Full version: Svarta vinbär
wmaria
Undrar om jag kan beskära/gallra mina svarta vinbärsbuskar även sedan de nu börjat skjuta nya skott?
Buskarna verkar inte ha setts över på ett antal år (är ny ägare till trädgården), bör de därför också beskäras relativt "hårt"? Ska man sträva efter olika höjd på de grenar som inte gallras bort helt?

Tacksam för råd om hur jag bör göra!:)
Maria
Cilla
Jag skulle inte beskurit nu, bättre att se hur de utvecklas i år och vilka grenar som får bär mm. Om de ska beskäras gör man det lite tidigare på våren.

De nya skotten skär man inte alls i, de är de som står för föryngringen. Om de får utvecklas fritt får de blomanlag och bär på 2-3 år, för röda vinbär tar det ett eller ett par år till. Sedan får grenarna bär under många år, innan de blir för gamla.

I svarta vinbär kan man gallra bort de äldsta grenarna någon gång då och då (dvs inte varje år) men de kan vara ganska gamla och ändå ge bär. Samma med röda men där brukar man gå långsammare fram eftersom det tar tid för de nya att bli flertila.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon