Ann i Göteborg
29-04-2011, 19:10
Vill ha mer ätbart i trädgården.
Tog förra sommaren ner ett bigarråträd "Sam" som blev för stort och dessutom tog fåglarna de bär som blev.
Vill nu ha ett "surkörsbär" som buske, bra om man kan hålla det till max 2 m högt. Finns det?
Tips på vad jag skall leta efter?
ingrids
29-04-2011, 19:27
Jepp, t.ex. Lettisk låg som ger ätbara körsbär om man väntar länge nog och Nordia som är surkörsbär. Båda bra till saft och sylt.
merlin68
29-04-2011, 19:58
Jag har ett buskkörsbär som heter Ostheimer. Ostheimer är ett surkörsbär och sorten är ympat för att förbli liten. Fär mängder av jättegoda mörkröda bär varenda år - den får 10 poäng av mig, en absolut favoritsort.
Ann i Göteborg
05-05-2011, 18:08
Tack för era tips!
Plantskolan meddelande att de kan fixa fram skuggmorell och Kirsa. Vad tycker ni om dessa sorter?
Eva i Västerås
05-05-2011, 19:12
Skuggmorell är träd.
Kirsa fick grå monila hos mig. Det finns nog härdigare sorter.
Ann i Göteborg
13-06-2011, 16:28
Efter många om och men...
Nordia var slut så det blev en Berit. Hoppas på att hon ger rikliga skördar framöver, tre f.d. blommor håller på att sätta frukt. Har inte hjärta att ta bort dem utan vill smaka!!!
Christa
14-06-2011, 20:34
CITAT (Ann i Göteborg @ 13-06-2011, 17:28)

Efter många om och men...
Nordia var slut så det blev en Berit. Hoppas på att hon ger rikliga skördar framöver, tre f.d. blommor håller på att sätta frukt. Har inte hjärta att ta bort dem utan vill smaka!!!
Så du fick tag i en Berit. Har hört att de inte finns i handeln längre. En väninna har dock en och den ynglar av sig. Vet inte om det är rotskott eller om det är kärnor som grott.
Den är dock ingen buske utan ett träd vilket min väninna inte var helt nöjd med. Inte så himla stort i alla fall och det brukar bli mycket bär och fåglarna har inte brytt sig om dom.
När jag sökte på ostheimer så hittade jag den här sidan
http://sv.wikipedia.org/wiki/Surk%C3%B6rsb%C3%A4r
Ann i Göteborg
28-07-2011, 20:54
Aj då . Skall bli spännande att följa utvecklingen . Sekatören får bli min bästa vän att hålla Berit på Max 2 meters höjd. Fortsättning följer...
Christa
01-08-2011, 15:57
CITAT (Ann i Göteborg @ 28-07-2011, 21:54)

Aj då . Skall bli spännande att följa utvecklingen . Sekatören får bli min bästa vän att hålla Berit på Max 2 meters höjd. Fortsättning följer...
Man skall ju vara lite försiktig med att beskära körsbärsträd och det är i alla fall inte större än att det går att plocka med hjälp av en hyfsad trappstege.
Vad du får för resultat om du tuktar den vet jag inte men någon annan kanske vet.
Den får lätt bebisar så du kan ju ha två och tukta den ena.
CITAT (merlin68 @ 29-04-2011, 20:58)

Jag har ett buskkörsbär som heter Ostheimer. Ostheimer är ett surkörsbär och sorten är ympat för att förbli liten. Fär mängder av jättegoda mörkröda bär varenda år - den får 10 poäng av mig, en absolut favoritsort.
Hur hög är den?
*Stintan*
01-08-2011, 16:21
Berit räknas väl som buskkörsbär och ska bli ca 2 m högt om jag inte har helt fel. Sen kan det ju iof se ut som ett litet träd. Berit ska också vara det sötaste av buskkörsbären.
Ann jag hoppas du lämnar sekatören i lådan och inte ger dig på busken!
ingrids
01-08-2011, 19:19
Det skrevs i en annan tråd om sommarpincering av körsbär, vilket inte borde vara någon fara för busken. Det handlar om att klippa eller nypa av en bit av nytillväxten medan den fortfarande är grön och färsk. Om Berit drar i väg kan man nog ta till det.
Österfärneboodlaren
01-08-2011, 20:59
Vid mitt föräldrarhem finns ett stort antal körsbärsträd, kallade Kräbäckskörsbär, eftersom byn heter så. Det sägs att en kapten i Färnebo kompani tog med sig en planta hem till Österfärnebo från Ingermanland på 1600-1700-talet. Sorten är spridd i hela Österfärnebo, goda, söta körsbär. Problemet är att de med tiden blir mycket höga. Grenar dör och ramlar ner. Och i toppen vajar grenar med mängder av körsbär. Nu är min fråga till er erfarna odlare. Man pratar ju om JAS-beskärning för stenfrukter. Är det möjligt att kapa de höga fyrametersträden så de blir bara två meter? Eller dör gamla träd då? Som det är nu är det traktorskopa som gäller och så kan man ju inte hålla på.
Ann i Göteborg
01-08-2011, 22:00
ingrids och Stintan: Låter lovande med det sötaste av surkörsbären. Jag lovar att endast ta fram sekatören under JAS om Berit strävar upp mot 3-4 m!
Christa
02-08-2011, 09:01
CITAT (*Stintan* @ 01-08-2011, 17:21)

Berit räknas väl som buskkörsbär och ska bli ca 2 m högt om jag inte har helt fel. Sen kan det ju iof se ut som ett litet träd. Berit ska också vara det sötaste av buskkörsbären.
Jag menade inte att den ser ut som ett träd utan att det blev större än vad grannen räknat med. Det är minst 4 meter högt och det blev hon som sagt en smula missmöjd med.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.