Full version: pelargon
mamman81
Hej finns det nn dr ute som har tips p bra egengjord nring till pellisarna som stter fart p om.
Ett husmors tips helt enkelt. Det mste finns nn som har den dr pellisen om blommar verddigt, =)

Nn som vill dela med sig av sin hemlighet, ? =)
sa, mlardalen zon 2
Guldvatten r ju en knd "hemlighet" nr det gller pelargongdning. Och det r ju verkligen hemtillverkat. rolleyes.gif
Trampendal
CITAT (sa, mlardalen zon 2 @ 28-04-2011, 23:06) *
Guldvatten r ju en knd "hemlighet" nr det gller pelargongdning. Och det r ju verkligen hemtillverkat. rolleyes.gif

Kan man anvnda guldvatten ven nr pelargonerna r inomhus, eller stinker det d?
sa, mlardalen zon 2
Det luktar inte.
Peztis
Och nu r det vl dags att brja plocka nsslor!
mamman81
Guldvatten har jag inte hrt talas om, vart r det? confused.gif whistling.gif
ilPadrino
En vild gissning r att det r piss som avses...
Lukt eller inte - det r nog inget jag vill ha i krukorna alla fall... no.gif
Fr trd buskar och rabatter knns det kanske mer ok.

Nsselvatten dremot, luktar visserligen apa medan man hller p, men vxterna lskar det! 100% biologiskt och miljvnligt dessutom! smile.gif
aldo
http://www.guldkannan.se/swedish.aspx

Vad tror ni folk vattnade med frr i tiden ,ven pottan tmdes ver rabarberna .
Peztis
Jag har sjlv lite svrt fr att stta mig och kissa i rabatten eller i en potta och anvnda det. Allts, jag har svrt fr det mentalt, inte fysiskt... smile.gif

Som tur r har jag en son som mer n grna stller upp! biggrin.gif
Det enda jag fr tjata p att han inte ska rikta in sig p samma rabatt utan ta det lite hr och dr - och inte p det vi ska ta, tack.

CITAT (mamman81 @ 29-04-2011, 19:42) *
Guldvatten har jag inte hrt talas om, vart r det? confused.gif whistling.gif

Det r allts urin och lmpligen s blandar man det en del urin och nio delar vatten.
smuleborg
Vi gdslar rabatter med bl.a. guldvatten och nsselvatten. Men att gda pelargoner med guldvatten? Blir inte kvvehalten fr hg (om man nu vill att de ska blomma ocks)? Kanske skulle en kombination av nsslor och rllika funka? Jag spnar fritt.
rosmarinan
Har hrt att tomatgdning ska vara bra, ngon mer som hrt samma sak? Fast det mste man frsts kpa inte direkt hemmagjort frsts.
Emes
Jag lste fr ngra r sedan ett tips om att ge dem en slurk kaffe d och d, avsvalnat sklart. Vi fljde det, och hllde verblivna slattar i krukorna, och s strdde jag lite sump ver jorden ibland. Ibland fiick de ocks nsselvatten, allt funkade utmrkt och de komer att f samma behandling i r!
Ett annat tips r att ta bort ven blad nr man r och pillar o tar bort gamla blommor.
Detta r en "enklare" version av forumet. Fr att se forumet med formatering och bilder kan du klicka hr.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon