Full version: Pampasgräs
Maggan H
Sådde och fick ett fint gräs förra året som dock aldrig blommade. Planterade det i rabatten frampå höstkanten på vinst och förlust och hoppades på en mild vinter... angry.gif Täckte med granris och nu har jag klippt ner det men det verkar stendött, men jag vet att så kan ju gräs se ut innan de kommer igång. Det skulle enl såanvisningen övervintras frostfritt men nu läser jag på Impectas sida att det är härdigt i zon 1 till 3! Vad ska man rätta sig efter? Har någon fått detta gräs att klara vintern ute? Jag har grävt upp det och tänkte kasta det men har ännu inte gjort det.
KRT
Jag är lika fundersam som du! Mitt ser också stendött ut, men det kan ju gräs göra. Iofs har de flesta andra gräsen börjat skjuta skott, men hoppas kan man ju…
kerstin z5-6
z 0-3 o kommer sent ur jorden, vänta till midsommar!
Alexander-VG-zon3
denna vinter har nog varit svår för pampasgräs, jag har inga pampasgräs kvar (verken vanlig, rosa, pumila). i högre zoner dvs norrut från zon 1 är det att rekommendera med täckning mot regn och kyla (skyddat läge och luckerjord).

skyddade ställen i zon 1 kan det nog gå även kallare vintrar, i Köpenhamns botaniska har dom en stor rugge.

bor man kallt får man fina exemplar om man tar in dom. har man dom ute så hatar dom vinterfukt.

[attachment=60227:26oktsk_neresa_026.jpg]

vackert
http://www.flickr.com/photos/9224757@N03/2.../in/photostream
Maggan H
Okej!
Midsommar alltså! fear.gif Då åker spaden fram igen!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon