Först vill jag säga ett stort tack till Cilla som så generöst bidrar med sina gedigna kunskaper till forumet.
Tack Cilla!
Dethär är mer lite funderingar omkring beskärning eftersom jag med bästa vilja i världen inte kan påstå att jag är särskilt kunnig i beskärningens ädla konst.
Ibland får jag en känsla av att det är en utbredd uppfattning att allt måste beskäras? Trots att jag inte är kunnig kan jag ändå se dessa stympade och förstörda träd som numera är så vanligt i våra trädgårdar. Dessa kapade och stympade björkar och äppelträd.....jag börjar nästan gråta när jag ser det.
Vill man inte ha stora träd är det väl lämpligt att köpa sådana som inte växer sig jättestora? Men folk vill ju ofta ha "snabbväxande" utan tanke på att det som växer snabbt inte slutar växa när man själv tycker det är lämpligt.
Själv är jag nog lite feg att skära i träd så det enda jag har gjort är att försiktigt stamma upp min katsura lite grann. Bara några små tunna kvistar där nere har klippts bort under några år så nu kommer den att få växa fritt i framtiden och den bildar själv en så vackert formad krona vilket de flesta träd gör om de får vara ifred.
Har också ett stort vackert glanskörsbär som jag själv planterat, flerstammigt, som är såå fint. Några små korsväxande grenar nertill har jag tagit bort och mer behövs inte.
Sedan mina gamla äppelmadamer, troligen från början av 50-talet. Ingen har skurit i dem de senaste 20 åren iaf...och i mina ögon är de såå vackra och åldras med värdighet trots sina vattenskott. Äpplen ger de i massor till glädje för fåglarna..
I skogen och i min trädgård (som är anlagd i skogen) växer förvildade körsbärsträd. De är jättestora med vackra, kala stammar nertill och en krona så tät där uppe i ljuset att man nästan kan använda dem som regnskydd. Blommar otroligt och ett nästan öronbedövande surr av insekter när de blommar. Frukten, om man nu kan kalla det så, ger ett viktigt födotillskott till fåglarna.
Vad jag vill säga?.....joo, man måste inte skära i allt, naturen formar sina skapelser så fint själv.
Jo, jag förstår att fruktodlare måste men jag tänker nu främst på oss med hobbyträdgårdar.