Full version: ännu ett bi
amaira

Det är ett litet "gäng" som flyger och letar håligheter/bo i den solbelysta träpanelen på bastun. Vem kan det vara? Den är inte så lysande röd som den verkar på fotona, mer brunaktig.
Vet du Ruda? När jag söker rapporter på artportalen, finns det bara sandbin av olika varianter - eller humlor.

Den är stor som ett litet honungsbi.
vildvittra
vad söt den var smile.gif
Gossen Ruda
Jag får det till Rödmurarbi, hane/ar. Heter numera Osmia bicornis, tidigare O. rufa. Bygger bon i springor och hål, gärna flera på rad. Troligen finns det okläckta honor i nån springa och hanarna väntar på att få första tjing.
amaira
Rödmurarbi, är det så? Tänkte på den, men har fått för mig att de bygger sina bon i murar, sten och inte trä alltså... Var så säker så jag kollade inte ens upp det. Slarvigt av mig. För Wikipedia säger såhär:
CITAT
Rödmurarbin förekommer främst vid skogskanter och skogsgläntor, men återfinns ibland även i bostadsområden. De lägger sina ägg i håligheter i träd, i växtstjälkar, mursprickor med mera.
och en annan sajt säger såhär:
CITAT
Rödmurarbi Osmia bicornis bygger gärna i husfasader, men även i artificiella boholkar.

Så problemet är löst biggrin.gif . Tack igen Ruda!! smiley_small_hug.gif
Myosotis
Skulle just ställa en fråga om en humla, men sen läste jag denna tråden. Det är nog ingen humla? Vad lik den var ditt lilla bi. Jag hade inte en tanke på bi, den var inte på någon vägg utan kröp på marken och var lite kall och långsam. Det finns fler bilder i olika vinklar om det behövs för artbestämning.

Gossen Ruda
Du får inte visa såna bilder myo, jag blir sjuuuuuk. Av avund. Ett mycket vackert bi som har fått namnet Andrena fulva, Glödsandbi. En sen invandrare söderifrån, tror det första hittades runt år 2000 men har sen snabbt spritt sig norrut upp i höjd med Falkenberg. Mycket vanlig i Skåne numera, samlar pollen på vinbär, krusbär och liknande buskar. Jag går och väntar på att det skall dyka upp i Göteborg men än har det inte visat sig här. Kollar mina buskar varje dag.
Lokan
... och det här är väl inget bi alls.... Kan det möjligen vara stor svävfluga? Liten, snabb och med spinkiga ben... smile.gif ... och attans svår att fotografera!

[attachment=60258:IMG_3997...erad_1_0.jpg]
Ingela i Segersberg
CITAT (Lokan @ 02-05-2011, 22:06) *
... och det här är väl inget bi alls.... Kan det möjligen vara stor svävfluga? Liten, snabb och med spinkiga ben... smile.gif ... och attans svår att fotografera!
[attachment=60258:IMG_3997...erad_1_0.jpg]

yes.gif Visst är det en stor svävfluga, Lokan. Jättefin bild!! tummenupp.gif Jag håller med om att de är svåra att fota, snabba som dom är!
Myosotis
CITAT (Gossen Ruda @ 02-05-2011, 21:35) *
Du får inte visa såna bilder myo, jag blir sjuuuuuk. Av avund. Ett mycket vackert bi som har fått namnet Andrena fulva, Glödsandbi. En sen invandrare söderifrån, tror det första hittades runt år 2000 men har sen snabbt spritt sig norrut upp i höjd med Falkenberg. Mycket vanlig i Skåne numera, samlar pollen på vinbär, krusbär och liknande buskar. Jag går och väntar på att det skall dyka upp i Göteborg men än har det inte visat sig här. Kollar mina buskar varje dag.

Vad roligt! Tack så mycket för artbestämningen! Bara så du vet så tänker jag inte slå ihjäl det och skicka det till dig. rolleyes.gif Hoppas du får se ett levande exemplar snart.
Gossen Ruda
CITAT (Myosotis @ 03-05-2011, 09:18) *
Vad roligt! Tack så mycket för artbestämningen! Bara så du vet så tänker jag inte slå ihjäl det och skicka det till dig. rolleyes.gif Hoppas du får se ett levande exemplar snart.

Det hoppas jag också. Är det bara något enstaka så nöjer jag mig att titta på det. Det är så arttypiskt och lättbestämt att jag behöver inga referensexemplar. Det får bli när de är lite vanligare.
amaira
CITAT (vildvittra @ 01-05-2011, 16:04) *
vad söt den var smile.gif

Ja visst är den! Ja visst är dom! Vildbin kan vara både söta och vackra! Min favorit är snäckmurarbiet som jag faktiskt har gott om här! Ruda hjälpte mig ju att identifiera den, förra våren när den flög omkring med ett visset grässtrå i näven. De små charmtrollen väljer ut en tom snäcka som bokammare, och sedan täcker de över den med stickor och strån för att gömma den. Då ser man dem flyga omkring bärandes på gamla grässtrån och annat som de väljer. Det ser för roligt ut.

Vackra är de också med sina röda bakkroppar och smäckra kroppsform. De är inte lätta att fota, och närmare än såhär har jag inte kommit (än). Denna tankar nektar ur en vårlöksblomma.

Glödsandbiet har jag inte här, grattis till dig Myosotis, till denna skönhet i din närhet!

Svävflugan Bombylius major är inte heller lätt att fota, så grattis Myosotis till det fotot också.

Här har jag lite försprång, för jag har jobbat på temat i några år, tycker de är så vansinnigt söta och fascinerande, och här är den vanlig på vårarna. Det är ju en vår-art. Och jag har lyckats bli vän med den också wink.gif

Får man vara så här gullig?! wub.gif

Här dödas inga djur, jag gillar dem bättre levande, som deras vän, och som delaktig i naturen.

Myosotis
g.gif Är detta också en Andrena fulva eller? För mig ser den väldigt lik ut. Bilden är från maj 2008. Ibland tänker man "en sån har jag aldrig sett förut" lite för snabbt... blush.gif

Gossen Ruda
CITAT (Myosotis @ 03-05-2011, 13:04) *
g.gif Är detta också en Andrena fulva eller? För mig ser den väldigt lik ut. Bilden är från maj 2008. Ibland tänker man "en sån har jag aldrig sett förut" lite för snabbt... blush.gif

Den var lurig. Tror inte det är en fulva för den är mer mörkhårig i ansiktet. Den verkar dessutom glest behårad på bakkroppen. Tidpunkten pekar mot en sandbihona men det är en sak som motsäger det. På din andra bild av fulvan syns ett mörkfärgat band av fina hår innanför ögonen. Vet inte om det finns något svenskt namn på detta, på tyska kallas det foveae, möjligen en avledning från latinet. Alla andrenahonor har detta och inga andra. Storleken och ibland färgen är av stor betydelse för artbestämningen. Detta band saknas på din sista bild, men det kan ordna sig ändå. Trädgårdssandbiet, Andrena haemorrhoa, har kraftig ljus ansiktsbehåring som kan täcka bandet i vissa lägen. Den har dessutom en sån här kraftig rödbrun behåring på mellankroppen, håren liknar små granar i stark förstoring. Det är min gissning.
Lokan
Tack Ingela! smile.gif
amaira
Woops, Lokan var det som fotat svävflugan, inte Myosotis. Äras den som äras bör. Fint foto Lokan!
Red Top
Är detta ett bi eller en fluga? Om det är ett bi; varför ser den så konstigt ut?

Gossen Ruda
Biet ser konstigt ut beroende på att det är en fluga. smile.gif Hur jag ser det kan jag egentligen inte förklara, jag bara ser det. Kroppsformen, avsaknad av synliga antenner mm. Arten får vi se om Amaira klarar, hon är bäst på Diptera här.
Red Top
Tack Rudan. Då får vi vänta på Amaira. giggle.gif

Jag såg oxå att antennerna saknas. Dessutom så ser "ögat" väldigt oseende ut.
Lokan
Lätthänt Amaira! Tack!
Myosotis
CITAT (Gossen Ruda @ 03-05-2011, 14:32) *
Den var lurig. Tror inte det är en fulva för den är mer mörkhårig i ansiktet. Den verkar dessutom glest behårad på bakkroppen. Tidpunkten pekar mot en sandbihona men det är en sak som motsäger det. På din andra bild av fulvan syns ett mörkfärgat band av fina hår innanför ögonen. Vet inte om det finns något svenskt namn på detta, på tyska kallas det foveae, möjligen en avledning från latinet. Alla andrenahonor har detta och inga andra. Storleken och ibland färgen är av stor betydelse för artbestämningen. Detta band saknas på din sista bild, men det kan ordna sig ändå. Trädgårdssandbiet, Andrena haemorrhoa, har kraftig ljus ansiktsbehåring som kan täcka bandet i vissa lägen. Den har dessutom en sån här kraftig rödbrun behåring på mellankroppen, håren liknar små granar i stark förstoring. Det är min gissning.

Tack! Jag får nog fortsätta fråga dig, med såna små skillnader tror jag inte jag ska ge mig på någon artbestämning själv. Nästa gång jag fotar något: Vad är viktigt att få med? Ansiktet verkar det som? Ibland har man ju chansen att ta många bilder i olika vinklar och då skulle det vara förargligt om det behövs en närbild på insidan vänster bakben och det är just den bilden man inte tagit.
Gossen Ruda
CITAT (Myosotis @ 05-05-2011, 07:39) *
Tack! Jag får nog fortsätta fråga dig, med såna små skillnader tror jag inte jag ska ge mig på någon artbestämning själv. Nästa gång jag fotar något: Vad är viktigt att få med? Ansiktet verkar det som? Ibland har man ju chansen att ta många bilder i olika vinklar och då skulle det vara förargligt om det behövs en närbild på insidan vänster bakben och det är just den bilden man inte tagit.

En bild framifrån, en rakt från sidan och en uppifrån är bra. biggrin.gif Det kan finnas viktiga kännetecken på alla sidor och håll, ibland även på buksidan men det är lite svårt att fota. Vingribborna kan framför allt ge viktiga upplysningar.
amaira
Ja, dom ser alla lika ut - tills man vet vilka detaljer man ska titta efter. Då, som genom ett trollslag, skiljer de ut sig tydligt i olika släkten och till och med arter.

Ta blåvingarna eller pärlemorfjärilarna. De första är alla blå med konstigt fläckmönster på undersidan av vingarna. När man vet exakt vilken fläck man ska titta på, så förändras hela fjärilen inför ens ögon! Pärlemorfjärilarna likaså när man vet vilken detalj det är man ska fästa uppmärksamheten på.

Att veta exakt vad man ska fota för att få en bra identifikationsbild, ja, egentligen vet man inte det förrän man vet vad det är man söker!
Men som Ruda säger, En bild framifrån, en rakt från sidan och en uppifrån så får man faktiskt med de flesta detaljer som man kan behöva letta efter. T.o.m. lårets färg, om dock kanske inte insidan på låret...

När det gäller att snabb-skilja på flugor och bin, så brukar jag titta på ögonen först! Flugor har stora runda, bin har mindre och vackert droppformade. I övrigt kan de vara verkligt förvillande lika, och då är det flugorna som liknar getingar, steklar, och bin. Antalet vingar och formen på antennerna är ibland svårt att se i fält. Dessutom finns det flugor som efterliknar steklarnas antenner också, även om en närmare koll visar upp fusket.
Gossen Ruda
Det är enkelt, relativt enkelt, att skilja på djuren i det fria. Flugor sitter ofta och pumpar med bakkroppen speciellt efter en flygtur. Det gör steklar sällan eller aldrig. Psst, Amaira. Kan du bestämma flugan?
amaira
CITAT (Gossen Ruda @ 05-05-2011, 11:23) *
Psst, Amaira. Kan du bestämma flugan?

Ojdå, det glömde jag. Javisst kan jag det! biggrin.gif Fast bara till släkte, Eristalis-arterna är svåra att skilja åt. Det är alltså en blomfluga tillhörande släktet slamflugor, eller slamblomflugor. Deras larver lever i förorenat vatten och kallas för råttsvanslarver pga sina långa andningsrör. Art vet jag inte, kanske Eristalis abusiva, kanske E. interrupta, eller kanske någon helt annan ...
Red Top
Jag förmodar att det var min fluga ni pratade om. shy.gif

Tack för svaret i så fall. Jag kommer nog att bli konfunderad över de knepiga flugorna i fortsättningen oxå. De är dumma, som luras så. no.gif
amaira
CITAT (Red Top @ 05-05-2011, 20:58) *
Jag förmodar att det var min fluga ni pratade om. shy.gif

Ja, just det. smile.gif

CITAT (Red Top @ 05-05-2011, 20:58) *
De är dumma, som luras så. no.gif

Nädå, de vill bara överleva i en farlig värld. Inte bara fåglar utan även många andra har flugor högt upp på menyn - men låter bli getingar, bin och andra steklar som kan stickas rejält. Och visst gör de fantastiska förväxlingskonster! Mimikry heter det, när ofarliga djur "härmar" farliga för att skydda sig.

De här slamflugorna (som du fotat en av) har till och med samma flygton som ett bi!
Red Top
Fantastiskt! Ja, naturen är verkligen fantastisk!

Mimikry var ett bra ord. Det tror jag tom att jag kan komma ihåg. giggle.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon