Lillaoliv
Hejsan!
Hoppas jag hamnat rätt nu...

Jag har en vägg vid mitt hus där det finns en liten plantering, där ingenting överlever på grund av solen.
Rosor dör och det mesta torkar ut eller bränns ihjäl när solen gassar som värst.
Nu vill jag plantera något lite större, kanske några små buskar eller något roligt miniträd som kanske skulle kunna klara sig där.

Jag är lite nyfiken på citronträd, men jag antar att de inte klarar sig under våra hårda vintrar här uppe?

Jag bor i Dalarna, alltså växtzon 4 om jag inte missminner mig helt =)

Snälla kom med tips och råd, jag behöver all hjälp jag kan få av er kunniga!

Ingrid Zon3
Jag hade en solig sydvägg på förra stället jag bodde, dessutom lutade det så det var riktigt hett. Största problemet med överlevnaden var vårsolen som knäckte en del buskar. Fundera på att sätta skuggväv eller liknande på buskar och träd i det läget. Syrénbuddlejan klarade sig bra, men jag vet inte om den är tillräckligt härdig för zon 4.
mojan
Stockrosor kanske skulle trivas?
ilPadrino
Plantera ett persikoträd!!
Det klarar både solen och vintrarna. w00t.gif
Blomstertanten
Lavendel! Perfekt läge för dom.
Stockrosor klarar torrare läge ganska bra, men här verkar de mer mottagliga för stockrosrost.
merlin68
CITAT (ilPadrino @ 29-04-2011, 22:59) *
Plantera ett persikoträd!!
Det klarar både solen och vintrarna. w00t.gif

Instämmer helt. Jag bor i zon 3-4 och har mitt persikoträd Frost vid den varmaste sydväggen med solgass, hetta och torka. Jag vattnar dock en del de hetaste sommardagarna samt skuggar trädet med säckväv tidig vår annars slår blommorna ut alldeles för tidigt. Trädet trivs jättebra. Som underplantering har jag jordgubbar som mognar redan i maj pga det soliga läget.
ilPadrino
Underbart!! Har en (inbillar jag mig) perfekt sydvägg med relativt hög grundmur och där har jag tänkt bygga upp en odlingsbädd av leca som sen putsas vit, SEN ska jag plantera ett persikoträd där. Det kan bara inte gå fel.... biggrin.gif
smuleborg
Ser persikoträdet Riga framför mig rolleyes.gif
ilPadrino
Ja det är ju Riga och Frost som dyker upp när det gäller våra breddgrader, men vad är egentligen skillnaden mellan dem, vad är för- och nackdelar ni som testat?

Måste nog läsa in mig lite på persikan innan jag gör slag i saken... rolleyes.gif
emmsing75
Har ett liknande läge men som ligger under tak och alltså är väldigt torrt och det som hitills har funkat bäst där för mig är en kaprifol som inte alls verkar bry sig om torkan. Stockros funkade förr när jag hade den där också men andra växter som skulle vara torktåliga har inte funkat. Nu är jag ockås inne på att sätta ett persikoträd där men vet ej hur det blir när det är under tak.
kerstin z5-6
pestemoner .P serrulata tål allt:)
kolmask
Ingen perenn visserligen, men jag odlar tomater mot söderväggen (också dalarna).Kul att kunna odla utan växthus.

I min söderrabatt har jag även lavendel, kaprifol, pion (fast de ska ju gilla skugga, men min trivs bra), iris, vårlökar, riddarsporre.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon