Jag har skaffat mig en påse med
sockerärtfrön och tänkte så i en
blomlåda och undrar om det duger med vanlig blomjord eller om det ska vara nån annan sort.
Jag har kollat runt lite på nätet och sett att det finns jord som är till för balkong/växthus, planteringsjord osv, men jag vet inte vad skillnaden egentligen är.
Eva i Skåne
29-04-2011, 22:20
Balkonglådejord och urnjord brukar vara lite bättre gödslad än planteringsjord. Även krukväxtjord brukar vara lite bättre så den kan nog gå bra. Dyrare märken på jord brukar betyda bättre kvalité.
Det är ju inte så mycket djup i en blomlåda, men om du har något som plantorna får stöd mot kan du nog odla lite sockerärter i den, men så inte hela påsen

Läs på påsen om avstånd mellan plantorna (du kan antagligen sätta liite tätare)
Sockerärter är gott

Lycka till
Ok, det låter bra. Jag har tänkt att fixa en spaljé av något slag som de kan klättra lite på. Tack för infon!
Jag snor tråden litegrann... Hur mycket djup behöver sockerärtorna? Jag har en större, låg kruka (15 cm djup, 40 cm i diameter) som jag tänkte så sockerärtor i. Hur många kan jag stoppa i däri tror ni? Är den djup nog för dem?
Eva i Skåne
08-05-2011, 12:54
Omkretsen blir ju ganska stor på din kruka så jag hade satsat på 10-15 ärter. Jag tror inte djupet är något större problem, möjligen att det blir svårt att förankra nåt växtstöd i den låga krukan.
Jag funderar på att sätta ett hönsnät på väggen och ställa krukan därbredvid, frågan är om det plantor som är på "fel" sidan krukan blir lessna när de får sträcka sig över hela krukan för att få stöd bara..?
Klarar sockerärtor lite vind eller vill de stå i vindstilla/skyddat läge?
Hur mycket skörd får man egentligen av en planta?
Eva i Skåne
08-05-2011, 19:48
Vind klarar dom. Jag har mina på friland. Sträcka sig mot stödet kan dom också, men det kan ju bli tätt så dom skuggar för dom andra, men jag tror inte det blir nåt problem.
Hur stor skörd det blir på en planta vågar jag inte riktigt svara på, men nån större mängd rör det sig inte om. Vi älskar dom späda baljorna så dom försvinner innan det hinner bli nån skörd att ta vara på.
Christine D
17-05-2011, 20:35
Sockerärter ger nog inte mer än ca. 20 baljor/ planta, mina gör det inte iallafall. Lycka till!
Ok, jag har fyra glada aspiranter som jobbar sig uppåt nu och hoppas på att två till ska ta sig. Så lite skörd räknar jag med i vart fall
Stackars mina späda sockerärtor! Planterade om dem idag och råkade bryta av tre stycken - kommer de grena ut sig då eller är dessa tre "körda"?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.