konichiwagirl
Förra året gjorde vi i ordning några pallkragar lite hastigt och lustigt. Även om vi fick en del att växa så kan jag nog inte påstå att det växte speciellt bra. Det jordförbättrades väldigt lite - varken gödsel eller mullämnen - och det blev nog helt enkelt för lite att växa i.

Vi har en gammal ladugård på vår gård, och i den finns ett gödselrum med gammal hästskit. Men det är hästskit som är sisådär fyrtio-femtio år gammal. Vi har blandat i en hel del varje pallkrage nu, men det är väl mer att betrakta som generell jordförbättring än som gödsel, väl? Det vi tog av såg mest ut som superfin mylla och det är väl precis vad våra sandlådor behöver...

Vi har också en varmkompost som vi satte igång med i höstas. Visst borde vi väl kunna använda detta i pallkragarna? Jag undrar bara när det ska tillsättas; kompost är väl inget man bör så i vad jag har förstått. Innan sådd och mylla ner, eller mylla ner lite sedan fröna har grott?
Eva i Västerås
Gammal hästbajs är nog jättebra, även om mesta kvävet är borta. De andra gödningsämnena är inte flyktiga, och har det inte vuxit mycket i den gamla gödseln, så är det nog förvånansvärt mycket kvar.
Om ni täcker med gräsklipp så har ni nog fin jord.

Varmkompostens material kan ni lägga i nu, innan ni börjar så.
Om ni har mager sandjord så har ni ju såjorden klar. Bara ta undan av den ogödslade jorden.
konichiwagirl
Tack så mycket för svar! Nej, det har inte växt någonting i gödslet, däremot har det utsatts för en del väta då det kommer in smältvatten där om våren.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon