KRT
Har ett hörn i trädgården med lite asieninspirerat tema. Där finns i dagsläget bla en Katsura, några ruggar bambu, en perukbuske, några nedklippta halvt flikbladiga flädrar. Hörnet ligger i en slänt mot norr men i söder (om ni förstår vad jag menar), halva delen får sol större delen av dagen, och det är denna del jag behövet tips om. Jorden är väldränerad och eftersom det är en slänt blir den ganska fort lite torr. Läget är ganska vindskyddat, och är solbelyst större delen av dagen på sommar - på vintern när solen står lägre strilas ljuset av träd.

Mina önskemål är (tycker jag själv wink.gif) ganska blygsamma; den får gärna växa rel snabbt men inte bli mer än 2-3 m hög. Gärna lite exotisk/asiatisk känsla. Får gärna växa på bredden, jag vill helst ha en buskig form med grenar ända ner (helst inte kal stam och sedan krona), flerstammigt träd går alltså också bra. Jag vill ha en kombination av bakgrund och massa, som fonsvägg och utfyllnad gentemot andra växter.
Jag KAN faktiskt tänka mig barrväxter, bara de växer lite snabbt smile.gif. Ett intressant lövverk är viktigare än fin blomning, och jag gillar verkligen blad som är rödaktiga/limegröna/vitbrokiga!

Den måste naturligtvis klara lite torrare förhållanden (iaf när den har etablerat sig).

Jag är inte förtjust i korneller, eller buskar som luktar mycket starkt då de blommar, så den typen av växter går bort.

Brukar inte vara helt utan idéer, men just nu står det still i skallen smile.gif
Gunilla T
Ulmus x hollandica `Wredei´guldalm - lysande limegröna blad men bör inte stå i stark sol hela dagen då limefärgade blad blir lätt brända.

Sorbus commixta `Dodong´ullungrönn med ett oerhört vackert bladutspring. Blir starkt röd på hösten. Finns som E - planta.
KRT
Jag älskar Ullungrönn, men den blir för stor för snabbt är jag rädd....
Guldalm låter attraktict, men vi har inte en vild alm i närheten, alla är döda pga almsjukan - är guldalmen mottaglig?????
Gunilla T
Det påstås att den inte skall drabbas men det är ingen garanti förstås. Det borde man kanske fråga på en plantskola som inte säljer den

Kolla på Stewartia koreana - skenkamelia eller varför inte Halesia monticola - snödroppsträd.
KRT
Vackra träd!!! Ska absolut titta närmare på dem.
josohl
Ullungrönn blir jättestor väldigt snabbt, min har säkert växt 5 meter på 3 år...

Varför inte nån japansk lönn? De blir ju inte så stora, har ett rätt buskigt växtsätt och mycket fina blad?
Antingen en rödbladig blodlönn (tex Acer palmatum 'Atropurpureum') eller en japansk gyllenlönn (Acer shirasawanum 'Aureum'), gyllenlönnen blir dock större än blodlönnen.

Min blodlönn står just i en slänt mot norr som är oskyddad från sol från söder (zon 2), dvs ungefär samma som du beskriver och den stormtrivs.
KRT
Gillar verkligen Japanska lönnar, MEN de vöxer så förbenat långsamt, och större exemplar är SÅ dyra ...... Men jag ska absolut fundera på det!
josohl
En möjlighet är att åka över till Tyskland och köpa, MYCKET billigare och du bor ju så långt söderut att zonflytten inte borde vara nåt problem.
Aqvakul
Rönnsumak?
aromata
CITAT (Aqvakul @ 02-05-2011, 07:46) *
Rönnsumak?

Ett fint litet träd som går bra att stamma upp och forma lite. Men det skjuter rotskott och frösår sig. Kanske inte jätte aggressivt men ändå.
KRT
Rönnsumak är ytterligare ett träd på "vill ha"-listan, enda nackdelen är att den är lite för mycket "paraply", dvs stammar och krona överst. Vill gärna ha lite massa nertill också.

Funderar lite på någon slags lönn; Acer cissifolium, eller någon slags Acer palmata - men finns det lönnar som växer i hyfsat tempo och inte bara någon cm per år??? Har också tittat på fjäderbenved eller vingad benved - någon som har erfarenhet av dessa???? Sist men inte minst funderar jag på smällspirea, inte så asiatiskt kanske, men en gulbladig hade passat fint till den röda perukbusken (som tyvärr fryst ner i vinter, så vi får se vad det blir av den sad.gif)
Huggorm
CITAT (KRT @ 02-05-2011, 17:48) *
Funderar lite på någon slags lönn; Acer cissifolium, eller någon slags Acer palmata - men finns det lönnar som växer i hyfsat tempo och inte bara någon cm per år???

Visst finns det lönnar som växer ordentligt! Men då slutar de tyvärr inte växa när de är tre meter utan blir kanske tio meter eller högre. Men jag tycker ändå att de små japanska lönnarna växer ganska bra när de väl etablerat sig.
malarmaster
ett träd som är ett måste i en asiatisk hörna är bonsaialm,ulmus jaqueline hillier,växer kanske inte så fort men ack vad vackert.resistent mot almsjuka. rostlönnen,acer rufinerve har också allt,skall helst vara mångstammig som ger den härliga flagande rost/kopparfärgade barken ,små fina lönnlöv o ett fint grenat växtsätt.kanske lite stort med åren,6-8m ?vridhassel är också snygg särskilt på vintern o kan lätt tyglas med beskärning.vingad benved blir en stor buske med säregna grenar,också trevlig att ha.finns också former av karagan som är interessanta,dvärgmandel ,prunus tenella och eftersom du bor i zon 1 Photinia,ett önskemål för mig men tyvärr går inte här i zon 4,finns också många fina Hypericum. Ulf
KRT
Besökte plantskolan idag och kom hem med en Vingad benved. De hade några alldeles underbara japanska lönnar, vissa var tom överkomliga i pris. Men jag vill ha nåfot på plats snabbt - och då utgår de. Men perukbusken som normalt står i framkant ser lite hängig ut efter vintern, och behöver möjligen ersättas så småningom, och DÅ....... wink.gif

Kom dessutom hem m 20 st ligusterplantor till häck (jag skulle ju vänta till hösten med att sätta dem....) det är farligt att besöka en välsorterad plantskola m supertrevlig personal:)
Huggorm
Bra val! Vingade benveden är en vacker buske och fina höstfärger har den också
KRT
I en bok jag läste stod att den var vackrast utan löv.... Jag vet inte om jag håller med men den har något attraktivt för varje säsong smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon