MissLeia
Min pion i en rabatt har invaderats av en växtlighet som jag är invaderad av överlag, vet dock inte vad det är. Platt längst mark, blanka blad och gula blommor nu, någon tanke om vad det heter? Detta har dock landat vid pionens fötter och vad jag förstått så är just pionen känslig för grävande vid rötterna?

Jag har varit manisk ogräsrensare men jag har kommit till den insikten att jag vill ha någon form av täckodling i denna rabatt, lera som jag försöker göra mer lättarbetad, i fullständig sol större delen av dagen samt belägen i en slänt under en hägg. Jorden förvandlas till betong när den ligger bar, försöker mylla ner löv och täcka med gräsklipp. Men vill att det växer ihop mer, gillar lummighet. Ska sluta kämpa mot allt och försöka gilla läget med vissa saker. Kan jag låta denna gulblommande, blankbladiga sak frodas eller kommer den förstöra? Hur pass känslig är pionen för detta?

Försökt fixa bild, dock sladd på vift.

Vore tacksam för input!
Wilmer
Jag hade övervägt att gräva upp pionerna, jordförbättrat rejält och grävt ner dem på samma djup igen. Om de nu vantrivs med ogräset. Och leran. Annars hade de fått leva i fred. De är inte SÅ känsliga, jag har flyttat pioner som blommat samma år och lever än.
MissLeia
CITAT (Wilmer @ 30-04-2011, 00:02) *
Jag hade övervägt att gräva upp pionerna, jordförbättrat rejält och grävt ner dem på samma djup igen. Om de nu vantrivs med ogräset. Och leran. Annars hade de fått leva i fred. De är inte SÅ känsliga, jag har flyttat pioner som blommat samma år och lever än.

Tack för svar!

Pionen frodas och trivs i dagsläget! Men jag vet ju inte hur den kommer agera på sikt om jag låter detta ogräs vara kvar. Försökte få bort detta ogräs men då kändes det som om jag hackade så mycket i rötterna vid grävandet... Jag har kirskål och snårvinda i rabatten som jag ständigt kämpar med, men slutat försöka gräva upp. Nu äter jag kirskålen istället. whistling.gif Så jag försöker anpassa mig istället till saker. Så nu när ambitionen är att det inte ska vara någon bar yta, då kanske man kan gilla läget med denna lilla matta av gula blommor. Men den kanske är ett elände som tar över istället? Försökt googla om vad det är för rackare men gått bet, sladden till kameran är på drift nu så kan inte bifoga bild.
Red Top
Den växt du beskriver, låter som penningblad, Lysimachia nummularia L.. Den har ganska tunna ytliga rötter, så den stör säkert inte pionen.

Jag betraktar den inte som ogräs, utan ser den som en bra marktäckare. Den kan blomma hela sommaren om man vårdar den som andra prydnadsväxter. En utmärkt växt i ampel eller blomlåda.

Vill du inte ha den kvar, behöver du inte ta till så drastiska åtgärder, som att gräva upp pionen. Den är busenkel att bara dra bort.

Bilden lånad från den virtuella floran.
amaira
Jag tänkte också på penningblad på din beskrivning, men den blommar först i juli. Blommar dina gula blommor nu, så är det säkert svalört.
Den är inte heller så svår att få bort, även om den nog kommer tillbaka från omgivningen igen så fort den hinner. Rötterna går inte djupt och den har rotknölar under markytan som man kan plocka bort. Försök inte ät dem bara, oavsett vad det står i virtuella floran. (Säger jag som själv äter upp merparten av mitt ogräs, som välsmakande primörer) De måste behandlas för att inte vara giftiga.

Jag tror faktiskt du kan "gilla läget" med svalörten i pionerna. Jag tror inte pionerna tar skada.
MissLeia
Nog är det svalört alltid... Jag landade där under googlandet men jag räknade bort den för det stod 1-2 dm, mina ligger platt längs marken i princip. Men vid närmare granskning av kronbladen så kan jag konstatera att det rör sig om dessa. Jag har ju en ganska kompakt lerjord på sina ställen så det kanske blir effekten, de borde väl inte etablera sig där men gör det ändå. I rabatten så har jag fått en tämligen mullrik jord på vissa ställen och pionen har man ju försökt gulla med. Men dessa drar visst sig undan under sommaren så jag ska nog snarare se dessa som en härlig upplivning nu innan allt tagit sig.

Tack för hjälpen! Alltid skönt att räta ut frågetecken!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon