Hade blivit förvarnad om att bambu hkna vara begen att skicka otskott så den var noggrannt avgränsad med pnedgrävd platskant.
Sorten skall vara frosthärdig till -30 grader men förr-förra vintern tog knäcken på den, var tvungen klippa ned nästan allt och senaste vintern var ingen höjdare heller för den.
Det som finns kvar och som är i livet är de rotskott den lyckats skicka utanför avgränsningen. Ursrungliga ytan finns bara något enstaka skott kvar.
Så tanken var att jag plockar bort bambun och sätter dit vindruva istället, precis som åt de andra riktningarna runt min solplats. Eftersom den sortens druva då den väl kommit igång att växa ordentliget avskärmar tillräcklit bra och dessutom är väldigt god.
Men att plocka bort bambun är inte det enklaste..... Fungertjocka superhårda rotskott som går kors och tvärs, inflätade i varandra. Efter en halv dags jobb (typ) har jag fått bort ca 40 cm.... Att komma igenom med spaden är bara att glömma. För hårt och ståt litet dumt till för åtkomst (staket bakom, rabattkant framför)
Nån som har ett bra tips på hur man skall få bort eländet? Eldkastare?

Har tagit några av de överlevande skotten och krukplanterat dom. Är det vettigt att ta in de som rumsväxter framemot vintern, tro eller skall man försöka övervintra de i växthuset istället?