Bonntösa
Hej!

Jag börjar bli lite orolig för att mina dahlior har gjort sitt... Eftersom vi köpte nytt hus och flyttade vid den här tiden förra året så har mina dahliaknölar legat i en glasveranda utan jord sedan hösten 2009. Idag när jag plockade fram dom för att förplantera dom verkar de en aning hängiga, dels kan man skymta lite ljust pulvrigt mögel på vissa knölar och det har även blivit ett sorts skal på knölarna. Där innanför finns en mer fast knöl. Vad göra? Kan jag plantera dom som dom är eller är det ingen idé? Är det "farligt" att plantera ut dom om det är lite mögel på, även om de skulle ta sig?

Hoppas på svar!
Eva i Skåne
Du har väl inget att förlora på att plantera dom! Du kan kanske duscha lite på knölarna först så dom inte är så torra.
Jag har ingen erfarenhet av att låta knölarna ligga två år, men dom är ju ganska tåliga. Att det finns en hård knöl i mitten tycker jag låter lovande.
Ang det eventuella möglet så hade jag skakat/borstat bort det lösa och sen inte brytt mig mer. Tror inte att det är nån fara att plantera dom i rabatterna.

Lycka till smile.gif
Bonntösa
Å vad glad jag blev nu smile.gif Tack för ditt svar, jag hoppas verkligen de klarar sig. Har planterat dom nu så får vi väl se om det blir liv i dom.

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon