konichiwagirl
På tomten har vi två gamla blåtry som är ca 50-60 år gamla. De har för ca tio-femton år sedan kapats vid marken men har vuxit sig till ganska stora buskar igen. I år har sorken gett sig på dem, speciellt en är illa åtgången, och många grenar har barkats av nästan helt...

Samma sak med syrénen som vi flyttade för ett par år sedan. Alla nya grenar har blivit barkade. På blåtryet har de framför allt ätit ovanifrån, medan de på syrénen har gått på längst ner mot marken. Hur gör jag? Finns det en chans att syrénen överlever? Kan jag rädda/hjälpa den på något sätt? Beskära de tuggade grenarna mot marken? Hur gör jag med blåtryet?
Ingrid Zon3
Hoppas de duktiga människorna som svarade på min motsvarande fråga (fast om andra buskar) förbarmar sig över dig också.

Det är ju inte säkert att precis samma sak gäller för dina.
Cilla
Jo, tyvärr. Det som ringbarkats tar bara en massa energi. En kraftig ringbarkad syrén kan till och med blomma under ett år, men energin tar slut. Övervallningsförmågan på syrén är väldigt dålig. Visserligen skjuter de rotskott i takt med att de grövre stammarna dör, men det går snabbare att få upp de nya skotten om du skär. Ju tidigare på våren desto bättre.

Blåtry har jag ingen erfarenhet av.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon