|
Fjortispower
29-04-2011, 12:39
Politik snackas det väl om ibland här på odla.
I mellanöstern förekommer det stora grupper av demonstranter och protester mot regimerna. Anledningarna är bl.a. kränkningarna mot mänskligheten. Man är ute efter demokratiska reformer.
Hur blir det i framtiden tror ni för dessa länder?
Piccante
29-04-2011, 12:55
Förmodligen turbulent ett par år. Se på östeuropa som bröt sig loss från sovjetinflytandet och kickade sina marionettregimer på 90-talet. För vissa länder har det varit en oerhörd ekonomisk tillväxt och höjning av levnadsstandarden, tror Estland idag har lika hög BNP som Sverige. Medan Rumänien, Moldova (Moldavien), Bulgarien och andra ligger efter.
Det positiva i Egypten är att islamisterna marginaliserades under revolten och nu bildas nya sekulära partier, fackföreningar och kvinnor är väldigt synliga och drivande. Länder som har en någorlunda fungerande statsapparat och ekonomi klarar nog övergången bättre.
Libyen är så otroligt auktoritärt styrt så där kommer inget funka när alla korrumperade släkt o vänner till Khadaffi får lämna sin kontroll (om nu ett maktövertagande sker).
andersen
29-04-2011, 13:26
Jag tror inte att det blir något bättre i mellanöstern, på många år, pga att arabländerna inte har någon som helst historia av demokrati, och har en för mej konstig kultur med förtryck av kvinnor och andra klaner, sedan så tror jag att det råder stor brist på utbildning bland befolkningen, ser åxå hur långt efter dom är på att ha en duglig industri, hur skall dom kunna konkurera med tex Asien för att få ett brett välstånd, alla arabländerna har inte ett överflöd av olja.
Gossen Ruda
29-04-2011, 13:27
Lika svårt att sia om som när sista nattfrosen kommer. Det kan bli bra och det får vi hoppas på men det kommer att ta en bra lång tid. Demokrati byggs inte upp på en em.
Huggorm
29-04-2011, 14:45
CITAT (andersen @ 29-04-2011, 14:26)  Jag tror inte att det blir något bättre i mellanöstern, på många år, pga att arabländerna inte har någon som helst historia av demokrati, och har en för mej konstig kultur med förtryck av kvinnor och andra klaner, sedan så tror jag att det råder stor brist på utbildning bland befolkningen, ser åxå hur långt efter dom är på att ha en duglig industri, hur skall dom kunna konkurera med tex Asien för att få ett brett välstånd, alla arabländerna har inte ett överflöd av olja. Jag håller med. I mellanöstern är status och rangordning otroligt viktigt, och i princip alla länderna innehåller en mängd olika etniska grupper som gör vad de kan för att ta fördelar från varandra. Sedan finns det enorma mängder vapen, varenda bonde verkar ju ha en kalashnikov, och inte tvekar de att använda de heller. Och så fort folk känner sig kränkta så spänner det på sig en bomb, ropar "allahu akhbar" och spränger oskyldiga i lyften. Nej, innan det blir ordning i mellanöstern krävs det en stor attitydförändring. Skall man ha en chans i en globaliserad värld måste man vara ödmjuk och samarbetsvillig som de är i Indien och österut.
Piccante
29-04-2011, 15:15
Oj vad fördomar frodas här då  Att mellanöstern saknar industriproduktion? har ni inte läst på etiketten på era kläder? Egypten har en stor bomullsindustri som förser hela världen med bomull och de har legotillverkning av kläder. Petroleumindustrin är väl det folk tänker på men även fosfater och andra mineraler som gips produceras i Nordafrika med. Brist på utbildning vet jag inte heller om de har. Förmodligen varierar det mycket mellan länderna och utbildning är ingen rättighet för alla i hårt segregerade länder men ta tex Iran, Libanon, Palestina. Irak Finns hur många högutbildade flyktingar som helst från de länderna. I Egypten så var det inte enbart hungerkravaller och "folk på gatan" som utlöste revolten. Den stora och växande medelklassen bidrog till omvälvningen (Twitter-revolutionen). Oftast är det de fattigaste och lågutbildade som regimerna lyckas kontrollera med styrd information och mutor i form av lite ökade pensioner elelr annan kompensation men i Egypten, Tunisien och i Syrien så verkar inte de unga gå på regimens trixande. Demokratirörelsen i Egypten är väldigt spännande att följa på nätet bland alla feminister, studenter, intellektuella mfl som jobbar för förändring men visst kommer det ta tid. Störst problem är det nog dock på arabiska halvön i Saudiarabien. Där lever man fortfarande efter medeltida lagar..
Huggorm
29-04-2011, 15:36
CITAT (Markus_H @ 29-04-2011, 16:15)  Oj vad fördomar frodas här då  Att mellanöstern saknar industriproduktion? har ni inte läst på etiketten på era kläder? Egypten har en stor bomullsindustri som förser hela världen med bomull och de har legotillverkning av kläder. Egypten är inte ens med på topp 10 av bomullsproducenter i världen. För att odla bomull krävs stora mängder vatten, och det är något man har brist på i mellanöstern. Edit: så här står det på wikipedia: "The government has invested in communications and physical infrastructure. Egypt has received U.S. foreign aid (since 1979, an average of $2.2 billion per year) and is the third-largest recipient of such funds from the United States following the Iraq war. Its main revenues however come from tourism as well as traffic that goes through the Suez Canal."
Fjortispower
29-04-2011, 15:43
Bra diskussion.
Jag håller med de flesta. Eller tja, jag tror absolut att det finns chans för länderna att demokratisera sig en dag. Jag ser den här tiden med protester som en process, troligtvis en process mot övergående, lyckad revolution. Lite hjälp från omvärlden skulle behövas ellerhur?
När det kommer till åsiktsmetod så tar jag det lite som att Huggorm är lite rak på sak i sina åsikter. Det är absolut inte fel metod enligt mig, men den auktoritet som jag arbetar med säger att jag ska undvika i största mån att generalisera och använda fördomar när jag arbetar kring dessa frågor, för jag tenderar också att vara lite frispråkig. Visst kan jag säga att det är islam som är roten till det hela, beroende på synsätt, men man ska helst låta bli att tänka att islam ska utrotas för att bli av med detta problem, man ska tänka på alla andra möjligheter. Enligt det jag har lärt mig.
Huggorm
29-04-2011, 15:54
CITAT (Fjortispower @ 29-04-2011, 16:43)  När det kommer till åsiktsmetod så tar jag det lite som att Huggorm är lite rak på sak i sina åsikter. Det är absolut inte fel metod enligt mig, men den auktoritet som jag arbetar med säger att jag ska undvika i största mån att generalisera och använda fördomar när jag arbetar kring dessa frågor, för jag tenderar också att vara lite frispråkig. Visst kan jag säga att det är islam som är roten till det hela, beroende på synsätt, men man ska helst låta bli att tänka att islam ska utrotas för att bli av med detta problem, man ska tänka på alla andra möjligheter. Enligt det jag har lärt mig. Jag har inte påstått att islam är anledningen, de kristna i MÖ har precis samma kultur. Jag tror inte judarna i israel hade klarat sig bättre heller, om inte de haft en massa handelspartners samt USA som konstant uppbackning.
ryss_борис
29-04-2011, 17:14
Bra diskussion??? Skojar ni eller?
Fördomar, samt en oförmåga att binda ihop orsak och verkan skulle jag säga. Ni verkar ju utgå från att en majoritet av befolkningen är som fundamentalisterna vid makten...
Utvecklingen i MÖ visar ju att befolkningen vill ut ur förtrycket och skapa en framtid likt den vi tar för givet. unga välutbildade människor saknas inte i MÖ. Faller förtryckarregimerna så kan det bli en champagneeffekt till fromma för regionen. Tiden får väl utvisa. Usa verkar ju vara på gång med sanktioner mot Syrien och det är ju ett steg i rätt riktning.
andersen
29-04-2011, 23:08
CITAT (gnon49 @ 29-04-2011, 21:48)  unga välutbildade människor saknas inte i MÖ. Det är ju det som saknas mest i mellanöstern! utbildningsnivån är mycket låg i den delen av världen. topp 200 universitetFattigdom ökar i arabvärlden Publicerat: söndag 20 december 2009 kl 20:06, Ekot FacebookTwitterDiggDelicious Närmare 140 miljoner araber lever under gränsen till fattigdom, enligt en rapport från Arabförbundet och FN i dag. Fattigdomen i arabvärlden har i några länder snarare ökat än minskat de senaste tjugo åren enligt rapporten. Ungdomsarbetslösheten i arabländerna är högst i världen. Över femtio procent av de arbetslösa är ungdomar i de flesta arabländer. Rapporten konstaterar att arabländerna måste få fram över femtio miljoner nya jobb fram till 2020 bara för att hålla arbetslösheten kvar på dagens nivå. Klippt och klistrat från Ekot.
Aqvakul
30-04-2011, 06:20
CITAT (Gossen Ruda @ 29-04-2011, 14:27)  Lika svårt att sia om som när sista nattfrosen kommer. Det kan bli bra och det får vi hoppas på men det kommer att ta en bra lång tid. Demokrati byggs inte upp på en em. Läget är synnerligen svårbedömt. Det enda som är säkert är att det kommer att ta lång till och att bakslagen kommer att vara många. Det känns viktigt att vi i de rika demokratierna nu fokuserar på det positiva och stöttar så gott vi kan.
Gossen Ruda
02-05-2011, 08:58
CITAT (Vippan @ 02-05-2011, 09:41)  Om Gud vill!!! Inch Allah menar du väl?
Huggorm
02-05-2011, 09:03
CITAT (Gossen Ruda @ 02-05-2011, 09:58)  Inch Allah menar du väl? Jag har funderat på det där. Man brukar ju översätta Allah med "gud", men betyder det gud i allmänhet eller just den muslimska guden?
CITAT (Huggorm @ 02-05-2011, 10:03)  Jag har funderat på det där. Man brukar ju översätta Allah med "gud", men betyder det gud i allmänhet eller just den muslimska guden? Allah är det arabiska namnet på Gud
Huggorm
02-05-2011, 09:29
CITAT (Vippan @ 02-05-2011, 10:11)  Allah är det arabiska namnet på Gud Jo jag vet. Men är det den muslimska guden, eller gudar i allmänhet? Kristna kopter till exempel, kallar de också sin gud "allah"?
Gossen Ruda
02-05-2011, 09:37
CITAT (Huggorm @ 02-05-2011, 10:29)  Jo jag vet. Men är det den muslimska guden, eller gudar i allmänhet? Kristna kopter till exempel, kallar de också sin gud "allah"? Enligt muslimer finns det bara en gud, allt annat är avgudar. Det är fö samma gud som för kristna och för den delen även judar.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|