Full version: Vill de ut?
Woodii
Hej!

Har nyligen flyttat till villa och har numera en trädgård happy.gif, börjar fundera på vilka av krukväxterna som ska få komma ut i sommar... Vet någon vilka av dessa som skulle trivas bättre ute än inne?

Julkaktus och bladkaktus av någon sort?
Mönjelilja?
Ampellilja?
Rumsazalea (har nyligen blommat ut och fått vissna blommor bortklippta)?
High Chapparall?
Paradisträdet vill ut har jag läst?
Trollhalsband, liten pluttig planta?
Hjärtrotgömma ("Million Hearts")?
Myrten (torkade nyligen, nu rejält beskuren med de enda friska kvistarna kvar)?
Doftdracena?
Älghornsbräken?
Karlbergare?
Dendrobium nobile (har läst att de är från kalla trakter och tål lite kyligare klimat)?
Venusflugfälla?

Är det någon som till och med skulle vilja stå på glasverandan, där det blir VARMT redan nu?

Tacksam för svar! smile.gif
/Woodii
varghem
dom flesta trivs nog med att komma ut.... se bara till att avhärda ordentligt (in-ut några dagar och ställ dom inte för soligt
Woodii
Då åker de ut! Idag har det snöat i närheten, så jag väntar nog lite till dock...

När man tar in dem, är det bara att plocka in dem, eller ska man vänja dem vid inomhusvärmen på något vis?
varghem
Jag brukar bara plocka in mina.... tänk dock på att ta in dom innan elementen går på.... annars blir det för torr värme direkt
evaisa
Å vad Gollum (paradisträd) såg ledsen ut imorse. Kallt och snöigt :-( Inge vidare balkongliv.

Hu!
Woodii
Nu har de varit ute ett tag, stod först i ordentlig skugga under vår jättegranhäck, därefter norr om huset och nu öster om det. Förutom paradisträden då, de fick en lite brutalare behandling och åkte ut i solen nästan direkt. Alla verkar må bra, de beskurna paradisträden har börjat få en massa nya skott och blad.smile.gif

Enda problemet är att dracenan har tappat färgen på en del blad, de ser vitaktigt urblekta ut, men verkar inte skadade annars. Vad kan ha hänt? Kan de blivit solblekta?
mamamaggan
Har läst att Azalea ska grävas ner ute på sommaren . lite skuggigt , precis som man gör med Amaryllis. Den vill dock ha Rododendronjord.

Har inte provat själv men har en själv som jag ska göra så med.
rosita
CITAT (Woodii @ 22-05-2011, 18:41) *
Enda problemet är att dracenan har tappat färgen på en del blad, de ser vitaktigt urblekta ut, men verkar inte skadade annars. Vad kan ha hänt? Kan de blivit solblekta?

Ja, det är solskador!
Woodii
Tack, då får den åka in under granhäcken ett tag till. Den ser inte sönderbränd ut i alla fall, hoppas den kan bli helgrön igen.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon