Red Top
Jag tycker inte det stämmer riktigt med de bilder jag hittar på nätet. Bakdelen ser spetsigare ut på dem.

Långhorning

Långhorning

Huggorm
Är inte hanarna rundare bak, eftersom de saknar äggläggningsorgan?
Piccante
vad heter barrträdslöpare på latin? är det Raghium mordax? Det finns några snarlika arter men jag kan inte de svenska namnen. g.gif
Gossen Ruda
Det stämmer inte beroende på att det är en Lövträdslöpare Rhagium mordax. smile.gif Syns på de två gula tvärbanden och de svarta fläckarna däremellan. Barrträdslöparen är mer enformigt gråspräcklig.
Red Top
Tack snälla Rudan. Då vet jag. Men min gissning var rätt hyfsad i alla fall. smile.gif
Gossen Ruda
CITAT (Red Top @ 28-04-2011, 22:34) *
Tack snälla Rudan. Då vet jag. Men min gissning var rätt hyfsad i alla fall. smile.gif

Rätt släkte iaf. Tror det finns tre arter Rhagium i Sverige, en till på lövträd men den har inte så markerade gula band.
Red Top
CITAT (Markus_H @ 28-04-2011, 22:25) *
vad heter barrträdslöpare på latin? är det Raghium mordax? Det finns några snarlika arter men jag kan inte de svenska namnen. g.gif

Rhagium inquisitor heter den. "Inquisitor" låter lite häftigare än "mordum". giggle.gif
Piccante
CITAT (Red Top @ 28-04-2011, 22:38) *
Rhagium inquisitor heter den. "Inquisitor" låter lite häftigare än "mordum". giggle.gif

R. mordax är nog den mest allmänna därför tänkte jag på den först. Lövträdslöpare är lite tveksamt namn på den för den kan leva både på björk o andra lövträd men även gran.
Huggorm
Är det inte väldigt mycket långhorningar i år? Jag har sett fem eller sex olika arter utan att leta det minsta
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon