Matillin
Jag ska plantera klätterväxter på min pergola bland annat klätterhortensia.

Skulle vilja ha tips på någon klätterväxt som växer snabbt och är fin så klart :-)

Vi bor i zoon 3-4 så den måste tåla det och inte vara känslig för blåst.
Läget är sol/halvskugga.

Kullatorpet
CITAT (Matillin @ 30-04-2011, 10:26) *
Jag ska plantera klätterväxter på min pergola bland annat klätterhortensia.

Skulle vilja ha tips på någon klätterväxt som växer snabbt och är fin så klart :-)

Vi bor i zoon 3-4 så den måste tåla det och inte vara känslig för blåst.
Läget är sol/halvskugga.

Bokharbinda ? Den växer som tusan. Under sommaren kommer små vita blomklasar.
Visserligen bor vi i zon 1-2 men den är väldigt tålig & förmodar den passar även i 3-4.
octachoron
Klematis, speciellt klematis inom viticellagruppen (italiensk klematis) har fungerat bra hos mig i zon 4.
Viticella klipps ner på vårkanten och kommer med nya rankor som blommar på sensommaren.

Bokharabinda har sin nordgräns vid zon 3, ev zon 2, så den kanske fryser ner/bort för dig.
KRT
Vi har humle som klättrare och den växer fort! Är osäker på härdigheten dock.
Annars finns det ju mycket annat som klättrar; rosor, kaprifol, clematis, murgröna, vildvin, pipranka och klätterbenved. Är inte säker på härdigheten där heller, men det går ju lätt att kolla upp!

Glömde: björnbär klättrar också och växer som tusan - finns taggfria om man vill undvika skador smile.gif
Matillin
Hej och tack för era tips.
Jag har kollat ipp bokharabinda och det känns som en stor chansning att plantera det hos mig.
Förutom zoonen som är snudd på 4-a så blåser det rätt mycket.
Tyvärr för den var jättefin.

Humle kunde man ha upp till zoon 6 så den skulle ju funka.
Frågan är hur mycket den växer upp varje år eftersom den ska klippas ner?

Alpklematis ska jag också kika vidare på, den såg jättefin ut.

Vildvin och pipranka ska jag kolla upp också och det är fint, är det snabbväxande?
KRT
Ang Humle, det växer snabbt och blir fort rejäla rankor även om det vissnar ner varje år - just därför måste den ju växa upp snabbt varje år också smile.gif

Matillin
KRT- Har Humle en lång blommningssäsong, kommer det tidigt på våren?
KRT
Vet faktiskt inte när de blommar, min är inte så stor än eftetsom jag fick den som stickling i fjol... Det borde stå i artbeskrivningar dock. Tror iofs inte man skaffar humle för blommornas skull dock, snarare deras bladverk och kottar. Jag vet också att det finns han- och honplantor, så är det kottarna du är ute efter måste du ha en honplanta. Finns dessutom vissa sorter med gulaktiga blad, om man vill ha lite variation smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon