Full version: Tidningar i botten?
Anette W
Sitter i djupa funderingar hur jag ska göra med botten på pallkragarna i år. Förra året la jag den svarta markduken med gröna ränder som inte ogräs ska ta sig igenom, jojo...jag hade gräsmatta i pallkragarna på slutet av säsongen så det var bara o gräva ur alltihop.

Läser här att många använder tidningar i fler lager men hur är det med trycksvärtan i tidningarna?! Kemikalier!

Sen ser jag att en del tipsar om byggplast men då blir det ju heltätt? Och gör man små hål, ja då blir det som med markduken.

Jag får ju i alla fall gräva bort grässvålen men sen.....hm.
ingrids
Vad jag förstått är "modern" trycksvärta/tidningstillverkning sådan att det inte finns något att oroa sig för om man använder tidningar. Jag tycker mig minnas en debatt om färgtryck för länge sedan (minst 20 år sen) men kommer inte ihåg om det var så skadligt ens då.
Klint
Jag fick tipset här ifjol att använda tidningar kan bara säja att här finns inte ett grässtrå,däremot massa pyttelönnar men det är ju en annan sak! giggle.gif
Blomstertanten
CITAT (Klint @ 29-04-2011, 12:16) *
Jag fick tipset här ifjol att använda tidningar kan bara säja att här finns inte ett grässtrå,däremot massa pyttelönnar men det är ju en annan sak! giggle.gif

Ett tjockt lager tidningar ovanpå så har du löst det problemet tongue.gif
Taraxacum
Jag har också läst någonstans att dagens trycksvärta är ofarlig till skillnad från den som användes förr. Ett ordentligt lager tidningar stoppar de flesta ogräs, dock inte kirskål Att använda det man har i stället för att rusa iväg för att inhandla diverse produkter är också en filosofi att anamma - om man så vill!
Fågelvägen
Vi har i flera år använt tidningar, tjocka lager, 2-3 cm. Vad vi har odlat i pallkragarna har vi ätit upp. Verkar inte skadligt för hälsan. Trycksvärtan verkar lösa sig ganska dåligt - tidningarna går bitvis att läsa 3 år senare. Och dessutom vandrar färgämnena knappast uppåt?
Har någon kollat vilka kemikalier markduken o.dyl. innehåller?

edit: tog bort smiley som inte funkade
Rödbettan
Men kan det inte hända att man får häftnålar i moroten?
Eva i Skåne
CITAT (Rödbettan @ 30-05-2011, 23:03) *

En risk ingen tänkt på, tror jag giggle.gif
Larsrune
CITAT (Rödbettan @ 30-05-2011, 23:03) *

Är häftnålar Kemikalier? I så fall är de LIVSFARLIGA!!!

/Kemist - och trött på missbruket av ordet "kemikalier"
Lassee
CITAT (Anette W @ 29-04-2011, 10:09) *
Sitter i djupa funderingar hur jag ska göra med botten på pallkragarna i år. Förra året la jag den svarta markduken med gröna ränder som inte ogräs ska ta sig igenom, jojo...jag hade gräsmatta i pallkragarna på slutet av säsongen så det var bara o gräva ur alltihop.

Läser här att många använder tidningar i fler lager men hur är det med trycksvärtan i tidningarna?! Kemikalier!

Sen ser jag att en del tipsar om byggplast men då blir det ju heltätt? Och gör man små hål, ja då blir det som med markduken.

Jag får ju i alla fall gräva bort grässvålen men sen.....hm.

JAg har markduk i mina pallkragar. Ogräset "underifrån" är borta , men det sk. fröogräset kommer ju lätt och rotar sig , så det kommer man ju inte undan att hålla efter.......
kerstin z5-6
trycksvärtan är ofarlig..häftnålar? går inte in i plantorna de är ju på botten.. coolgleam.gif
beritskoloni
Jag får nog säga att jag känner ingen oro för eventuell trycksvärta från tidningar. Som jag skrivit på annat håll här i pallkrageklubben så bor jag i Göteborg och vet att här kommer hela tiden luftföroreringar från Tyskland och England som faller ner. Det lilla som kommer från tidningar är inte mycket att oroa sig för.
backis
Varken tidningspapper eller trycksvärta är giftigt idag, hade en tidning inte varit så torr o tråkig hade ni kunnat äta den utan någon risk :-) de är dessutom fantastiska på att kväva ogräs, kostar inget och multnar så småningom ner till mullämnen vilka jorden behöver så har man inget grövre ogräs som behöver stävjas är det en billig och väl fungerande metod!
malcolm
Borde vara perfekt med tidningar med tanke på hur mycket skit som skrivs i dem. giggle.gif
mamamaggan
CITAT (malcolm @ 11-10-2011, 16:36) *
Borde vara perfekt med tidningar med tanke på hur mycket skit som skrivs i dem. giggle.gif

tummenupp.gif rotfl.gif
Marre!
Menar ni att ni gräver upp all jord från lådorna under hösten och lägger nytt lager med tidningar?
Första året med odlinglåder för min del, lade ett lager med tidningspapper i botten och hade väl inte tänkt lägga nytt utan hoppas på det bästa.. Och ifall jag skulle förnya botten med papper så hade jag tänkt vänta till våren... Hur gör ni?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon