Linahl
Har dahlior från förra året som övervintrat och även köpt nya i år. Tänkte prova på att förodla dem i år. Eller är det för sent. Har växthus med lite värme som jag tänkte ställa dem i.

Har hört olika ang krukans storlek, går det bra med en liten kruka som knölen precis går ner i ? I stora krukor kanske man kan plantera två? Antar att det är planteringsjord jag ska anv.Hur långt ner ska dem, ska den gamla själken vara precis vid jordytan?
Har inte krukor så jag kan förodla alla, de nya knölarna jag har köpt har börjar skjuta nya rötter är det då viktigt att de kommer ner i jorden snabbt eller kan de ligga på en kall mörk plats några veckor?

Ska jag plantera dem och stölla dem i källaren vid ett fönster eller ska de stp i växthuset där det är betydligt ljusare och varmare ( iaf dagtid)?

det var många frågor, är väldigt tacksam om någon orkar svara smile.gif

Linnea
Eva i Skåne
Det är inte för sent att förodla. Det går nog bra både vid källarfönstret och i växthuset, men åtminstone när dom börjar komma upp över jorden hade jag valt växthuset där det är bättre ljus. Om det blir nån natt med risk för minus i växthuset får du ut och täcka med fiberduk, nåt gammalt täcke eller annat, men du påskyndar blomningen mycket genom att förodla.
Vad gäller krukans storlek vet jag inte. Lite utrymme är inte fel, men jag tror inte det är så viktigt om du inte har tänkt låta dom står kvar i krukorna hela sommaren. Ska du gräva ner i rabatten sen är det ändå en begränsad tid i kruka det handlar om.
Jag antar att det är nya skott som syns på dina nyinköpta. Det är ganska vanligt när man köper nya knölar, liksom på dom man övervintrat själv, och dom klarar sig även om du inte har möjlighet att plantera dom nu. Akta bara så dom inte bryts.
Jag planterar inte mina dahlior särskilt djupt. Det blir så att en del av den gamla stjälken sticker upp.
Planteringsjord blir bra. Lite näring skadar inte sen när du planterar ut.
Linahl
Hej igen

Nu har mina dahlior vuxit sig fina inomhus i växthuset. Snart dags att plantera ut dem. Kna jag göra det direkt eller måste de succesivt "slussas" ut?

mvh Linnea
kerstin z5-6
du måste avhärda dem först , i skuggan under fiberduk tex ett par timmmar första dagen sen mer
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon