Full version: Identifieringshjälp
charlotte_13
[attachment=60206:fuch.jpg]Bilden är ju inte den bästa, men jag gör i ett försök..
Vi har i vår trädgård (hus från -30tal) en stor buske, som inte verkar ha skötts desto mer då den i mångt och mycket är väldigt förvedad. Den blommar fantastiskt med mörkrosa blommor runt juni-juli som vi tycker är väldigt lika fuchsians blommor. Dock är vi tveksamma till om det verkligen kan vara en fuchsia då den är så stor?

OM nu någon kan identifiera busken utifrån denna bild så vore jag väldigt tacksam för råd ang NÄR vi kan beskära den? Den är ju som sagt väldigt förvedad och vi skulle vilja forma till den lite.
spacepingo
Min gissning är benved. Bildgoogla på benved så kan du se bilder på blommorna. Fuchsia tror jag inte att det är, de är inte härdiga här (med vissa undantag, men de borde inte bli så stora)
Gunilla T
Eller så kan det vara en Weigela - trädgårdsprakttry - lite svårt att se från bladen.

Weigela blommar på årsveden så klipper du nu blir det ingen blomning. Tåliga buskar annars så det borde gå bra att klippa under JAS - juli, augusti, september.

Här är bilder på blommande Weigela, det finns många olika hybrider som blommar med olika färg.

http://www.google.se/search?sourceid=navcl...q=Weigela++bild
charlotte_13
smile.gif Vi var faktiskt inne på trädgårdsprakttry ett tag igår också, blommorna är snarlika (som jag minns dem). Benved tror jag vi kan utesluta, för blommorna ser inte ut som de jag bildgooglar fram, tack för svaren!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon