KRT
Jag blandar alltid ihop detta med olika typer av gödning, när de olika ska ges, vad de gynnar och när man inte ska ge? Vet att ilika typer av gödsel innehåller olika ämnen, men viöka innehåller vad?

Alltså;
Vad (blommor, tillväxt etc) gynnas av fosfor, kväve, kalium?
När ska man inte ge ovanstående?
Vad kan man ge för gödning om jag vill tillföra t.ex kväve eller fosfor?
Vad innehåller kogödsel? Hönsgödsel? Nässelvatten?

Finns det växter som är "tvärsemot"?

Gunilla T
Jag använder bara organiskt material och mest stallgödsel. Stallgödsel är en gemensam benämning på allt som kommer från våra djurslag. Det skiljer lite i t.ex. kväve mellan de olika djurslagen men jag tycker det är överkurs om man skall börja räkna procenttal av olika näringsämnen. De flesta av våra trädgårdsväxter klarar sig utomordentligt i våra jordar om man varje år fyller på med något organiskt material och inte städar bort det som naturen har släppt ner i rabatterna - kretsloppet fungerar!

Får jag rekommendera en mycket bra bok som innehåller det mesta av vad vi som amatörodlare behöver veta;

Den goda jorden förf. Philippe Plöninge utgiven på bokförlaget Prisma.
kentbra
Fosfor och viss mån kväve kan få genom att blanda i aska (helst från lövträd) i jorden.
Själv använder jag aska från björk utblandat i vatten som jag sedan vattnar med.
Jättebra till fosforälskande blommor typ Adenium "Ökenrosor".
Gunilla T
Något kväve finns nog inte kvar i aska, det har förgasats vid förbränningen....
Bengalow

Nu skall vi inte blanda in kvävgas i bilden, det är kväveföreningar vi är ute efter, som t.ex. ammoniak.
Vid förbränning bildas NH2 - en kväveförening, som man kan "gödsla" med. Kväve är jordens vanligaste gas - atmosfären består till nästan 80 % av detta ämne. Kväveföreningar behövs för allt liv på jorden.
NPK där N=kväve K=kalium P=fosfor är utvecklat för att ge växtligheten det den behöver...
KRT
CITAT (Bengalow @ 30-04-2011, 21:48) *
Nu skall vi inte blanda in kvävgas i bilden, det är kväveföreningar vi är ute efter, som t.ex. ammoniak.
Vid förbränning bildas NH2 - en kväveförening, som man kan "gödsla" med. Kväve är jordens vanligaste gas - atmosfären består till nästan 80 % av detta ämne. Kväveföreningar behövs för allt liv på jorden.
NPK där N=kväve K=kalium P=fosfor är utvecklat för att ge växtligheten det den behöver...

Det var NPK jag delvis funderade över, men har för mig att jag läst att något av dem är bra för blomning, något för tillväxt och något ska inte ges för sent på säsongen???????????
Oscar Lagerberg
(N) Kväve stimulerar tillväxt av blad hos växten. Det gröna uppåt.
(P) Fosfor ökar växtens möjlighet till blomsättning, fruktbildning och stimulerar växtens rotsystem.
(K) Kalium ökar växtens stabilitet, motståndskraft mot sjukdomar och ökar vinterhärdigheten.

Mot bakgrund av detta bör du alltså inte använda allt för kväverika gödsel till växter du vill skall växa kvalitativt, eller där bladtillväxt inte är eftersträvansvärt. (Rosor och Potatis) Du bör heller inte stimulerar växtens tillväxt med kväve sent på säsongen. Då lurar du växten att den skall växa istället för att den förbereder sig på höst och vinter. Gödsla däremot med fördel med ett PK-gödsel som hjälper växten att klara sig över vintern.

Gällande vad det finns för olika gödsel som innehåller NKP så finns det en rad olika varianter i hos din trädgårdshandlare. Olika sorter är anpassade till olika ändamål. Gräsmattan, trädgården, vid plantering etc.

När det gäller kogödsel så är det inte så näringsrikt. Kon har tagit upp den mesta näringen och den sitter i köttet. Dyngan som kommer ut i andra ändan är relativt rik på kväve men i övrigt ganska torftig.
Kogödsel är däremot ett utmärkt jordförbättringsmedel på så sätt att det tillför jorden struktur och myllämnen som bakterier, maskar och småkryp trivs i. Den skapar också i viss mån struktur i jorden vilket gör att växternas rötter trivs bättre samt att det binder vatten.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon