JP - zon 1
Hej!
Jag har en friväxande spaljé som snart är tre år. Den består av äpple, päron och plommon. Päronträdet (Esperens Herre) som står i mitten har fått päronrost. Vad göra?
1) Tanken är att päronet ska ge frukt - kommer det att göra det trots rosten?
2) Kommer det se tråkigt ut med ett "sjukt" päronträd i mitten av spalén?
3) Ska vi byta ut päronträdet mot ex ett äppleträd?
Hälsningar Jenny
Åsa, mälardalen zon 2
Det är inte så mycket man kan göra mot päronrost.

I denna tidigare diskussion finns en mycket bra bild på päronrost: http://www.odla.nu/forums/index.php?act=ST...184003b2824fbd1

Om det är så ditt päronträd ser ut så är det päronrost som värdväxlar med sävenbom och kinesiska enar. Det enda man kan göra för att ta död på svampen är att ta bort all sävenbom + kinesiska enar inom en radie på runt 200m vilket brukar vara omöjligt.

Päronrosten försvagar trädet och det är inte alltid trädet orkar sätta speciellt mycket frukt.

Är det stor smitta i området så skulle jag fundera på att byta ut trädet mot ex. äpple eller något annat träd.
Cilla
Jag spanade in päronrost i olika päronspaljéer i Skåne i somras och såg alla olika varianter. När rosten angriper alla blad med mer än en fläck minskar fruktsättningen synbart. (Varje päron behöver ca 35 blad för sin utveckling.) Men så länge rosten inte är alltför utbredd kan man få frukt.

Rosten varierar också lite olika år. Kan man som Åsa säger få bort enar kan det bidra till minskning, men det är svårt om grannarna står för dem.

Ska du behålla päronspaljén trots rosten så gäller att ge den god näring och vatten för att stärka den på andra sätt. Det går inte att få samma fruktsättning på ett kraftigt rostagripet träd/spaljé som på ett oangripet, men det går att kompensera lite grand.

Men har du kraftiga angrepp redan nu är det nog bättre att byta ut den mot någon annan fruktspaljé.

Sitter dessa spaljéer ihop? Vore mycket intressant att se på bild!
JP - zon 1
Hej!
Vår fruktträdsspaljé ramar in vårt trädgårdsland. Ska försöka låna en digitalkamera och ta en bild. Eller vet någon om man kan scanna in en bild här?
Hälsn. jenny
Åsa, mälardalen zon 2
För att bilderna ska kunna läggas ut här på forumet måste bilderna finnas på nätet det går inte att försöka lägga upp bilder som man ex. har på hårddisken. Har du ingen hemsida kan du lägga upp ett eget fotoalbum här på Odla.nu.

http://www.odla.nu/album/

Det borde gå bra att scanna in bilder och lägga i fotoalbumet och sedan infoga i sitt inlägg i forumet.

(OBS! Fotoalbumet länkas ej automatiskt till din användarprofil i forumet utan du måste uppdatera din användarprofil och fylla i användarnamnet i ditt fotoalbum)
JP - zon 1
Tack Åsa!
Jag ska försöka få till det någon gång när lövet kommer på träden.
Hälsn. Jenny
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon