Full version: Vinca Major...
tepa
Hej

Kan ni hjälpa mig? Jag fick till skänks en del Vinca Major. Och dessa satte jag tillsammans med mina Julrosor. Tillsvidáre ser det bra ut, men funkar dessa två tillsammans eller tar Vinca Major över`?

Hälsn Tepa
Gunilla T
Vinca är en marktäckare som blir som en matta. Den växer och växer och växer över alla breddar. Man behöver har någon avspärrning eller kant runt den rabatten så man kommer åt att klippa /riva upp på ett enklare sätt. Avspärrningen håller den inte på plats men det blir enklare att tukta den.

Väljer man Vincan i trädgården bör man vara noga med var man placerar den.
KRT
Min erfarenhet avvinca är att den tar tid på sig att etablera sig. Satte ett antal plantor för två år sedsn och de täcker inte ens jorden närmast rötterna ännu.
Mycket möjligt att det är ketchupeffekten som gäller dock (först inget, sedan kommer allt på en gång:)). Fast även om de växer som ogräs är de rel lätta att hålla efter, bara att dra bort eller klippa rankorna. Ingen vidare rotspridning, så de är ändå ganska harmlösa....

Begöver du klippa så skicka klipoet till mig Tepa, jag vill ha dem som marktäckare, men de täcker inget än så länge wink.gif
Ally
CITAT
Min erfarenhet av vinca är att den tar tid på sig att etablera sig.

Så vänder man ryggen och plötsligt har den tagit över allt i sin omgivning!

(Gulbrokig benvid syns nästan inte längre... måste rädda den, och riva bort vincan!)
anne-li i olofstorp
Vinca minor är ett ogräs hos mig (Fast väldigt fin i grönska och med underbara blå blommor)
Vinca major tror jag inte ens är riktigt härdig här,,,, hade en en gång, och den "höll" några år innan den frös bort!
Vad är det för sort du har?
mamamaggan
Har vinca överallt på tomten t o m på den del som bara är skog. Är den vildväxande ?

Den sprider sig precis överallt , t ex in i den fasta utegrillen ( som vi inte använder ) men konstigt nog inte in i rabatterna.

Är så trött på den växten . Usch !!!!
KRT
CITAT (Ally @ 07-05-2011, 00:26) *
Så vänder man ryggen och plötsligt har den tagit över allt i sin omgivning!

(Gulbrokig benvid syns nästan inte längre... måste rädda den, och riva bort vincan!)

Har vänt den ryggen i två år, än har inget hänt.... Antar att Vincans växtkraft beror på hur den trivs, och det verkar den inte göra hos mig sad.gif
Gunilla T
CITAT (mamamaggan @ 07-05-2011, 02:37) *
Har vinca överallt på tomten t o m på den del som bara är skog. Är den vildväxande ?

Japp, den är otroligt invasiv och starkväxande. Man kan ibland hitta den förvildad ute i naturen när den smitit från någon trädgård eller folk kastat trädgårdsavfall i skogen. Gamla övergivna tomter där det en gång varit trädgård kan vara helt övervuxna av Vinca . Växter som beter sig så bör man vara försiktig med, det säger en hel del om växten.

Bara man vet hur den beter sig kan man visst plantera den men att sätta den i rabatter med andra växter blir problem förr eller senare. Det är inte enkelt att riva upp den i en blandad rabatt där den nästlat sig in i de andra växternas rötter.

När grannar och bekanta gärna delar med sig av växter är det ofta sådant som finns i överflöd och sällan det unika. Så om man inte vet själv hur växten beter sig, var försiktig.
mamamaggan
Jag hittar den på skogsmark där det aldrig planterats något , den har då rymt minst 50-60 meter . Den verkar föredra skogsmark framför rabatt hos mig.

Den sprider sig värre än " byskvaller " d v s toppklocka hos mig fast toppklockan kommer överallt i rabatter och på gräsmattan.

Varnar alla som tänker bjuda in den i sin trädgård , den är som en gäst som flyttar in och desstuom reproducerar sig utan motstycke.
Crazy4Flowers
Jag har den i min stora stenrabatt för jag gillar den, men i våran zon blir den nog inte så invasiv, den har inte blivit så stor ännu på dessa 3 år, ett par dm.

Har en toppklocka också i den röda rabatten, i fjol blommade den helt underbart, inte alls som dom som finns i utkanterna av gräsmattan, riktigt tjusig var den faktiskt, vet inte om det blir bättre i rabattjord, med lite mera näring. Men den ser ut att sprida sig rätt bra, tror jag måste skära runt kanterna för den verar vilja bli rätt stor.
Orkidétjuven
Careful.... ninja.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon