Zuzziquie
Har haft en väldigt fin örtträdgård som tyvärr har fått växa igen. Så tänkte rensa bort iprincip allt och sätta nya plantor med det vi vill ha istället. - För tillfället är det mest olika plister och annat som inte ska vara där som växer där.

Men har iallafall ett par saker som jag är osäker på vad det är för något - ska det få stå kvar i kryddträdgården? Passar bättre någon annanstans? Eller är det rent ut sagt ogräs? wink.gif

Bilder finns här: https://picasaweb.google.com/10861597500219.../Orttradgarden#

Kan ta fler bilder om ni tror att det hjälper för identifieringen!

Här är en bild på hur den ser ut om ni är nyfikna, den är dock ett par år gammal - men ser ut ungefär så fortfarande skillnaden är att en del av de riktiga kryddväxterna har försvunnit och en del "skräp" har kommit upp som inte ska vara där.

CillaM
Grattis till en väldigt fin örtagård! Jag har inte kollat dina bilder på picasa noggrant men såg att det är troligen Meliss, oregano och några myntor, av nåt slag. Däremot skulle jag vilja säga att ta det lite lugnt med utrensningen av de växter som finns, vänta en sommar så att ni ser vad det är som ni har. Sedan kan ni gräva upp, dela och kruka de växter ni inte vill ha och ge bort eller sälja för en liten peng. De högväxta växterna till höger på bilden ser ut att vara jordärtskocka, inte att förakta, riktigt gott är det att äta. Men somsagt, grattis till en fin örtagård!
Eva i Västerås
Din bildlista:
Bild 1 obekant. Storlek?
Bild 2 är citronmeliss, ja
Bild 3 är mynta, typ kanske pepparmynta-aktigt
bild 4 är mynta, typ något grönmyntaaktigt
Bild 5 är oregano, ja
Bild 6 är nog också oregano, tror jag
Bild 7 är också en mynta, samma typ som 4.
Myntorna korsar sig ju vilt, så du får nog smaka på bladen, och känna var det verkar kännas som.
Din örtagård ser jättevacker ut. Jag blir riktigt avundsjuk.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon