Full version: Humle
trädgårds-nina
Hej! Undrar om någon har ngt bra förslag på att binda upp humle. Jag har en befintlig planta som förr växte upp på ett altantak som numera är borttaget. Skulle så gärna vilja ha en gammaldags humlestör men var får man tag på en sån? Har möjlighet att verkligen förankra något för en gammal plint med stolpsko finns att tillgå. Förslag?
RonjaRövardotter
Nu hoppar jag också in på din tråd om det går bra? Om man sätter upp en humlestör, liksom vart i trädgården ska man sätta den för att det ska bli naturligt? Lite konstig fråga kanske men jag vill att det ska synas att den liksom hör dit. Alltså om det blir bäst att sätta den vid ex stengången in till huset för att markera gången. Förslag?
mojan
Funderar på de gamla gårdar jag sett från den tiden då humlen användes till den egna ölen.
Naturligt var kanske att sätta den i kålgården där de andra ätbara växterna fanns. (Kålgård innebar inte bara kål, utan grönsaksland i allmänhet.)
Ofta ser man en rad med humlestörar, det berodde väl på gårdens storlek.

Men egentligen tror jag att de humlestör kan passa in lite varstans i trädgården. biggrin.gif
trädgårds-nina
CITAT (RonjaRövardotter @ 03-05-2011, 20:38) *
Nu hoppar jag också in på din tråd om det går bra?

Jo, hoppa in du wink.gif! Tror nog att en humlestör kan passa i princip var som helst. Men en liten rabatt eller ett land runtom kanske kan vara en passande omgivning/grund. Jag ska försöka få tag på en lång stör, i värsta fall får jag försöka skarva på passande sätt.
trädgårds-nina
Ja, det blev en skarvning av 2 st 150 cm långa störar. Skarvningen gjordes av 2 st spikplåtar som jag sedan döljde med sisalrep. Blev helt okej faktiskt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon