xlxl67
Tänkte köpa begagnat nu när den gamla lagt av. 40-70.000 kr, 0-6.000 mil, japanare blir det nog...

Den gamla var en Nissan Sunny-95 o stötdämparna har gått både bak o fram.
13.000 skulle det gå på allt som allt. Reparatören på firman dömde ut bilen direkt o sa att den är slut.

Så vad är viktigast att tänka på? Lite jag snappat upp...

-Att det inte finns lån på bilen
-Kamremmen är bytt nyss
-Besiktningsprotokoll

Tar gärna emot fler tips! smile.gif
hattstugan

Att motorn inte är oljig! Kan tyda på taskiga packningar och att oljan ser fräsch ut!

Kolla bensintanken så det inte är hål! Har råkat ut för det och det blev dyrt!
kerstin z5-6
är jättenöjd med min Toyota AYGO.100.000 skr varav 10 000 betalades tillbaka av naturvårdsverket
har 8 mil tor till jobbet arbetar halvtid o tankar 16 l / vecka.Då ingår turer till affär de dagar jag ej arbetar =1 mil tor.Så varför inte en helt ny smile.gif
Huggorm
På en bil som gått max 6000 mil så är det ännu inte dags att byta kamremmen. Men det är annars en mycket viktig sak att hålla reda på när man köper bil som har gått lite längre. Samma med besiktningsprotokoll, en bil som gått såpass lite kanske inte ens nått fram till första besiktningsperioden ännu. Jag tror den kommer efter tre år.

En bra, japansk bil i den prisklassen är suzuki swift. Jag har själv en, och under de hårda 4000 mil jag kört den sedan den var ny för ett år sedan så har inte en grej gått sönder. Bensinsnål, rymligare än man tror, någorlunda trevlig att köra. Kamrem finns det inte ens.

gnon49
Själv är jag den "fega"typen, i allas fall om stora pengar är inblandade i bilköpet. Då blev det nog en bilfirma trots lite högre pris.
Kvarndammen är ju en intressant aktör när det gäller beg. bilar. Tittar på deras hemsida titt som tätt. Testar ju bilarna utifrån och in.
Privatköp har sina fördelar, men också sina nackdelar om bilen inte håller vad som lovas.
KRT
Några saker vi blev uppmärksamma på när vi letade bil i höstas;
- Att den som säljer bilen är reg ägare!
- Att alla nycklar finns till bilen (dyrt att göra nya, spec om det är elektroniska!)
- Miljöbilar är skattefria i 5 år....
- Etanolbilar måste servas mycket oftare än bensinare el dieselbilar!!!
- Man kan fynda på nätet, men om man inte är kunnig kan det bli tvärtom....
- Vissa bilar har kamrem (som måste bytas då och då) andra har kamkedja
- Ju nyare bil, ju mindre problem (oftadt iaf wink.gif)

- Fundera på vad DU behöver, köp inte mer och inte mindre (det är lätt att "förköpa sig" speciellt om man behöver en bil snabbt och inte orkar leta mer.

- Om det låter för bra för attvara sant, då är det förmodligen inte sant!!!
malarmaster
köp inte större bil än vad du behöver,dragkrok är bra,rostskydd,är bilen galvad?gäller särskilt om du jagar begagnat.kolla servicekostnader på den bilmodellen du kollar på.skiljer tusentals kronor mellan olika modeller.Köp nyservat om beg.följer vinterdäck med,inte alltid självklart.
om du jagar beg.kolla reservdelspriser på modellen,avgas,kamrem inkl. verkstadskostnad,skiljer mycket mellan fabrikaten.ny bil köps på firma,beg på välrenommerad firma alt. privatköp men då gäller det att kunna bilar samt att prisdifferansen mellan firma o privat skiljer avsevärt då du vid privatköp inte har några garantier,gör gärna en konditionstest på teststation/bilprovningen när du närmar dig ett beslut.kan vara värt de pengarna flera gånger om.lycka till Ulf
malcolm
Kolla alla vätskenivåer, olja, kylarvätska och även spolarvätska. Är spolarvätskebehållaren tom kan det tyda på att den läcker vilket inte är helt ovanligt, speciellt om förra ägaren slarvat med antifrysmedel så den frusit söndar och spruckit. Bilen skall vara torr under och inte droppa olja eller annat, begär att få se serviceboken om det är en nyare bil.
KRT
Att kolla reservdels- och servicepriserna är ett toppenbra råd!!!!
Har en bekant med en japanare av det lite mer ovanluga slaget och den bilens reservdels- och servicekostnader är betydligt högre än vad vi fått betala för vår Volvo.... Värt att kolla upp innan köp, annars kan man få en obehaglig överraskning.
Tikka
Skriv ner ett frågebatteri för dig själv frågor som du vill ha svar på...tex hur många ägare, varför säljer dom sin bil mm. Kolla ordentligt så att bilen inte varit krockad, skev intryckt dragkrok eller annat som tyder på det samt de andra bra tipsen du fått härifån smile.gif

Kollar du på nätet på olika siter var uppmärksam om bilen du ser finns på fler ställen än ett och om det iså fall är olika priser. Se även var bilen är uppställ för när vi köpte vår förra bil såg vi många annonser på bilar o alla var uppställda typ utanför Stenas terminal annonsen var från en o samma person...kan vara på gott o ont.

Sökte på nätet på tips begagnad bil och begagnad bil och fick en del bra träffar. Se om du får fram mer bra info där. Lycka till!
Huggorm
Det är säkert någon som skrivit det redan, men minst lika viktigt som att bilen är i bra kondition är ju att den haft rätt ägare. Verkar personen skötsam och ordentlig? Lika viktigt som att provköra bilen kan det vara att åka med på en provtur där ägaren själv kör. Någon buskörning lär det ju inte bli då, men man ser ju ändå att personen kan sköta kopplingspedalen och liknande.
VozAlta
CITAT (xlxl67 @ 30-04-2011, 20:03) *
Tar gärna emot fler tips! smile.gif

Undersök fackpress. T ex. automotorsport.se och sök bland deras begagnat-tester vilka bristpunkter en viss bil brukar ha. Det är lättare att veta vad man ska leta/fokusera på i ett sådant läge.

Lite halvsanna fördomar i allmänhet,
- Stadsbilar har i regel många start/stopp vilket är tufft liv för en koppling.
- Skogsbilar får ta mycket grusstänk och drar ofta tung last, upphängning och bromsar jobbar hårt.
- Kustbilar får ta salta vindar, var är rosten?

Ny bil är iofs. fräscht, men ny behöver inte betyda felfri.
Bästa bilköpen hittar man i regel på en 6 år gammal bil - då har motorgarantin gått ut och priset når en bättre stagnerad nivå (andrahandsvärdet) samtidigt som bilen i regel har gjort storservicen (där kamremen oftast ingår, om det inte är kedja) och bilen känns fortfarande "ny"
netha
Viktigast är väl att kolla att bilen är betald och att den inte är behäftad med skatteskuld.
Efter det så har så klart kondition och körda mil betydelse.
xlxl67
Stort tack för alla tips. Fantastiskt vad mga hjälpsamma det finns här på odla! smile.gif
malcolm
Vi kräver dock en provtur i nya bilen. flirting.gif
Aqvakul
Man kan prenumerera på en Toyota...

Kolla här...
Christa
För mig är säkerheten viktig. Finns bra information på Folksams webbplats. De klassar bilarna efter verkliga krockar.

När det gäller Euroncap (har ej kollat stavningen) och deras stjärnor så jämförs bilarna i respektive storleksklass. 4 stjärnor betyder alltså inte alltid samma sak.

Det propageras för antisladdsystem men hur bra det är vet jag inte.

Det är också viktigt att det är skönt att sitta i bilen som man skall för att nackstödet skall göra nytta. I flera modeller blir det alldeles för långt till nackstödet om man vinklar ryggstödet så att man sitter bekvämt.
trädgårds-nina
Om AC är viktigt för dig, se till att den funkar, för det kostar ofta mycket att laga. Om säljaren säjer att det bara är att fylla gas stämmer det oftast inte. Jag vet vad jag pratar om, jobbar med sån´t här!
Huggorm
CITAT (trädgårds-nina @ 06-05-2011, 14:59) *
Om AC är viktigt för dig, se till att den funkar, för det kostar ofta mycket att laga. Om säljaren säjer att det bara är att fylla gas stämmer det oftast inte. Jag vet vad jag pratar om, jobbar med sån´t här!

Om det bara är gasen som saknas så kan man köpa på biltema och fylla på själv
malcolm
CITAT (Huggorm @ 06-05-2011, 15:49) *
Om det bara är gasen som saknas så kan man köpa på biltema och fylla på själv

Vilket artikelnummer då? Behöver man inte specialutrustning för att fylla på köldmedium?
Huggorm
CITAT (malcolm @ 07-05-2011, 11:20) *
Vilket artikelnummer då? Behöver man inte specialutrustning för att fylla på köldmedium?

36-521 är artikelnumret. Visserligen säljs det som kylspray, men ämnet är det samma som r134, som är det köldmedel som är vanligast i AC. Det är ju lite trixande för att fylla på systemet med detta eftersom det är svårt att veta exakt vilken gasmängd man har och dessutom blir man tvungen att göra någon labrovinch för att koppla sprayburken till påfyllningsnippeln. Men har man en äldre bil kanske det är intressant att greja lite, i stället för att lägga flera tusen på en påfyllning på firma.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon