Hej!
Önskar förslag på växter som kan planteras runt bollpil.
Funderar på klematis, eller tar de för mycket kraft av trädet?
Förslag på andra växter.
Ulla
Gunilla T
29-04-2011, 10:58
Kanske snarare tvärtom - clematis vill ha näring och fukt och en bollpil har väl ganska krävande rotsystem att konkurrera med. Visst är det så att man odlar bollpil just för dess skulpturala form och då är det väl synd att förstöra just den strikta formen med en klätterväxt?
Om du vill plantera något kanske en marktäckare skulle passa bättre? Finns mycket att välja på, beroende på sol eller skuggläge.
Tack för svaret. Funderar på om Kokardblomma Gallo mörkröda skulle
passa.
Ulla
merlin68
29-04-2011, 20:29
Runt vår gamla bollpil växer malört, prästkrage, lammöron närmast stammen. Måste nästan gå ut och titta men det är mörkt ute nu. Få återkomma med fler växter när jag har varit ute...Klematis blir dock svårt om du inte kan tänka dig ha den i kruka och vattna regelbundet?
Det finns en stor rabatt kring vår gamla pil, det som växer närmst stammen är växter som klarar "allt". Sedan brukar jag ställa en kruka med någon växt lite snyggt närmast stammen, i år blev det rödbrun daglilja.
Vi har en uteplats invid pilen där vi sitter när det är som varmast på sommaren och därför anlade vi en rabatt för lite mer ögonfägring. Bollpilen är visserligen skulptural men enligt min mening även ett romantiskt träd som passar i de flesta trädgårdar.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.