Karmosina
Jag tänkte köpa en bra manuell gräsklippare av cylindermodell. Jag har sökt runt här på forumet men inte riktigt hittat svar på dessa frågor. Inte någon annan stans heller -cry-.gif

Huskvarna och Klippo finns i modeller av så kallad "friklippartyp" vilket verkar innebära att cylinderknivarna inte går mot något nedre anslag utan klipper av gräset "i det fria".
Är det någon som har erfarenhet av denna typ av klippning?. Man kan ju gissa att de roterar väldigt lätt men att man i stället kan få problem med att gräset inte går av så lätt. Och hur blir det efter ett tag när knivarna blir lite slöa? Traditionella cylinderklippare vässar ju sina knivar mot det nedre anslaget.
Jonsereds modell verkar vara gedigen men då utan denna friklippningsmetod.

Alla tre kostar lika mycket, runt 1250 kr. Vad ska man välja?

Tacksam för råd.
Bengalow
Man klipper gräs med en sax, eller ett skär mot ett anslag. Den metoden du pratar om "klipper" inte av gräset - det sliter av det. Förmodligen har skäret en vass egg bakåt, som blir som en kniv/skära.
Det finns ganska bra modeller av cylinderklippare med batteri. Sök runt på google. Jag har själv en sådan sedan minst 10 år tillbaka, och den klipper alldeles utmärkt - flera gånger bättre än en rotor-"klippare".
Karmosina
Nej jag är inte ute efter batteri eller bensindrift, jag vill ha ren och skär muskelkraft som enda motor.. coolgleam.gif

En rotorklippare sliter ju av gräset vilket en cylinderklippare inte gör, därav den bättre klippningen som en cylinderklippare gör. Men skulle en cylinderklippare av "friklippningsmodel" också slita av gräset? Det verkar ju märkligt, de borde klippa lika bra, annars har ju utvecklingen gått bakåt.

Ingen som har en cylinderklippare av "friklipparmodell" som kan bringa klarhet i hur det fungerar i praktiken samt vilka för- resp nackdelar som observerats?
KatteLatte
Jag har en "vanlig" manuell cyllinderklippare, Gardena, och är jättenöjd med den.

Har hållit på i många år och klippt manuellt; vi har haft bensinklippare, tradiionella modellen, och även motsvarande som batterimodell en period och de klipper inte på långa vägar lika snyggt som en cylinderklippare.

Det som är litet besvärligt är att ta sig runt kanterna, vi har böjda rabattkanter och med manuell cylinderklippare är det ju framåtrörlse som gäller. Man kurvar sas inte runt med en cylinderklippare hur som helst.

Knepet med att få maunuella cylinderklippandet att funka bra är att klippa OFTA. Jag kör varannan dag; grannarna bara skakar på huvudet. (Men andra sidan säger de också att vi har finaste gräsmattan). Klipper man ofta så går det även att klippa om det är relativt fuktigt. Och desutom torkar det upp snabbare efter regn.

Sen, i ärlighetens namn, så har vi nu en robotklippare också men den är precis tagen i drift för säsongen; i början klipper jag alltid manuellt eftersom roboten är för tung för en inte upptorkad gräsmatta tidigt på säsongen.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon