mini_busan
30-04-2011, 22:15
Jag har förkultiverat pumpa, sommarsquash och vintersquash. Nu är det dags att plantera dem var och en för sig. Då är min undran. De har "sprungit iväg" som många plantor gör när man gett dem för lite ljus.
De har långa "stjälkar".
Tomatplantor brukar jag plantera med jord upp en bra bit å stjälken.
Men dessa, skall jorden nå ändå upp till bladen eller bara en bit?
Platinum
30-04-2011, 22:50
Dessa fröer bör man så en och en eftersom deras rothalsar är kinkiga, rothalsröta heter det otrevliga de kan drabbas av, men nu är de bredsådda...jorden får inte nå högre än den gör nu vid omskolning.
När du skolar om fyller du upp krukan med jord, gör en urgröpning, tar upp plantan med sked lägger den i gropen du gjort och bara jämnar ut jorden med fingrarna om det behövs. Sedan vattnar du underifrån.
Det gör inget om du skär stora hål i botten på krukan, får då kan du gräva ner krukan ute när det är dags för uteodling, rötterna söker sig ut.
mini_busan
30-04-2011, 23:21
Ok, tack. Då får jag nog pilla bort lite jord på några

och tar åt mig om förkultiveringen till nästa år.
Garden bliss
01-05-2011, 09:29
Jag hade samma problem, nybörjare ivrig och som jag är så sådde jag redan i mars. Vid omplanteringen planterade jag ner samtliga plantor med halsarna under jord och det funkade till 100 %. Hade läst att det inte skulle vara bra men jag hade så många plantor att jag kände att jag hade råd att chansa. Sammanlagt var det 20 plantor, två gurksorter och två zucchinisorter. Planteringsjorden innehöll dock en del torv, kanske är det det som har hjälpt till att hålla halsarna torra. Jag har vattnat ovanifrån hela tiden.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.