gammelnalle
Håller på att läsa Åke Truedssons fantastiska bok om tomater, i den ger han bl.a. rådet att ha vattendunkar i växtehuset som värmeutljämnare!!!
Verkar vara en vettig ide.

Jag håller på med mitt växthus och har haft tankarna på att dra in "regnvattnet" (från hängrännorna) , min ide var väl mest för att slippa bära så mycket vatten... men nu ficka jag ytterligare en anledning....
Kul med ideer!!! smile.gif smile.gif

Någon som har provat (prövat? vad heter det?? tongue.gif )

Jag har ett ganska stort växthus (skall bli iallafall när/om det får växa klart!!! wacko.gif blink.gif wink.gif ) antar att det är bättre med några små än en stor??? (större yta att ta upp värme samt radiera värme )
ThomasJ
Jag funderade också på detta när jag byggde.

Hade en ide att lägga en vatten resovar i grunden (under golvet).
Det finns några decimeter där man skulle kunna ha en tank liggande.. smile.gif

Men det hade väl kanske varit lite väl.. smile.gif

Nu kommer jag nog ha en "silltunna" (120l) stående där inne istället..

Har en tunna till stående, annars brukar den lokala mathandlaren ha över då och då..

//Thomas

EDIT: Hoppas bilderna syns nu..
TeliaNet
hej.
problemet blir nog temperatur transmission mellan vatten och luft.
i såfall får du fylla större delen av växthuset med detta.
mvh claes.
Ingrid på Västkusten
Det är ju en vacker ide detta men det är nånting i min skalle som liksom inte får dette att hänga ihop faktiskt. Jag tror mer på specialgardinen ifrån Kinna när det gäller temputjämningen faktiskt.
Och det beror ju på så många faktorer också....men ha vatten nära till hands är alltid bra!!!

Hälsar Ingrid
gammelnalle
Ja , jag VET inte...men ja´g tänker nog försöka.
Gardiner i all ära men de LAGRAR ingen värme och det var ju det som var finessen...
Ta vara på Överskottsvärmen på dagen och hålla köldgraderna på utsidan av glaset!!! tongue.gif tongue.gif

Silltunna 120L låter bra... skall försöka ordna nåt sånt.... jag har ju lite yta att vara på (ca 27m) + högt till nock....
Synd Thomas att bilderna inte går fram (inte i min dator iallafall...)
ThomasJ
CITAT (gammelnalle @ 18-02-2004, 17:41)
Synd Thomas att bilderna  inte går fram (inte i min dator iallafall...)

Konstigt.. huh.gif
Hemma här ser jag inte heller bilderna, men på jobbet såg jag dem?!?

(Bilderna finns annars på min hemsida).

Om någon vet varför inte bilderna syns skulle det vara intressant att veta.

EDIT: Har ändrat server för bilderna.

/Thomas
Ingrid på Västkusten
Ja nu syns de bra hemma på MACen :-)

Hälsar Ingrid
ThomasJ
Vad bra. biggrin.gif

Då kanske det var servern (passagen.se) som var knasig..

Nu ligger allt på bredbandsbolaget istället, hoppas det kommer funka bättre..

//Thomas

ps. Jag har sådan tur att jag får använda Mac både hemma och på jobbet. wub.gif ds.
Ingrid på Västkusten
Bläääääähhhhhhh! laugh.gif tongue.gif laugh.gif
Ingrid på Västkusten
CITAT (gammelnalle @ 18-02-2004, 17:41)
Gardiner i all ära men de LAGRAR ingen värme och det var ju det som var finessen...

Asså asså - men då tycker jag nog att ett växthus på MUR är mkt smartare. För sten och en bra sockel lagrar ju värmen mkt mkt bättre!

Fast - sedan när har vi klimat som i Arizona med kalla nätter å varma dagar? Jag hoppas å längtar ju givetvis......

Hälsar ingrid
gammelnalle
Ja nu du thomas.... !!! nu ser vi!!!

Han har tur
står på mur
bliva mycke av kultur
hoppas ej att I blir sur

samma här , fast min mur är gjuten.....

om du thomas (eller nån annan) kommer på nåt fiffigt , ge mig ett tut!!!
Tittiluringen
jaha inte mitt ämne... men om jag förstått er rätt så vill ni ta reda på mer av värmen??

det går ju att gräva ner plaströr i grunden till växthuset och där leda ner den varma luft som strömmar uppåt.... förstår ni hur jag menar? huh.gif

då får man behaglig värme i jorden iaf.... men det kanske inte var det som var problemet unsure.gif

/ Titti smile.gif
gammelnalle
CITAT (Tittiluringen @ 24-02-2004, 22:10)
jaha inte mitt ämne... men om jag förstått er rätt så vill ni ta reda på mer av värmen??  

det går ju att gräva ner plaströr i grunden till växthuset och där leda ner den varma luft som strömmar uppåt.... förstår ni hur jag menar?  :huh:

då får man behaglig värme i jorden iaf.... men det kanske inte var det som var problemet  :unsure:

/ Titti  :)

kanske inte MER av värmen... den räcker nog till på dagarna.... men att kunna behålla den på nätterna... eller rättare sagt "kapa" topparna mellan kallt och varmt...

men din ide är nog inte alls fel..... Kylan hinner inte ner i marken...

så låt iderna komma....
här var det full snöstorm idag så det är ett tag kvar ..... och huset är inte klart ännu...

wacko.gif blink.gif wink.gif
ninnies
Håller åxå på att funderar ut hur jag ska bygga ut mitt växthus...tar det tid så blir det nog bra och det är bättre att klura lite på problemet och köra huvet i väggen ibland än att inte använda den alls blink.gif

iallafall så..Dom där silltunnorna är jättebra! köpte några stycken av fiskhandlaren i somras för 100 kr/st. Diskade och klara att använda. Under locket finns en typ av "sil" som jag har använt som lök korgar.
Kom på att man kan dra rör mellan dom ifall man har en under en stupränna,för då fylls ju alla lika mycket. och är man smart så kan man säkert på det viset fylla en in i växthuset åxå, men så långt har inte jag kommit än. Måste skotta fram växthuset först wacko.gif
Madeleine1
Hur är det med stenar? eller betong? Är inte de bra på att samla på sig och hålla värmen?
*kan vara helt fel ute*....... huh.gif
uno
Hej o hå, nu till växthuset jag börjat gå!

Jag har nu ställt ut några brickor med fröplantor, främst tobak.
Nattatempen är ju lite låg, men med hjälp av Willabs "lilla gröna" fixas det.

Växthusetgolvet består av cementplattor och vist finns dagsvärme lagrat i dessa. Det blir nog billigare än vad jag trodde att hålla 10 grader i huset.
Natten till i dag gick den "lilla gröna" endast i 211 minuter.

Oj vad mycket växter jag kan dra upp. När det är fullt i källaren, ut med plantorna i växthuset och i men fler frön.

Jag har gått med i Troellsons (heter han så???) tomatklubb. Så nu vet ni det.
MRLINDELL
Han heter Åke Truedsson och bor ca 500m från min svåger. De har inte mycket till hemsida och kommunikation även om det finns många tomater. Så mycket till tomatklubb är det inte. Jag har tomatboken för att den är kul att ha, inte för att den behövs.

Vill man ha information finns andra länkar som Guiseppes Tomatsida, den hittar du via tomatklubben.

Bästa tomatsidan är helt klart Michael Anderssons i Vällingby's
http://w1.857.telia.com/~u85709558/
Han är i forumet ibland och har email och lite service.
Ingrid på Västkusten
Åke T har nog mest tomatsorter till salu i Sverige :-) handskördade frön så han lägger ner så otroligt mycket tid då han gör allting själv!
Stor behållning av hanses kunnande får man om man 'fångar' in honom på alla hanses föredrag Sverige över :-)

Hälsar Ingrid
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon