Full version: trädpion
4:an
köpte en trädpion igår och när jag skulle plantera den så visade det sig att där var endast tre rötter på ca 1 - 1½ cm längd....sparar kvittot! Någon som vet om trädpioner har så här små rötter i allmänhet?
ingrids
Hm, menar du de tjocka grova rötterna, d.v.s. finns det gott om sugrötter också eller är det verkligen bara tre grova rötter? Är plantan riktigt ung kan den har ganska korta rötter, på sikt utvecklar den långa och grova. Stod det något hur gammal plantar är?
Plantan är ca 20 cm hög så jag betecknar den som ung....och det var endast tre rötter som jag nämnde...
ingrids
Ok, betyder det att den stod alldeles lös i jorden i krukan? Om det inte fanns några sugrötter alls låter det skumt. Kunniga odlaiter brukar varna för att vissa säljare sticker ner barrotade plantor i krukor och säljer dem som krukodlade och att man känner igen dessa växter på att de inte sitter fast i jorden med rötterna. Var pionen inte etablerad i krukan skulle jag gå tillbaka och klaga om jag var du, det kan påverka överlevnaden negativt. Att jag frågade om hur gammal plantan var handlar om att när jag tittar på nätet är de flesta sidorna noga med att ange hur gammal en trädpion de säljer är eftersom det påverkar priset, en planta som är två år ska vara billigare än en på fyra år.
Gunilla T
Håller helt med ingrids! Viktigt att alltid lyfta upp rotklumpen ur krukan så man ser att den verkligen är krukodlad och etablerad och inte bara nerstoppad i en kruka.

Buskpioner är dyra och det är lagerhållning, omsorg och skötsel man betalar för eftersom de behöver ett antal år på sig innan de blommar. Att stoppa ner en för ung planta i en kruka och sedan ta ett högt pris för den är lurendrejeri. Det behöver inte vara plantskolan som är skyldig, det kan lika väl vara leverantören.
mojan
CITAT (Gunilla T @ 03-05-2011, 09:34) *
Buskpioner är dyra och det är lagerhållning, omsorg och skötsel man betalar för eftersom de behöver ett antal år på sig innan de blommar. Att stoppa ner en för ung planta i en kruka och sedan ta ett högt pris för den är lurendrejeri. Det behöver inte vara plantskolan som är skyldig, det kan lika väl vara leverantören.

Aha! Fyndade en i lördags och tyckte att den var skumt billig. Har inte planterat den ännu men jag gissar att är det fusk ni beskriver. Ja, man får det man betalar för.
Jag lär mig nya saker varje dag på Odla.
KRT
Å andra sidan, finns det riktiga rötter kan den iaf överleva och ta sig, så ge inte upp hoppet om den. Däremot tar det längre tid innan den etablerat sig, börjar växa och blomma....
tack för era tankar och råd...jag har planterat den, sparat kvittot och tänker ringa plantskolan och berätta för dem! Hoppas att de är omedvetna om det eftersom jag hela tiden köpt bra växter hos dem under många år och då tror jag att de faktiskt kan bli tacksamma om jag ringer och berättar för dem....hoppas jag.

Nu hoppas jag att min lilla planta klarar sig i a f....!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon