SunkenHLM
Hej!

Vi planterade 2 st Klematis i Maj förra året, dem var gröna och blommade länge, Men nu så är dem bara bruna och känns torra och döda. Det är första gången vi har Klematis så vet inte riktigt hur dem ska grönska, men står att dem ska blomma från Maj. Täckte över nederdelen med bark och löv i höstas, men kan den långa kalla vintern knäckt dem? Dem fick även lite blåkorn tidigare i vår.

Tacksam för svar

MVH Tobbe
Finn Klematis
Hej!

Då jag inte vet namnet på Dina klematis,har jag svårt att
ge ett fullständigt svar. Då dom skulle blomma i Maj och att
dom blommade länge, tyder på att det är klippgrupp 2.
Den troligaste anledningen till att dom inte kommer,är
att Du inte klippte tillbaka dom och att Du lät dom blomma.
Gräv inte upp dom före midsommar, det kan hända att
dom kommer.

Finn.
SunkenHLM
Dem heter Star of India, men såg att jag slarvade med läsningen, dem ska blomma Juli - September. Så får väl vänta och se vad som händer
KatteLatte
Ha litet tålamod än så länge. Beroende på läge så kan det fortfarande hända saker med den. Antingen från de gamla rankorna (som verkligen kan se ut att vara saligen avlidna) eller nerifrån basen.
Finn Klematis
Hej!

Star of India.Klippgrupp 3. Engelsk, blommade första gången
1867, mycket vacker, höjd ca 4 m. zon 3-4.
Obs. Kommer igång sent på våren.
Lycka till.
Finn
4:an
hakar på här och frågar om clematis montana...har tre stycken och en är det verkligen liv i! Det är den jag har flyttat....men de andra två....*suckar* syns inget liv i dem...vad tror ni är det kört?
Finn Klematis
CITAT (4:an @ 02-05-2011, 08:08) *
hakar på här och frågar om clematis montana...har tre stycken och en är det verkligen liv i! Det är den jag har flyttat....men de andra två....*suckar* syns inget liv i dem...vad tror ni är det kört?

Hej!

Montana klippgrupp 1. Bör bara planteras i skyddade läge
i södra Sverige. Dom kanske kommer, men då den blommar
på flerårsved,får Du inga blommor.

Finn
Kajsa
CITAT (SunkenHLM @ 01-05-2011, 21:19) *
Dem heter Star of India, men såg att jag slarvade med läsningen, dem ska blomma Juli - September. Så får väl vänta och se vad som händer

Har också Star of India i zon 3 - 4 skyddat vid uteplatsen och min har inte heller tittat upp ännu, man får lugna sig lite, en sen klematis, den kommer och nu har vi fått ganska kyligt så.. har även andra sena sorter som inte tittat upp.

Star of India
4:an
CITAT (Finn Klematis @ 02-05-2011, 10:31) *
Hej!

Montana klippgrupp 1. Bör bara planteras i skyddade läge
i södra Sverige. Dom kanske kommer, men då den blommar
på flerårsved,får Du inga blommor.

Finn

Usch...låter trist! Den var så stor och magnifik i fjol...täckte en helt idegran och blommade så vackert...*suck*
Tack i alla fall....det är nog läget som varit känsligt..!
FlitigaLisa
Hänger på samma fråga - har en Kardinal de wyscynski som jag planterade förra året - den står soligt och varmt nu men man ser inte skymten av något liv. Har klippt ned den som jag skulle enligt instruktionerna...
Bör jag vänta lite till?
Finn Klematis
CITAT (FlitigaLisa @ 10-05-2011, 14:26) *
Hänger på samma fråga - har en Kardinal de wyscynski som jag planterade förra året - den står soligt och varmt nu men man ser inte skymten av något liv. Har klippt ned den som jag skulle enligt instruktionerna...
Bör jag vänta lite till?

Hej!

Vänta och hoppas.
Den vanligaste anledningen till att dom inte kommer andra året,
är att man inte klipper ner dom första året,utan man låter dom
blomma. Kan också bero på att man inte brett isär rötterna vid
plantering.Eller båda delarna.

Finn
KRT
Har rakt motsatt "problem";
I trädgården fanns när vi flyttade in en clematis alpina som förde en tynande tillvaro. Blommade inte 09 och inte 10, verkade inte växa och såg ut som den tynade bort. Dröm om min förvåning när den i år har skjutit massor m nya skott och är full av blommor (ljust blålila fö)..... Vad har jag gjort rätt???

Har inte beskurigt den, inte gött den bara låtit den vara. Det enda jag gjort är att fylla på jord (vanl ogödslad jort som grävts bort från ett gamalt trädgårdsland) och tagit bort en krusbärsbuske som stod bredvid.......
Finn Klematis
CITAT (KRT @ 10-05-2011, 17:44) *
Har rakt motsatt "problem";
I trädgården fanns när vi flyttade in en clematis alpina som förde en tynande tillvaro. Blommade inte 09 och inte 10, verkade inte växa och såg ut som den tynade bort. Dröm om min förvåning när den i år har skjutit massor m nya skott och är full av blommor (ljust blålila fö)..... Vad har jag gjort rätt???

Har inte beskurigt den, inte gött den bara låtit den vara. Det enda jag gjort är att fylla på jord (vanl ogödslad jort som grävts bort från ett gamalt trädgårdsland) och tagit bort en krusbärsbuske som stod bredvid.......

Hej!

Du har tagit bort krusbärsbusken. Klematis vill inte ha rotkonkurans.
Alpina tillhör klippgrupp 1, skall inte klippas.

Finn
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon