VackraFia
Förgående ägare till vårt hus tog bort alla träd i trädgården utom ett som är skadat och troligen har fått Fruktkräfta och dör bit för bit.

Vi vill lumma in trädgården igen med prydnadsträd och några olika fruktträd då 22 x50 meter är tråkigt och väldigt blåsigt utan något alls.

Jag behöver tips på vad man ska tänka på när man köper fruktträd.
Vad för grundstam ska man välja? Finns det träd som gynnar varandra?
Om mitt träd har Fruktkräfta måste det bort då innan nya sätts in?

Jag vet om att jag vill ha frukträd som ger frukt relativt snabbt, jag är otålig och vill inte vänta 10 år på att få smaka frukten.
Jag nog även ha träd som växer sig höga och stora så jag får höjd i trädgården.

Tacksam för alla tips jag kan få.
Cilla
Trevlig målsättning!
Var i landet ligger den här platsen, hur stor är trädgården och vad är det för slags mark/jord?
VackraFia
Vi bor i Skåne två mil utanför Helsingborg och har lerjord ganska fint ca 70 cm innan den hårda leran börjar. Tomten är 1148 kvm.
Cilla
Ja då har du mycket att välja emellan!

Ta några bilder på kräftsår i ditt träd både de som ev finns på grövre grenar, och på yngre så vi kan avgöra hur aktiv den är. Beskriv ungefär hur utbredd kräftan är och var i trädet den finns.

Har du grannar nära som också har kräfta i sina träd?

Generellt är lövträdkräftan mycket smittsam, men om dina grannar har smittade träd nära dig så spelar ditt träds vara eller inte vara mindre roll. Det är bättre med 50 meter ifrån än 5, men alla träd i närheten med kräfta kommer att utgöra risk för dina nya.

Ska man behålla sitt gamla kräftsjuka träd och samtidigt plantera nytt brukar det bästa vara att helt upphöra med beskärning av det gamla. Så brukar de klara kräftan bäst och dessutom sprider man själv sporerna mindre via kläder, nedfallande grenar och verktyg. I övrigt väljerr man att sätta känsliga sorter längst bort från trädet (om man väljer dem alls) och idkar mycket noggrann trädhygien (det behöver man ändå) som att noga rengöra verktyg från träd till träd. I starkt smittade områden kan man beskära också unga träd i JAS. I övrigt gäller att under planteringen inte göra de misstag som ofta görs med för låga, smala, djupa planteringar.

Om grundstammar för äpple: Fröstam ger 100% storlek, kan leva flera hundra år, ger något senare bördighet.
A2 ger 90% storlek, kan leva ca 100 år, ger något tidigare bördighet än fröstam.
Svagväxande grundstam som MM106 ger 70% storlek, okänd ålder men lägre än A2, ger något tidigare bördighet än A2.
B9 och andra riktigt småväxta grundstammar ger ca 20% storlek och kan inte stå utan stöd, lever ca 25 år, ger tidigast bördighet.

Med 100% storlek menas att om t ex sorten Åkerö på fröstam blir 12 x 12 meter, så blir samma sort på A2 ca 11 x 11 m, på MM106 8 x 8 m osv.

Du kan sätta båda för att både få frukt inom kortare tid, och träd som ger dig lite roligare växtlighet, rum, skugga och lä. Snabbast frukt får du om du sätter några svagväxande grundstamsträd soom spaljé (mot vägg elelr fristående).

Päron är förutom ett fruktträd ett vackert, smalare prydnadsträd med sagolik blom när de blir lite större, skänker fin skugga, har bra höjd (största gråpäron kan bli 15 m högt). Du kan välja mellan alla sorter i din zon.

Äpple och päron är bra som träd på många sätt, ger skön miljö också, men de hör till de långsammare att ge frukt om man inte spaljerar. ett annat långsamt träd att ge frukt är äkta valnöten som går bra hos dig, Juglans regia. Den är mycket vacker och bladen doftar gott. behöver du ett bautaträd också på bredden så är vingnöten bra.

Ett annat, dock litet, fruktträd som ger frukt snabbt är persikoträdet, t ex sorten Riga. I din zon skulel jag också sätta ett aprikos- och ett mandelträd på skyddade ställen. Visserligen små, men ack så söta.

För att slippa känslan av att behöva vänta på skördar kan du sätta vinbärsbuskar och krusbär. De förra ger frukt på en gång.
VackraFia
Tack så mycket för ett riktigt bra svar.
Tyckte det var roligt att just du svarade. Du är min trädgud! Jag ramlade över juniper för några år sedan och rekommenderar sidan till alla. Haha

Jag ska titta på de olika träden och se vad som passar mig och vilka sorter.
Det är ju verkligen en djungel.

Jag har gamla vinbärsbuskar några svarta och röda. Gav bort alla krusbär till mormor förutom den röda som jag själv gör sylt på.
Har också en hassel. Har kommit på att jag verkligen gillar växtlighet som inte bara är fin utan också ger något att äta.
Fick en Kiwi förra åren men tyvärr verkar den inte ha klarat vintern sad.gif

Har bestämt att det måste bli träden som prioriteras i år eftersom de är ju vad som tar längst tid.

Kanske inte har kräfta utan bara ett dött träd. Det kommer inga vattenskott alls men där är några yngre grenar. Vi köpte huset på hösten 2007 och har inte fått ett ända ätbart äpple. Dock har vi fått mer kart som den släpper sedan vi själva klippt bort det döda.
Förra ägaren har varit minst sagt tuff med beskärningen.

Cilla
Stackars träd. Men jag kan inte se någon kräfta.

Trädet borde ha kunnat skicka vattenskott efter de kapningarna, men det ser skralt ut med det. Något i marken kanske gjorts, maskiner fairt över? Eller så är området sankt, eller starka gräsmattegivor av något slag använts. Att det släpper frukten tyder också på att det inte har det som det behöver i marken; syre, för mycket eller lite vatten t ex.

Det här trädet har inte så livaktig framtid, men att ta ned det enda man harbrukar inte hjälpa. Bättre plantera osm sjutton runt omkring!

Det är väldigt kul med det som går att äta, också det som gör att djur kommer och äter. Körsbär är snabbväxande, ger också höjd om du inte satsar på de svagväxande. Hassel kan man ha flera av, föryngrar sig själva bra också om man skulel behöva ta ned efter en tid. Plommon är ju mestadels små, ställ i solen.

Roligt att du haft hjälp av mina hemsidor!

KRT
Ville bara tipsa om äkta kastanj (om du gillar ätbart), fikon och körsbär smile.gif har du en skyddad hörna borde du kunna ha fikon på friland (har iaf mina föräldrar 3 mil nv om Hbg). Körsbär är inte dumma de heller, är ingen expert men jag vet att det finns olika ympningar som ger olika stora träd. Har själv ett Sam på Gisela, eller pysslingkörsbärsträd som inte blir fullt så stort som ett vanligt körsbärsträd (som ju kan bli enorma)....

Ett tips om du snabbt vill ha något lite högre är jordärtskockor - de kan bli runt två m höga i bra jord - snabb höjd i trädgården smile.gif
VackraFia
Vi har också sagt att det är onödigt att ta ner trädet. det är bättre att vi tar det som är dött och inte tar bort något annat. Så får det stå där tills bara stammen är kvar.

Vi har ett litet körsbärsträd som blommade i år. vet dock inte om det är något som frösått sig eller planterat. Hörde att bären inte är så goda om det inte är planterat . ?

Har nämligen en jättestubbe i trädgården efter ett körsbärsträd som blivit nedsågat. Synd jag aldrig fick se det trädet.

Tanken är att de nya träden (tre - fyra stycken) ska någonstans runt det gamla Och att gräsmattan ska grävas bort. Det är dock MYCKET gräsmatta.

Trädgården är dränerad vet vi eftersom vi råkade stöta på ett rör när vi grävde i veckan men leran håller ju vattnet bra. alla grannarnas träd ser ut att ha det bra så jag tror att det är konstigt om just min trädgård är dålig för träd.

Men och andra sidan så om man ser till min rhododendron så såg den ut så här när vi flyttade hit

och såhär två år efter att vi grävt bort gräsmattan

inte förens nu har jag sett hur stor ginsten har växt sig sedan vi flyttade hit. Tur att man fotograferar alls.
Cilla
Bra exempel på vilken effekt det har att ta bort gräs!

Sätt något träd i anslutning till rhododendronen, dock inte fruktträd som man behöver kunna gå omkring. Det kommer den gilla också.

Annars är detta en TYPISK fruktträdgård! Här skulle det också vara fint med rader av fruktträd, och så en massa träd runt om förstås! ;-)
VackraFia
Jag har faktiskt fått hjälp med att rita min trädgård eftersom den bara är en fotbollsplan just nu
Men jag tolkar ritningen ganska friskt. Tar vad jag gillar och byter ut det andra.

tror att det är inritat rosenaplar på sidan som rhododendron står på.

Tänk att vår trädgård bara för mindre än sex år sedan hade massor av fruktträd, oräkneliga björkar och cypresser. Min sambo hann inte lägga bud innan huset var sålt 2004. 2007 var det till salu igen och då köpte vi det. dock utan träd.

Såg en gammal flygbild över vår trädgård och då var det som en broccoli uppifrån och nu är det ett hål mitt i byn. biggrin.gif

Vi hade nog också rensat rejält men jag avundas mina grannar så när dom sitter och myser under sin björk på somrarna.

Vad för äpple bör man satsa på om man vill ha goda äpplen att äta direkt och till paj.
Hur lång tid kan man räkna innan man får ätbar frukt?

hade inte ens en tanke på valnöt, persika eller aprikos innan. men nu vill jag inget hellre. biggrin.gif
Cilla
Oj, du behöver verkligen ett större inköp här... Konstigt att man tog ned allt föresten!!! Å andra sidan - du kan nu skapa dig ditt eget fruktoretum och arboretum...

Antar att du redan fått hjälp med gångar och rumslighet. Buskar annat än i bersåplanteringar mm hjälper inte för att skapa rum och mysiga utesittarmiljöer när man har en hel åker som du här! ;-)

Snabb frukt och samtidigt rumsbildning: Spaljerad fruktberså. Köp ett gäng spaljerade äppelträde, sätt i halvbåge. Eller - billigare och lite pilligare - köp spön (ettåriga äpple/päron som bara är en pinne på rot) och gör en halvbåge i lepage. Slå upp på nätet, finns skisser. Båda blir smala, rumsbildande, med frukt snabbt.

Satsa på fler än fyra träd... Det räcker inte med några få för att skapa trevliga sol- och skuggpartier här. Björk är väl bra också. Himla fint se dem växa upp också. Glasbjörken bildar vacker barkstruktur. Himalyabjörken har kritvit stam men ger inte den storlek som jag tror skulle ge platsen det den behöver. Om allt ser ut som buskar och småträd här blir det mer som en lekpark.

Den gång du har i trädgården kan kantas av fina fruktträd. Lite slingrigt eller spikrakt diagonalt eller liknande. Härligt att se växa upp!

Mer snabbväxande för att få snabb frukt är körsbär. Plommon är också ganska snabba.

Men underkstta inte det häftiga i att se träd växa... Även om man får vänta på frukt och höjd ibland så är det som att man ser det stora trädet i det lilla när man planterat själv.
Cilla
Du frågade också om äpplesorter direkt och till paj: Om du sätter en berså eller annan rumsbildande form som frukthäck - se till att få sorter som mognar olika tider. I stort sett ALLA äppelsorter är bra till paj, tycker jag.

Till paj behöver man inte så många äpplen heller... Även om man gör 20 äppelpajer en höst så behövs knappast mer än 100 äpplen. Dessa kan du få inom ett par år med spaljering.

Tänk mer på mognadstid. Att du väljer olika, och att inte alla mognar i september t ex. Transparente Blanche är en av de tidigaste sorterna (fast du kan kanske ha Gloster också, ännu tidigare sort) men dessa har kort hållbarhet. Räcker för ett hushåll att ha ett spaljeträd av dem. De senare frukterna och de man kan lagra kan du ha fler av.

Personligen tycker jag om de mycket senmognande äppelsorterna. Men det är en smakfråga. Augustipäron är härliga för att man kan plocka dem så tidigt, Men man äter några stycken, sedan vill man ha lite mer sting och bättre hållbarhet. Samma med sommaräpplen tycker jag.
VackraFia
Jag håller på att svämma över av alla olika sorter det finns.

Jag är i vanliga fall inte så bok intresserad men när det gäller trädgård så har jag en hel del.
Finns det någon bok som rekommenderas?

Tyckte Äpplen i Sverige av Håkan Svensson verkade trevlig men den säljs vist inte längre.

På min ritning är det inritat fyra Rosenapel, en blodhägg två prydnadsaplar fyra fruktträd och två rönnsumak

Jag kommer att ha en stor rund gräsmatta och tänker nu lite på om jag kanske ska kanta en bit med spaljerade träd.

En annan tanke jag har är att vi ska fixa lite på framsidan som är skittråkig och sätta något framför min utedel av luft/vatten pannan men det är kanske inte så bra spaljera något framför den.

kanske också blir för nära huset men jag tänkte att rötterna kanske inte breder ut sig lika kraftigt på spaljerade träd.

här är hur jag hade tänkt det. absolut inte snyggt eller skalenligt
Det bruna är sjösten (vi är aldrig på framsidan och jag är ganska trött på att rensa mellan plattorna) de ljusgröna är prydnadsaplar, det röda är korall kornell. mörkgrönt är rönnsumak
den vita korven är gräsmattan som sedan fortsätter genom spaljen.
och de grå är alltså där jag tänkte att man kanske kunde sätta spaljerade äpplen...

Jan af Lisö
Ja, Håkan Svenssons bok såldes ut på bokrean, men det har kommit ut en ny läsvärd pomologi av Görel Kristina Näslund:
http://www.bokus.com/bok/9789197876001/sve...?pt=same_author

Håkans bok finns att köpa förresten i nätantikvariat:
www.bokborsen.se

och sök efter: ÄPPLEN i SVERIGE - 240 äppelsorter i text och bild
VackraFia
nu är den köpt begagnad. Tack för tipset. hoppas att den är läsvärd.
I vilket fall som helst så kommer den att se snygg ut med de andra böckerna i hyllan biggrin.gif
Cilla
Om dina trädval är för den sida du har foton på, tror jag att träden är för småväxta. Du kommer inte kunna uppleva någon lummighet på platsen med dem.

Sätt minst 2 lite större träd här så att du får uppleva något annat än en gräsöken med några fjutträd!
VackraFia
Menar du alla trädvalen eller framsidan på huset?
Vad väljer man då för större träd tror du?
Att döma av stubben på körsbärsträdet så har det varit enormt.
Ger inte fruktträd den höjden?
Cilla
Jag menar den större yta som du visade bilder på, men kanske är det två olika sidor av tomten?

Jo, päron och storväxta körsbär kan ge lite höjd, men med tanke på ytan och ambitionen att skapa något som känns lummigt och frodigt så tror jag att ett par höjdare behövs också. Det känns enahanda om alla träd håller sig på 6-metershöjden, som om trädgården hade för små skor... Björk kanske. Kika i din omgivning. Ser ut att finnas några som sticker upp ovanför husen som är högre än äppelträd. Är det blodlönn eller liknande till väster i ena bilden?

För bred skugga där det passar och för att skänka platsen ett hedrande vårdträd - äkta hästkastanj kanske? Eller en blodbok som vårdträd vid entrésidan?

Spaljerade äppelträd med svagväxande grundstammar skulel jag inte vara rädd att sätta i närheten av mur, hus mm. de har beskedliga rotsystem.

Cilla
Ja, alltså detta med hur man bygger upp trädmilljöer när man som du startar från en gräsöken är ju en mycket subjektiv fråga. Personligen tycker jag det ligger en områdestristess som en rökdimma över stora villaområden där det högsta trädet är ett kapat gammalt Åkeröträd. Husen blir dominanta, det skapas inget bra mikroklimat för något av träden, alla småträd står som ensliga solitärer och torkar, och hukar... Träden lever inte med varandra utan en och en med trista hålgångar emellan.

Husen tornar upp sig och var man än blickar faller ögonen på kantiga, stela husgavlar, taknockar och grindstolpar. Solen steker hett mellan de kompakta, små skuggorna från de små träden. Inga lekande solfläckar från vajande, luftiga kronor. Inget fågelkvitter på höjd, inget sus när det blåser - mest vinande från buskar och låga kronor... I låglänta landskap hållerr man sig inne när det blåser, även på sommaren. Under stora kronor får man skydd.

Alla platta trädgårdar med 5-metershöjder på träd blir överblickbara på en gång. Även om man satt 20 träd på en yta som din så skapas ingen rumslighet på höjden. Atmosfären drar ens uppmärksamhet nedåt, mot den platta markytan. Inga skuggspel på vintern från glesa stora kronor på marken, bara en massa grentrassel i ansiktshöjd eller något högre i kalufshöjd.

En sådan trädgård med låga träd leder en in i att tukta och styra. Ingen krona får vara fri - alla sitter ju mer eller mindre i ansiktshöjd och ska vara prydliga där.

Torrt är det i luften i villaområden med krympligsträd. Kall är skuggan från hus och låga kronor, inte varm och levande med solglimtar osm under höga kronor. Isande blir vinden på vintern.

Usch vad det är fattigt i låglänta trädlandskap!

Med detta vill jag säga hur subjektiv en uppplevelse av rumslighet i trädgård är. Detta är min upplevelse av villastäpperna som jag tycker breder ut sig allt för mycket! ;-) Tänk på vikten av att plantera så att intresset vänds mot himlen!
Huggorm
Kanske årets bästa inlägg tummenupp.gif
Cilla
Tack Huggorm! I all superstrikt vetenskap jag är intresserad av, och i alla tusen sammanhang som jag tar del av människors upplevelse av att stora träd inte passar in, är farliga, skräpiga, besvärliga och dumskuggande (som jag respekterar) så svallar det upp behov av att också någon gång uttrycka min mycket subjektiva mening.

Och den blir allt starkare ju mer jag vistas i villaområden. TUR att det finns lägenhetsområden och stadsmiljöer också, där det i alla fall får finnas lite större träd! Och att det fortfarande finns villaägare som "inte sköter sin trädgård", som "lever i en djungel, en trädgrotta"...

Tur, för jag tror att vi människor liksom träd mår bra av att få skydd på höjden, påminnas om att vi är små, och av att rikta blickarna och uppmärksamheten uppåt. Också.
VackraFia
Ja det är kanske en blodlönn, ska g¨bort och kika på det idag.
annars är det björk, hängbjörk och cypresser här. och så min lärk.

Tack för bra och tänkvärda inlägg. Mycket att ta in.
Som jag skrev från början så är jag ju avundsjuk på mina grannars magnifika träd, men jag får inte så mycket stöd i att plantera nya träd här hemma eftersom alla tycker att det är för mycket jobb.

Lönnar i olika färger är annars mina absolut favorit träd, tyvärr växer dom inte direkt så fort.
VackraFia
Då har jag köpt två äppelträd Ett Cox orange och ett Aroma Amarosa.
Jag bad min farmor om tips på goda sorter, hon gick bort för två veckor sedan och de två var vad jag kom ihåg att hon nämnt.

ska man göra något med träden iår?
Jan af Lisö
Plantera (om du inte redan gjort det) och vattna, vattna, vattna, vattna, vattna...... Till hösten (i augusti) skulle jag ge dem lite PK-gödsel.
VackraFia
Jag måste bara uppdatera om mitt äppleträd.

Om det har att göra med att vi sågade bort det döda förra året eller för att jag köpte ett aroma amarosa vet jag inte..

Men i år vet jag att mitt gamla träd är ett transparent Blanche.

Vi har haft så mycket äpple som har mognat att vi fått kratta mattan dagligen.
Fortfarande inga nya kvistar.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon