Full version: pelargon
mamman81
Hej finns det nån där ute som har tips på bra egengjord näring till pellisarna som sätter fart på om.
Ett husmors tips helt enkelt. Det måste finns nån som har den där pellisen om blommar överdådigt, =)

Nån som vill dela med sig av sin hemlighet, ? =)
Åsa, mälardalen zon 2
Guldvatten är ju en känd "hemlighet" när det gäller pelargongödning. Och det är ju verkligen hemtillverkat. rolleyes.gif
Trampendal
CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 28-04-2011, 23:06) *
Guldvatten är ju en känd "hemlighet" när det gäller pelargongödning. Och det är ju verkligen hemtillverkat. rolleyes.gif

Kan man använda guldvatten även när pelargonerna är inomhus, eller stinker det då?
Åsa, mälardalen zon 2
Det luktar inte.
Peztis
Och nu är det väl dags att börja plocka nässlor!
mamman81
Guldvatten har jag inte hört talas om, vart är det? confused.gif whistling.gif
ilPadrino
En vild gissning är att det är piss som avses...
Lukt eller inte - det är nog inget jag vill ha i krukorna alla fall... no.gif
För träd buskar och rabatter känns det kanske mer ok.

Nässelvatten däremot, luktar visserligen apa medan man håller på, men växterna älskar det! 100% biologiskt och miljövänligt dessutom! smile.gif
aldo
http://www.guldkannan.se/swedish.aspx

Vad tror ni folk vattnade med förr i tiden ,även pottan tömdes över rabarberna .
Peztis
Jag har själv lite svårt för att sätta mig och kissa i rabatten eller i en potta och använda det. Alltså, jag har svårt för det mentalt, inte fysiskt... smile.gif

Som tur är har jag en son som mer än gärna ställer upp! biggrin.gif
Det enda jag får tjata på att han inte ska rikta in sig på samma rabatt utan ta det lite här och där - och inte på det vi ska äta, tack.

CITAT (mamman81 @ 29-04-2011, 19:42) *
Guldvatten har jag inte hört talas om, vart är det? confused.gif whistling.gif

Det är alltså urin och lämpligen så blandar man det en del urin och nio delar vatten.
smuleborg
Vi gödslar rabatter med bl.a. guldvatten och nässelvatten. Men att göda pelargoner med guldvatten? Blir inte kvävehalten för hög (om man nu vill att de ska blomma också)? Kanske skulle en kombination av nässlor och röllika funka? Jag spånar fritt.
rosmarinan
Har hört att tomatgödning ska vara bra, någon mer som hört samma sak? Fast det måste man förstås köpa inte direkt hemmagjort förstås.
Emes
Jag läste för några år sedan ett tips om att ge dem en slurk kaffe då och då, avsvalnat såklart. Vi följde det, och hällde överblivna slattar i krukorna, och så strödde jag lite sump över jorden ibland. Ibland fiick de också nässelvatten, allt funkade utmärkt och de komer att få samma behandling i år!
Ett annat tips är att ta bort även blad när man är och pillar o tar bort gamla blommor.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon