Eva 33c
Jag ska sätt upp ett nytt växthus i sommar. Det gamla kommer sedan i fortsättning enbart att användas till plantuppdrivning under våren och erbjuda en skyddad arbetsplats för omskolning mm under sommaren. Så jag ska byta ut jordkbäddarna mot någont slag av golv. Men så tänkte jag att jag kanske skulle spara en bit planteringsbädd och sätt en eller två vindruvor att spaljera upp efter taket. Är två för mycket i ett 12kvm stort växthus?
Men så är det detta med sortval... Ett kallväxthus blir ju lika kallt som ute på vintern, men våren kommer lite tidigare. Och så kommer jag att ha fläkt för plantorna fr o m april kanske, som åtminstone håller frostfritt. Och sen kommer ju hösten senare, så någon zon bättre än ute borde det väl motsvara eller?
Det vore roligt om någon av er har erfarenhet av vindruvor i kallväxthus zon 5, och vilka sorter man kan tänkas lyckas med.
Ett labruskavin, Zilga, har jag redan och den växer och trivs bra utomhus, så nu vill jag ha någo "finare" smile.gif
Eva 33c
Lyfter min egen tråd.
Är det verkligen ingen här på forumet som har erfarenheter, bra eller dåliga, av vindruvor i kallväxthus i zon 5? Annars får jag väl experimentera själv smile.gif
Iren
Jag har ju zon 3, så då är min kommentar kanske inte så intressant, men jag kan säga att jag satte en Zilga i växthuset och den växer och ger mycket druvor redan 3 säsongen nu. Kanske lite väl stor men i zon 5 tror jag nog den skulle vara ok också...
Eva 33c
Tack för din kommentar. Men som jag skrev så har jag en Zilga redan sen många år, och den växer bra helt utan växthus här i zon 5 smile.gif
Iren
CITAT (Eva 33c @ 10-05-2011, 19:22) *
Tack för din kommentar. Men som jag skrev så har jag en Zilga redan sen många år, och den växer bra helt utan växthus här i zon 5 smile.gif

Förstår vad du menar... sov nog lite där whistling.gif Lycka till hur som helst!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon