Matillin
[attachment=60207:rabatt.jpg][attachment=60208:rabatt1.jpg]

Jag skulle vara jättetacksam för tips angående min rabatt.
Det är östläge på rabatten så vi har sol till runt kl 13-14.

Jag håller på att förodla pioner vita och rosa som jag har tänkt sätta där vet inte om jag ska ha dom i mitten eller längst ut till vänster?

Till höger är det en röd buskoros planterad som jag fick i present förra hösten, den är nedklippt då den inte klarade vintern speciellt bra vet inte om jag ska flytta på den.
Skulle gärna ha rhodedendron där också.

Jag vet inte alls hur jag ska organisera rabatten eller hur jag ska blanda.
Blir kanske konstigt att blanda buskar och perenner?

Som sagt så tar jag gärna emot tips om någon orkar engagera sig? :-)

Rabatten är 6 meter bred.

kerstin z5-6
Det kan vara jättefint att blanda buskar och perenner dock måste man ta hänsyn till växternas krav
Halvskugga i österläge är inget idealiskt läge för en ros, ev inte för pion heller.De går båda bra i vanlig trägårds/lerjord och bägge vill ha sol.Rhododenron däremot är en surjordsväxt som vill ha ett fukthållande torvparti, med silat ljus /halvskugga för att må bra.
Rhodden trivs väldigt bra i ditt österläge
Du skriver att rabatten är 6 m bred? jag anar du menar lång?Jag skulle bredda den lite mer om jag var du.
Fler tips ärberoende på om du väljer surjordsväxter, eller behåller pionerna i rabatten och inte ändrar på jorden men flyttar rosen? eller ngt annat?
Något du kan plantera i höst är många vårlökar narcisser tex som gillar det ljusa läget på våren, primula med
Blomstertanten
Håller med Kerstin om att du borde bredda rabatten! Svårt att få det bra när det är så smalt som det ser ut på bilden.
Det ser lite "kalt ut" så för att få altanen lite mer ombonad är det perfekt att sätta något buskaktigt eller några lite högre perenner i bakkanten. Men inte en radda med lika höga växter hela vägen, då blir det mer som en kompakt vägg, utan det bör sticka upp lite ovanför räcket på några ställen.
merlin68
Du förodlar ju pioner så det kanske passar att spinna vidare på den romantiska stilen. Himmelsblåa riddarsporrar skulle ge din rabatt höjd och klassiska vita rosen isberg.
Framför de höga plantorna och som marktäckare passar exempelvis myskmadra som blommar tidigt på våren med ursöta vita stjärnblommer, dessutom är den vintergrön mer eller mindre hela året.
En höstanemon passar också bra och finns i vita och rosa färger. Komplettera med lite rosa och vita tulpaner och en rödbladig buske som perukbuske och vips har du rabatten klar. smile.gif
Matillin
Min rabatt är 6 meter lång och 70 cm bred. :-)
Vi gjöt kanter runt den förra året för att förhindra gräset som växer som ogräs att växa in där.
Så tyvärr går det inte att bredda den, men jag insåg nu i våras att jag skule gjort den bredare.
Är ju ny på det här med växter och har hittills inte riktigt uppskattat rätt när det gäller hur mycket plantor och sånt växer.
Dom ser ju så små ut när man köper dom nya :-)

Jag hade då tänkt mig att bara plantera någon mindre buske framför staketet så jag får väl ha en minimalisk rabatt där kanske.
Kanske borde jag satsa på att planetara lite skuggtåliga buskar och perenner där i stället?
Som rhodedendron, dom finns ju i många olika sorter som blommar olika tider vad jag förstått?
Tycker dom ofta ser lite tråkiga ut men det kanske är olika men olika sorter och man kan ju mixa dom med lite perenner.

Jag känner mig jättekluven till vad jag ska ha där, tycker det är en djungel med perenner och jag vet ju inte hur högt någonting blir eller hur man blandar dom tillsammans bäst.
Men det är väl sånt man kommer lära sig med åren antar jag.
Är en nybliven trädgårdsägare och blomfantast :-)

Har en sten placerad på tomten där jag också tänkt anordna någon sorts rabatt ikring.
Nu har vi planterat ett plommorträd i närheten så man kanske inte ska inkludera plommonträdet i rabatten?
Annars tänkte jag att det kunde vara rätt fint att ha ett träd inkluderat i rabatten?
Men vid den här stenen kanske det egentligen vore bättre att plantera en perennarabatt med pioner och annat?
Till vänster står en syrenhortensia och funderar på att ha rabatten mellan den och stenen?

[attachment=60226:sten.jpg]
Matillin
Jag kom att rabatten ligger i östläge MEN eftersom den inte ligger vid en fast vägg utan håligt staket så har den sol ända fram till kl 13 i hela rabatten och och längst ut i rabatten är det sol fram till kl 16 ungefär.
Så kanske skulle jag ha pioner där ändå? :-)
Förvirringen är total som ni märker.

Har inte bott här så länge heller så minns inte riktigt hur solen går på sommaren, men kom på det nu :-)
kerstin z5-6
synd att den inte går att bredda.Perenner buskar mm gör sig bäst planterade i " lager"först ett högre, medelhöga i mitten, längst fram låga.Om man talar om din rabatt. Ses rabatten från flera håll, kan man ha de högsta i mitten ..)
Definitivt ska du inkludera trädet OCH syrenhortensian i den stora stenplanteringen, små duttar" av rabatter gör ingen glad.Lägg ut en vattenslang på gräsmattan innan du gräver, så får du en uppfattning om resultat, o ta till i storlek!
ja pioner fixar kanske så lite sol men inte rosor
Matillin
Angående stenrabatten.
Om jag gör en rabatt där, tror ni det blir bäst om man låter rabatten gå ända emot häcken som är planterad där?
Blir svårt att ta sig runt där med gräsklipparen annars tror jag.
Vi har liguster planterat runt hela tomten som är tänkt att växa upp 1.5-2 m nått sånt.
Men just nu ser den bra ynkligt ut :-)
Antar att den kommer ge bra skugga för rabbaten sen när den växt upp om några år.
Alternativt kommer grannens ligusterhäck bakom hinna ge skugga åt rabatten innan våran liguster hunnit komma upp :-D
Som det är nu är där sol hela dagen.

Lägger in en till bild på hur det ser ut från en annan vinkel i den delen av trädgården och en bild på hur jag tänker mig att rabatten skulle kunna gå på ett ungefär.

[attachment=60231:tr_dg_rd_013.jpg][attachment=60232:stenrabbat1.jpg]
karinc
Fast ist.f. att låta rabatten gå ända till häcken kanske du kan lägga en rad med plattor där? Längs häcken alltså. Då slipper du klippa bakom, men kommer ändå åt för rensning och häckklippning.
Matillin
Ja plattor var en bra ide, eller kanske lägga ut täckbark eller grus längst bak?
Om jag lägger rabatten mot häcken tänkte jag inte ha den växande precis emot den utan ha en rejäl glipa så att man kommer åt bakom.
Liguster ska ju klippas och skötas en hel del, tyvärr :-)

KatteLatte
Svängda kanter på rabatten är väldigt snygga smile.gif Tänk på att ha rätt stor kurvradie dock; blir det för mycket svängar höger-vänster ser det mera ut som om man varit på fyllan då man gått med kantkniven. Lägg ut en trädgårdsslang som mall då kan du se rätt bra hur det kommer att se ut. Tänk på det hela litet ut gräsklippningsperpektiv också, att du inte får allt för mycket smala stråk som sen bara blir trkiga att klippa, tänkte på hörnen.....

Och definitivt en bred rabatt där du inte får allt på rad utan kan leka litet med att förskjuta växterna; högre, mellan/låga så att du får djup på det hela. Tänk på från vilket håll du kommer att ha mest glädje av at se på rabatten, så planterar du så att det ser bäst ut därifrån.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon