först och främst för att han är en av de största idrottsmän Sverige haft men också för han är en stark personlighet som alltid gått sin egen väg. Gita
Huggorm
28-04-2011, 18:51
Den cyniske kunde tro att Patrik Sjöberg börjat få lite ebb i kassan nu när han inte längre är någon toppidrottare. En sådan skandalbok lär ju bli en bestseller.
Men om han nu bara vill föra fram det här i ljuset så föräldrar inser vad som egentligen sker på hockeyträningen, så är det ju ett lovvärt initiativ.
Jag tycker det är helt fantastiskt att han törs gå ut med det här. Så skuldbelagt, så vanligt och så undansopat. Vad pengarna går till har jag mindre åsikter om, likaså om boken är bra. Den är likafullt viktig. Det borde finnas något kontaktnätverk, typ BRIS, för idrottande ungdomar att vända sig till. Någon man vet om, som det talas om och som det är ok att vända sig till. Dessutom borde alla vuxna som misstänkt men blundat skämmas. Det är våra barn vi pratar om, som kommer i kontakt med såna här. Man ska inte misstänka allt och alla men man ska ge barnen en legalitet att berätta.
CITAT (andersen @ 28-04-2011, 19:43)  Har du redan läst boken? den kom väl ut idag? är lite tveksam till att gynna en knarkare. Yapp köpte den i dag,övergrepp på barn är det vidrigaste man kan göra och det kanske finns vissa förklaringar varför han har betett sig som han har gjort..
Eva i Skåne
28-04-2011, 18:58
Jag tror inte det är nån tvekan om att övergreppen skett. Det visade sig ju genast att flera varit utsatta. Detta är inte helt ovanligt i idrottsvärlden och det är bra att det uppmärksammas så föräldrar och andra vuxna förhoppningsvis kan bli mer uppmärksamma.
Sen får ju Sjöbergs bok en otrolig reklam och kommer säkert sälja extra bra tack vare alla rubriker.
andersen
28-04-2011, 19:00
CITAT (Gita @ 28-04-2011, 19:51)  Är du inte lite väl hård nu? Lyssnar du aldrig t.ex. på Tommy Körberg eller ser en pjäs där Torsten Flink medverkar. Vi har ju t.o.m. haft en justitieminister som själv erkänt att han prövat droger, dessutom en av de bättre ministrarna som stod för något eget. För min del har jag alltid gillat och beundrat Patrik Sjöberg, först och främst för att han är en av de största idrottsmän Sverige haft men också för han är en stark personlighet som alltid gått sin egen väg. Gita Nej det tycker inte jag,knarket skall bekämpas och inom idrott så har vi i Sverige haft många knarkare som tex Mats Willander Sven Nylander mfl,och då är risken stor att knark ses som något normalt, och inget som många gånger slutar med döden på någon skitig toalett.
Jag tror allvarligt att övergrepp på barn tar bra många fler liv än narkotikan. Även om man kanske lever... Försköna inte det ena, förljug inte det andra.
andersen
28-04-2011, 19:06
CITAT (Gåsis @ 28-04-2011, 20:03)  Jag tror allvarligt att övergrepp på barn tar bra många fler liv än narkotikan. Även om man kanske lever... Försköna inte det ena, förljug inte det andra. Fast det behöver inte stå som någon motsatts.
Nej, absolut inte. Så menade jag inte heller. Men vem som än berättar har en viktig historia.
Det värsta är väl att han lät sin styvfar förgripa sig på andra.Om han hade varit levande i dag så hade han säkert åkt fast.Hoppas att det kan hjälpa andra pojkar att våga berätta
övergrepp på pojkar sker överallt hur är det med katolska kyrka tex upp på bordet med det bara.
*Stintan*
28-04-2011, 20:16
CITAT (Vippan @ 28-04-2011, 20:17)  Det värsta är väl att han lät sin styvfar förgripa sig på andra.Om han hade varit levande i dag så hade han säkert åkt fast.Hoppas att det kan hjälpa andra pojkar att våga berätta
övergrepp på pojkar sker överallt hur är det med katolska kyrka tex upp på bordet med det bara. Det kan du väl ändå inte lasta Patrik för. För övrig är det inte bara pojkar som råkar ut för övergrepp.
CITAT (*Stintan* @ 28-04-2011, 21:16)  Det kan du väl ändå inte lasta Patrik för. För övrig är det inte bara pojkar som råkar ut för övergrepp. Inte lastar jag Patrik för vad katolska kyrkans pedofiler utför, tvärtom han har gjort något otroligt modigt,övergrepp på barn är vidrigt om det så sker i idrottsrörelser eller i religösa sammanhang.
*Stintan*
28-04-2011, 21:20
CITAT (Vippan @ 28-04-2011, 21:41)  Inte lastar jag Patrik för vad katolska kyrkans pedofiler utför, tvärtom han har gjort något otroligt modigt,övergrepp på barn är vidrigt om det så sker i idrottsrörelser eller i religösa sammanhang. Mitt svar var angående det jag fetmarkerade i ditt förra inlägg. Ja lås in pedofilerna o släng bort nyckeln.
Det måste vara oerhört svårt att för ett barn att berätta om ett övergrepp när den som gör det är en familjemedlem. Som i Patriks fall sambo med hans mor. Hur hanterar man det? Att förövaren finns inom hemmets väggar. En situation inget barn skall behöva uppleva. Ändå sker det då o då.
Aqvakul
28-04-2011, 21:49
Starkt av Patrik att berätta!
Monica M zon 4
29-04-2011, 05:07
Bra gjort av Patrik och Tregaro. Det kommer säkerligen att träda fram fler som blivit utnyttjade. Tyvärr.
ryss_борис
29-04-2011, 11:48
Va fan! Patrik Sjöberg verkar ju vara en sjukt härlig människa, som kan skämta om sig själv och har humor. Att han sen verkar lite smådryg är en annan sak, men man ser hela tiden glimten i ögat.
Sen var det ju bra att han berättade detta, och där fick nog många förklaringen bakom alla "bråk" mellan "tränaren" och Sjöberg... Synd bara att Sjöberg inte klappade till gubbjäveln ordentlig medan han var i livet..
Aqvakul
29-04-2011, 17:37
CITAT (ryss_бори @ 29-04-2011, 12:48)  Va fan! Patrik Sjöberg verkar ju vara en sjukt härlig människa, som kan skämta om sig själv och har humor. Att han sen verkar lite smådryg är en annan sak, men man ser hela tiden glimten i ögat.
Sen var det ju bra att han berättade detta, och där fick nog många förklaringen bakom alla "bråk" mellan "tränaren" och Sjöberg... Synd bara att Sjöberg inte klappade till gubbjäveln ordentlig medan han var i livet..
Farbror Blå
30-04-2011, 12:22
Mest korkat var iaf en reporter på TV som frågade Patrik om varför han går ut med det nu, efter tränarens död, om det inte varit bättre att går ut med det när han levde och kunde svara på anklagelserna.. vicket spån! Som om det inte är jobbigt nog ändå at behöva tala om såna saker och bemötas av tvivel å ifrågasättande.
Huggorm
30-04-2011, 12:33
CITAT (Farbror Blå @ 30-04-2011, 13:22)  Mest korkat var iaf en reporter på TV som frågade Patrik om varför han går ut med det nu, efter tränarens död, om det inte varit bättre att går ut med det när han levde och kunde svara på anklagelserna.. vicket spån! Som om det inte är jobbigt nog ändå at behöva tala om såna saker och bemötas av tvivel å ifrågasättande. Jag tyckte nog ändå det var en berättigad fråga. Det finns alltid två på sidor på ett mynt, och det är fel att lita blint på anklagelser. Det är trots allt så att så länge fallet inte prövats i domstol är det bara Patrik Sjöbergs ord. Jag tvivlar inte på att saker har hänt, men vi lever ändå i en rättsstat.
*Stintan*
30-04-2011, 16:21
CITAT (Huggorm @ 30-04-2011, 13:33)  Jag tyckte nog ändå det var en berättigad fråga. Det finns alltid två på sidor på ett mynt, och det är fel att lita blint på anklagelser. Det är trots allt så att så länge fallet inte prövats i domstol är det bara Patrik Sjöbergs ord. Jag tvivlar inte på att saker har hänt, men vi lever ändå i en rättsstat. Fast han är ju inte ensam om att ha varit utsatt för detta av samma tränare. Jag håller med Farbror Blå!
zaaritha
30-04-2011, 21:42
Det finns aldrig vittnen till övergrepp! Allt gott till Patrik Sjöberg--som vågat träda fram! Men--så finns ju tyvärr sådana som måste ha ögonvittnen till dylikt!
Vem är så sabla korkad att den tror att vittnen finns? Och--för personer som aldrig blivit utsatta--så är det SÅ sabla lätt att säja:"Detta är lögner"--eller:" detta är obevisat!" Så himla korkat!
Överbölingen
30-04-2011, 22:38
Jag har igen aning om hur man kommer åt perversiteterna. Men jag tror att det finns lika många kvinnor som är perversa.
Huggorm
30-04-2011, 22:41
CITAT (Överbölingen @ 30-04-2011, 23:38)  Jag har igen aning om hur man kommer åt perversiteterna. Men jag tror att det finns lika många kvinnor som är perversa. Ja, det är uppenbart efter att man sett vad en del levt ut nu när internet finns, videokameror är billiga och man har en anonymitet, om än diskutabel.
En stor eloge till Patrik Sjöberg som berättade vad han gått igenom. Modigt!  Skönt att han fick uppbackning av Yannick Tregaro (antar kanske att det blev mer trovärdigt så?), även om det såklart är hemskt det dom båda råkade ut för.
Farbror Blå
01-05-2011, 17:31
CITAT (Huggorm @ 30-04-2011, 13:33)  Jag tyckte nog ändå det var en berättigad fråga. Det finns alltid två på sidor på ett mynt, och det är fel att lita blint på anklagelser. Det är trots allt så att så länge fallet inte prövats i domstol är det bara Patrik Sjöbergs ord. Jag tvivlar inte på att saker har hänt, men vi lever ändå i en rättsstat. Det har du naturligtvis rätt i, men jag menade bara att han måste få berätta vad han upplevt och varit med om, utan att man måste bemöta vad som är rätt eller fel just i det ögonblicket. En människas erfarenheter är alltid deras egna och måste få uttryck innan de bemöts. I Vanliga minnesprogram, där åldringar berättar som sitt live, Ådalen -31, bondetåget eller vad det nu kan vara, försöker inte reportrarna genast avbryta och säga " ja, fast nu var det kanske inte så" mitt i en intervju
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|