Full version: Vattna 30 mm?
ronja
Jag har läst och hört att en riktig rotblöta är minst 30 mm. En pallkrage är i runda slängar en kvadratmeter. Om jag vattnar tre 10-literskannor, så bör det väl bli 30 mm? Jag räknar i dm eftersom en kubikdecimeter är en liter: 12*8*0,3=28,8. Stämmer min matematik? Jag tycker det känns lite med tre kannor för en rotblöta.
Peztis
Antar att om du sätter en vattenmätare och därefter vattnar med spridare så kan du se...

Sorry, frångick helt dina matematiska uträkningar....
RibesRubusVitis
I praktiken kan dina 30 liter inte jämföras med 30 mm regn, för om du bara bevattnar en kvadratmeter måste kringliggande torra mark dra åt sig en stor del av vattnet.
Scout
CITAT (RibesRubusVitis @ 30-04-2011, 23:05) *
I praktiken kan dina 30 liter inte jämföras med 30 mm regn, för om du bara bevattnar en kvadratmeter måste kringliggande torra mark dra åt sig en stor del av vattnet.

Stämmer bara om du vattnar på friland. Vattnar du i en pallkrage fylld med jord måste ju allt vattnet perkulera genom pallkragens jordvolym innan det når marknivån. Sen kan det ju förvisso sugas ut åt sidorna. Beror väl en del på vilken typ av jord som pallkragen står på.

volym vatten/tvärsnittsytan=nederbörd i millimeter
30dm3 / (12dm*8dm) = 0,3125dm = 31,25mm nederbörd
Gossen Ruda
Sen kan oftast inte jorden suga upp för mycket vatten på en gång. Man får vattna nån liter då och då.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon