Full version: Gödning
Davidoff
Jag har Hozelocks automatbevattning (kopplat till kran via tidur). Hur gör man för att få i gödning? Borde va nåt kärl som blandas med vattnet, men hittar ingen info om nåt sånt. Nån som vet eller har idéer?
aromata
Du kan alltid köpa näring i pelleterad form (kulor) och blanda i jordens ytskikt. Sen kan du vattna med rent vatten. Ex NPK med mikro

Eller lägg på organisk gödning som kogödsel eller gräsklipp och vattna med rent vatten. Organisk gödning är bäst för det tillför även struktur till jorden.
Davidoff
Så tipset är att glömma det där med att tillföra flytande gödning med automatvattningen? Det var även vad Hozelock svarade...synd. :-)
/D
aromata
Flytande gödning är bra men kanske lite överkurs. Jag använder själv en Dosatron som doserar i förhållande till vattengenomströmningen. Men eftersom jag inte längre har fri tillgång till flytande gödning kommer jag att gå över till fast, som jag föreslog dig.

Har du kommunalt vatten tror jag dessutom inte att du får ansluta en gödningsinjektor till deras ledningssysystem eftersom de till varje pris vill eliminera risken att något går fel så att gödning (eller annat) förorenar vattnet.
Davidoff
Ok, då får jag använda min flytgödning och sen gå över på fast! :-)
/D
Davidoff
Kan inte ge upp det här... :-)
Har nu köpt Gardenas gödningsdoserare till deras autobevattningsssystem. Borde väl funka även till Hozelock? Förutom att slanganslutningarna måste anpassas, är det nån som har använt denna och kan berätta om dosering? Läser på hos Gardena under tiden, man kanske kan lista ut hur det ska gå till om man kan översätta deras gödning till min, om man hittar koncentrationerna.
/D
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon