|
Vacker dag i förrgår, jag flanerade längs Brunnsviken och njöt av vårkänningarna och upp till kolonistugan. Snön börjar smälta, alla trädgårdsprojekt aktiveras - bara såå kul! Och så, får jag syn på nåt trist! På min gula husvägg som vätter mot "gatan" har nån vandal varit inne och sprejat ! Så, i brist på möjligheter att rycka benen av vandalerna återstår rengöring eller övermålning, suck! Nån som vet vad man kan använda? Har en känsla av att dom superstarka klotterlösarna som proffsen använder inte får säljas till konsument- eller? Vore tråkigt att behöva lägga våren och sparpengarna på att måla om huset istället för mina trädgårdsprojekt - fy, vad arg jag blir! Gunilla
Jag förstår att du blir arg! Vem skulle inte bli det? Men en sak som jag inte förstår är vad dom som gjorde det tänkte. Undrar vad dom skulle svara om man frågade dom om orsaken till sprayandet? "Jo, jag tyckte att det blev finare så här." "Jag tycker tanten är dum!" " Sprayat? Jag? Men jag är ju bara 14, jag kan inte tänka själv än... Och mina föräldrar har inte lärt mej vad man får eller inte får göra." "Oj, var det nån som ägde den stugan! Jag visste inte att man inte får spraya ner någon annans stuga." Det där med att rycka benen av dom låter bra!
Skatmor
18-02-2004, 12:03
CITAT (nilla @ 18-02-2004, 07:54) Och så, får jag syn på nåt trist! På min gula husvägg som vätter mot "gatan" har nån vandal varit inne och sprejat ! Så, i brist på möjligheter att rycka benen av vandalerna återstår rengöring eller övermålning, suck! Nån som vet vad man kan använda? Om det är en målad trävägg finns säkerligen ingen annan utväg än att måla över klottret.
CITAT Om det är en målad trävägg finns säkerligen ingen annan utväg än att måla över klottret. Det verkar inte bättre, att huset ursprungligen är målat med akrylfärg underlättar ju inte. Enligt färghandeln måste jag först ta bort så mycket det går, sen skrapa bort dom skadade akrylfärgsresterna och till sist måla över... attans! Där rök spaljesnickrandet och kallbänksfixet! CITAT Men en sak som jag inte förstår är vad dom som gjorde det tänkte. Nej, det är obegripligt, området ligger ganska "off", det har aldrig klottrats där tidigare och mitt hus verkar vara det enda som drabbats. Grannarna var väldigt förvånade. Jag har bara varit där knappt ett år så är det en riktad hämndaktion måste det gälla antingen den tidigare ägaren eller ett annat hus - hoppas bara att det inte upprepas! Har såvitt jag vet inte gjort nåt som kan reta nån unge, fast man kan ju aldrig veta säkert. trist är det iallafall, Gunilla
Monica M zon 4
18-02-2004, 14:11
Finns det inte nån klottersaneringsfirma du kan ringa och fråga om råd? Har inte SL nån saneringsfirma som kanske kan råda dig? Trist med klotter.
Åh va tråkit! Hoppas att du ändå kan få dina spaljeer på något sätt.
CITAT (nilla @ 18-02-2004, 13:05) Det verkar inte bättre, att huset ursprungligen är målat med akrylfärg underlättar ju inte. Enligt färghandeln måste jag först ta bort så mycket det går, sen skrapa bort dom skadade akrylfärgsresterna och till sist måla över... attans! Där rök spaljesnickrandet och kallbänksfixet!  Menar förnodligen akrylatfärg, man beöver skrapa bort allt löst sittande färg, men det brukar inte vara så mycket. Oftast taggas de ytor som är öppet synliga mot vägar eller järnvägar. Kan man plantera buskar framför, eller ännu hellre sätta upp en spalje eller likande på väggen så blir den ointressant att tagga.
CITAT Menar förnodligen akrylatfärg, man beöver skrapa bort allt löst sittande färg, men det brukar inte vara så mycket. Ja, visst är det akrylat jag menar. Skönt att höra att det inte behöver bli så mycket. Tack för era pepp alla! Har funderat ett varv och tänker nu att det kanske var en lycklig flax egentligen.... huset är gult nu och jag har lite svårt för just den gula och har tänkt måla om det djurgårdsgrönt "nån gång framöver när tid finns". Kanske är det här vad som behövs för att jag ska få fart och göra det som kanske annars inte skulle bli av? Spaljeer kanske hinns med ändå? Våren är ju oändlig...  Gunilla
Underbart att du försöker tänka positivt och en så fruktansvärt negativ handling. Jag skulle nog inte klara det, men du mår ju faktiskt bättre själv då och behöver inte drabbas 2 gånger. Finns faktiskt inte ord för den ilska jag känner för sådana handlingar!!! @££-##!!##@¤¤
Vad finns det för försäkringar för sånt här? Du kanske inte behöver bekosta hela ommålningen själv?
Så har jag tagit ett pass med fläckuttrotning. Använde på färghandlarns råd vanlig limborttagare - och faktiskt! Det mesta går bort, den löser lite av akrylaten men knappast så mycket att stör. Det kommer nog att ta några timmar men jag har gott hopp om att iallafall slippa steget slipning innan ommålning och har jag riktig tur kanske jag kan vänta med målandet ett år till. Skönt! Kanske kan det bli fint med en krans eller häng/klängväxt som distraherar på ytan. Nån som har ett bara tips för snabbväxande i norrläge? Alltid roligt att ha en anledning att plantera Gunilla
Hannele
21-02-2004, 17:08
Lacknafta använde vi på bilen (och grannens garagedörr) som någon kladdat med tusch...
CITAT (Hannele @ 21-02-2004, 17:08) Lacknafta använde vi på bilen (och grannens garagedörr) som någon kladdat med tusch...  Hade dom klottrat på bilen? Konstigt - vi diskuterade just det några stycken när vi försökte lista ut hur klottrarna tänker, det att man aldrig ser klotter på bilar. Bilar är ju så konkret nån annans tillhörighet så det kanske är lättare att respektera än t.ex tunnelbanevagnar - men fel hade vi i det då. Nej, det är inte lätt att fatta vad som driver dom - eller vad som inte håller dom tillbaka Gunilla
Gossen Ruda
21-02-2004, 20:39
Klottrare tänker inte som andra människor, framför allt har dom ingen empati. Det gäller att förstöra så mycket som möjligt och på ett sådant sätt att alla andra klottrare kan se vem som gjort det. Jag är tågintresserad och deltar i ett annat forum kallat Postvagnen. Där har vi tidigare ibland tipsat varandra om var något intressant fordon befinner sig. Det har vi fått sluta med för klottrarna läser där också och skyndar sig iväg med sina sprayburkar. Men det hjälper inte alltid. Förra fredagen kom en motorvagn till Göteborg med Västtrafiks nya målningsschema. Den ställdes upp vid motorvagnsverkstaden. På lördagen hade redan 6 klottersvin varit framme och kladdat sina signaturer. Sånt ger stor status i stiorna. För den som undrar hur vagnen ser ut oklottrad så finns på länken en bild som jag tagit i Mölnlycke i fredags. X11 3208
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|