Anny
Har de senaste åren fått in blå-lila blommor i gräsmattan som förökar sig med revor. Vanligt ogräsmedel för gräsmattor verkar den överleva. I år har den förökat sig ordentligt eller också är det bara jag som ser den överallt.
Vet någon var det är och hur man kan bekämpa den.
Jag vet att jag kan lägga mig på knä och dra revor men kanske finns det något medel som jag kan använda när jag samtidigt göder gräsmattan, det skulle vara så mycket enklare. [attachment=60221:ogr_s_blomma.jpg][attachment=60222:ogr_sblomma2.jpg]
Åsa, mälardalen zon 2
Doftviol, så vacker även i gräsmattor.
CillaM
Varför bekämpa denna lilla raring som när den blommat över inte syns mer... Jag vet att det är en smakfråga men denna är så ljuvlig! (enligt mig)
Anny
Ja visst är den vacker, men det kväver väl gräsmattan till slut.
amaira
Det är första gången jag hör luktviol benämas ogräs.
Den är inte aggressiv! Och inte tar den död på någon gräsmatta inte.
Har du känns doften? Den brer ut sig i små "öar" här och var, helst under och intill buskage, och när solen ligger på känner man doften i hela luften, innan man ser blommorna. En underbar upplevelse!
När den sen har blommat över - det är en av våra tidiga vårblommor och den tidigaste violen - ser man den inte förrän nästa vår.
varghem
Har hela gräsmattan full av såna.... när dom blommat över är det grönt av gräs.... den kväver inte
Anny
CITAT (amaira @ 01-05-2011, 18:52) *
Det är första gången jag hör luktviol benämas ogräs.
Den är inte aggressiv! Och inte tar den död på någon gräsmatta inte.
Har du känns doften? Den brer ut sig i små "öar" här och var, helst under och intill buskage, och när solen ligger på känner man doften i hela luften, innan man ser blommorna. En underbar upplevelse!
När den sen har blommat över - det är en av våra tidiga vårblommor och den tidigaste violen - ser man den inte förrän nästa vår.

Ursäkta då att jag kallade det ogräs. Nej jag har inte känt doften, vilket är lite konstigt för den täcker de gräsmattorna som ligger helt öppna där vi går in och där skiner solen på morgonen och en bit in på förmiddagen. Visst har de vackra ansikten när man tittar nära.

Men eftersom den breder ut sig så otroligt mycket och täcker hela gräsmattan så blir det lite mycket, den sprider sig ju till grannarna också.
Jag får väl ha koll på hur det ser ut på gräsmattan när den blommat över.

Tack för alla svar. varje dag har nåt att lära !

Gossen Ruda
Nu är väl det officiella namnet på denna viol Luktviol, Viola odorata. Det går kanske att begränsa bestånden med en mossrivare?
KatteLatte
Hundviol trodde jag det där var.

Finns hos också, men där huserar den i rabatterna. Där den inte är helt fel; eftersomd e blommar så villigt så har den ju sina förtjänster.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon