kajhsd83j
Hej alla!

Jag undrar ifall det är möjligt att odla tomater i en balkonglåda inomhus, eller om jag måste flytta plantorna till större och djupare krukor för att de ska bli riktigt stora och bära frukt. Jag tänker använda mig av en pensel att flytta över pollen plantorna emellan för att lösa det problemet. Jag har planterat ganska många plantor och de är omkring 30 cm långa just nu. Vad tror ni! Kan de bära frukt i en balkonglåda i mitt vardagsrumsfönster eller tror ni att jag måste plantera om dem i större och djupare krukor?

Tomater är goda :]

/e
rosita
Tomater behöver mycket jord, så det kan vara svårt att få dem att ge mycket frukt i en balkonglåda.

Jag har mina plantor i 20-liters hinkar, en planta i varje!
kajhsd83j
Oj! Jag misstänkte detta. Synd att jag inte har plats för så många större krukor, får nog mörda några av plantorna. sad.gif

Tack för svaret!
rosita
Kasta inte bort dina plantor nono.gif Gör någon glad och skänk bort dem i stället 000.gif
aromata
Plantorna klarar sig med en liten jordvolym OM de får tillräckligt med vatten och näring. Kommersiella odlade tomater har 2-3 liter substrat per planta.

Tomater är vindpollinerande, inte korspollinerande, så du behöver inte använda pensel. Det räcker om du skakar blommorna kanske en gång per dag.

Jag tror att det blir för mörkt att odla inomhus, även i ett ljust läge. Du kan inte förvänta dig några stora välutvecklade tomater.
siberia
Hej e,

Du skulle inte vilja byta några tomatplantor mot tex aloe vera-skott? Min tomat-förodling gick det inte så bra för i år... La precis upp en tråd här:

http://forum.odla.nu/index.php?showtopic=107103

Lycka till med vardagsrumstomaterna

/nils
KRT
Olika sorters tomater behöver olika mycket jord. Små busktomater blir inte lika stora och behöver inte lika mycket jord som stora plantor. Finns ju tom ampeltomater, och vem hänger upp 20-l amplar?!?!?! Alltså jordvolym beror på sort, skulle tro att ljuset är den begränsande faktorn snarare än jordvolym. Även i ett söderfönster blir det för mörkt. Ska du odla inne behövet du absolut extraljus!!!!
kajhsd83j
CITAT (siberia @ 01-05-2011, 09:09) *
Hej e,

Du skulle inte vilja byta några tomatplantor mot tex aloe vera-skott? Min tomat-förodling gick det inte så bra för i år... La precis upp en tråd här:

http://forum.odla.nu/index.php?showtopic=107103

Lycka till med vardagsrumstomaterna

/nils

Åh, hej Nils! Jag hade glömt bort detta forum tills nu!

Jag är inte intresserad av aloe vera-skott MEN jag kan absolut skicka dig några tomatplantor ifall du tror att det verkligen skulle fungera och att de inte skulle dö! De har blivit ganska stora nu...

Jag planterade om mina favoritplantor i en stor ful hink så de ska kunna bli stora och fina, men jag upptäckte att rötterna var ganska små och fyllde inte alls på något vis krukan jag hade dem i innan, trots att de är sex stycken. Tror ni att de kommer må bra i den där fula hinken? : D

/e

Åh förresten!

Det ni ser mellan tomatplantorna är rödbetor TROR jag, eller möjligtvis persilja, och de mår absolut inte så bra, men det struntar jag i! Jag är endast intresserad av mina kära tomater. Mitt försök till dillodling i krokodilkrukan fungerade väldigt väl som ni ser, jag är otroligt stolt över den plantan. Den har varit möglig i flera månader.

/e
*Stintan*
Ja dom där får du nog plantrera om i större pytsar. En tomatplanta i varje hink/pyts. I balkonglådan kanske det får plats 3 totalt men då måste du tillföra massor med vatten och näring eftersom jordmassan är så liten. Du måste också se till att du har dränering ordentligt så det inte blir stående vatten i botten. Du får ställa dom på/i något. Dessutom ser det ut som om tomatplantorna inte får tillräckligt med ljus eftersom dom ser ut att ränna iväg. Snart måste du också binda upp dom så dom inte viker sig och går av.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon