Matillin
Jag tror att jag bestämt mig för att plantera klätterhortensia i det ena hörnet av pergolan vi ska bygga och vill ha en fin klematis i det andra hörnethelst i någon mörks färg som lila.

Zoonen är 3-4, rätt blåsigt läge och sol/halvskugga.
Har ni något tips på sort eller ett namn på någon extra ordinär klematis som blir så stor som möjligt. :-)
Hur lång tid tar det för en klematis att börja växa från det att den är nyplanterad?
Finn Klematis
Hej!

Förslag klematis. Viola, klippgrupp 3, härdig minst zon 5.
Klematis klippes tillbaka första året, för att få balans mellan
rot och rankor. Blommar andra året och är helt etablerade
tredje året.
Långt före klätterhortensian.

Finn
Matillin
Finn- Det verkar ju bra och var jättefin, ska kika efter den i plantskolan när det är dags för inhandling. Ska lägga den i min inköpslista :-)
KatteLatte
Den klematis som går bäst hos mig (zon 3, hyffsat oskyddat läge) är alpklematis. Går tom så bra att machete tidvis börjar kännas som ett attraktivt alternativ crazy.gif

Liett rolig historia om den klematisen: Hade länge valat ha en sån och när jag väl hade planterat den så grävde min dåvarande valp upp den. Inte bara en gång utan 3 gånger. Såg helt död och misshandlad ut 8växten alltså, inte hudnen), så jag skaffade 2 nya och satte där.

Året efter visade det sig att alla 3 plantor lever.. smile.gif

Alpklematisen står i knopp nu.

Har en klematis till som går väldigt bra, små vita blommor; kan kolla upp vad den hette.
Matillin
Machete lät ju positivit :-)
Hur mycket växer alpklematis, klipper man ner den varje år?
Vilka blommor och vilken färg har den?
KatteLatte
Våran står framför ingångsdörren, mot en mur på kanske 1 meter, sen ett räcke på ca 1 meter. Jag klipperden till kanske 1 meter (blir litet svåråtkomligt längre ned) och sen ger den sig upp för räcket igen ganska snabbt. Och den ger sig ut i rabatten framför och lägger sig uppepå det andra som finns där.

Kan försöka fixa en bild. Blå blommor på min.
Finn Klematis
Hej!

Alpina. Klippgrupp 1, klippes inte, föryngringsklippning när
dom blir förrisiga. Blommar på flerårsved i Maj-Juni, enstaka
blomning resten av sommaren. Blir ca 3,5 m. hög. Finns en
del olika sorter. Färger blå och röda.

Finn
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon