Har ett hörn i trädgården med lite asieninspirerat tema. Där finns i dagsläget bla en Katsura, några ruggar bambu, en perukbuske, några nedklippta halvt flikbladiga flädrar. Hörnet ligger i en slänt mot norr men i söder (om ni förstår vad jag menar), halva delen får sol större delen av dagen, och det är denna del jag behövet tips om. Jorden är väldränerad och eftersom det är en slänt blir den ganska fort lite torr. Läget är ganska vindskyddat, och är solbelyst större delen av dagen på sommar - på vintern när solen står lägre strilas ljuset av träd.
Mina önskemål är (tycker jag själv

) ganska blygsamma; den får gärna växa rel snabbt men inte bli mer än 2-3 m hög. Gärna lite exotisk/asiatisk känsla. Får gärna växa på bredden, jag vill helst ha en buskig form med grenar ända ner (helst inte kal stam och sedan krona), flerstammigt träd går alltså också bra. Jag vill ha en kombination av bakgrund och massa, som fonsvägg och utfyllnad gentemot andra växter.
Jag KAN faktiskt tänka mig barrväxter, bara de växer lite snabbt

. Ett intressant lövverk är viktigare än fin blomning, och jag gillar verkligen blad som är rödaktiga/limegröna/vitbrokiga!
Den måste naturligtvis klara lite torrare förhållanden (iaf när den har etablerat sig).
Jag är inte förtjust i korneller, eller buskar som luktar mycket starkt då de blommar, så den typen av växter går bort.
Brukar inte vara helt utan idéer, men just nu står det still i skallen