Idag har jag stakat ut och grävt upp grässvålen på en del av gräsmattan som ändå aldrig utnyttjas.
Tyvärr är nog förutsättningarna de sämsta möjliga ur vissa synvinklar förutom att jorden där är bördig: invaderas av sork under sorkår, massor med kirskål och nässlor, myror... Grässvålen är ojämn för det är ett ställe som vi inte utnyttjar och när gräsmattan ska klippas så är detta bland det sista man klipper - om man orkar så klipps det där - därav det ojämna och infesterade området.
Så... är det dödsdömt med odling där?
Jag har tänkt mig följande: jag ska bygga en ram och fylla med jord och kompost. Där ska sedan mer perenna växter få bo, t ex sparris eller perenna blommor som ska få växa till sig i lugn och ro innan utplantering i rabatten.
Jag har som sagt vänt grässvålen men frågan är om man inte ska ta bort det jag grävt loss och sedan i ramen lägga en markduk och kanske några lager med tidningar och därpå fylla med jord och kompost.
Kirskålen kommer jag ju aldrig att bli av med, den finns där alldeles intill på ett område man inte kan göra så mycket av (mellan min tomt och en åker). Men hur begränsa framfarten så att den inte tar över odlingsbäddarna?
Platinum
29-04-2011, 18:13
Gräv ur en-två dm, sänk ner ramen i backen som spär mot rötter som vill krypa in och bottna med ett antal lager tidningar så kommer du långt. Och givetvis, ryck upp inträngande rotogräs så fort du ser dem.
Kan jag anlägga grönsaksland i en slänt full av vallört, kirskål, brännässlor, revsmörblommor etc ogräs och lyckas hålla dem stångna så ska det nog inte behöva gå sämre för dig.
Ja, det får väl bli så... Planen var att jag skulle kunna använda grästovorna i bäddarna men det var innan jag såg hur oerhört mycket ogräs där var.
Suck! Då måste jag ju fixa fram jord istället...
Nu blev det ju jobbigt - och dyrt...
Taraxacum
02-05-2011, 21:04
Samma här, minus sorkarna. Kirskålen breder ut sig allt mer i min trädgård. Jag testar nu följande: presenning med två pallkragar på höjden. I dessa en mix av halvruttet hö i botten och därefter gödsel, kompost hemmajord (lerhaltig) och köpejord.
Besvärligheter tror jag man enklast löser genom att lyssna på andra + tillsätta en hel del egen fantasi. Min guru just nu är Remstam med täckodlingarna. Jag påbörjade mina projekt -10, men vet ännu ej om jag tänkt rätt. Kirskål är långlivad, så ett visst mått av tålamod anbefalles.
Taraxacum
02-05-2011, 21:11
Ps
Jag har lagt grästorvor med kirskålsrötter i plastsäckar, ordentligt förslutna, i ett avlägset hörn av trädgården. Hoppas på att kunna använda detta efter ett par år.
Ds
CITAT (Taraxacum @ 02-05-2011, 22:11)

Ps
Jag har lagt grästorvor med kirskålsrötter i plastsäckar, ordentligt förslutna, i ett avlägset hörn av trädgården. Hoppas på att kunna använda detta efter ett par år.
Ds
Ingen dum idé. Mina kommer att få bo under poolen i sommar!

Just ja, jag tänker att fylla upp bäddarna med gödsel och kompost också, gräva ned en massa löv, stenmjöl, gammal plant- och såjord mm. Överst får det väl bli några säckar med köpejord, antar jag.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.