Full version: Bambu-bekymmer
KatteLatte
För några år sen satte jag en bambu häck mot den platsen dä jag vill ligga och sola, som insynsskydd.

Hade blivit förvarnad om att bambu hkna vara begen att skicka otskott så den var noggrannt avgränsad med pnedgrävd platskant.

Sorten skall vara frosthärdig till -30 grader men förr-förra vintern tog knäcken på den, var tvungen klippa ned nästan allt och senaste vintern var ingen höjdare heller för den.

Det som finns kvar och som är i livet är de rotskott den lyckats skicka utanför avgränsningen. Ursrungliga ytan finns bara något enstaka skott kvar.

Så tanken var att jag plockar bort bambun och sätter dit vindruva istället, precis som åt de andra riktningarna runt min solplats. Eftersom den sortens druva då den väl kommit igång att växa ordentliget avskärmar tillräcklit bra och dessutom är väldigt god.

Men att plocka bort bambun är inte det enklaste..... Fungertjocka superhårda rotskott som går kors och tvärs, inflätade i varandra. Efter en halv dags jobb (typ) har jag fått bort ca 40 cm.... Att komma igenom med spaden är bara att glömma. För hårt och ståt litet dumt till för åtkomst (staket bakom, rabattkant framför)

Nån som har ett bra tips på hur man skall få bort eländet? Eldkastare? sos.gif

Har tagit några av de överlevande skotten och krukplanterat dom. Är det vettigt att ta in de som rumsväxter framemot vintern, tro eller skall man försöka övervintra de i växthuset istället?
Elinzon1-2
Hej.

Efter att ha grävt, huggit med yxa för att dela rötterna och slitit oss svettiga gav vi upp. Det slutade med att grävmaskinen som grävde bort vår släntrabatt och gjorde plats för en friggebod även fick ta bambun.

Lycka till!

Elin
Gossen Ruda
Vad för sorts bambu är det frågan om? Är det något gräsliknande eller ogräset som även kallas slide? Om det senare är det massiv Roundupbekämpning eller grävskopa som gäller.
KRT
Håller med Ruda; är det verkligen Bambu och inte ett slide? Bambu brukar inte vara så svårt att få bort och inte sprida sig så snabbt.....
Om det är bambu får du gärna stoppa ner några rotstockar i en låda och skicka till mig - är ute efter en bambu som bevisligen sprider sig smile.gif
Gunilla T
Det behöver inte vare en Slide, det finns ett antal bambusorter som sprider sig hejdlöst och är precis så svåra att få bort som här beskrivs. Skall man ha bambu är det bra att läsa på vilka som är hanterbara.

Jag har hållit mig till bergsbambun för den är inte lika invasiv men tyvärr har den fryst ner de senaste två vintrarna så jag funderar ta bort den helt.
KRT
Gunilla T - vilka sorter tänker du på? Är som sagt ute efter bambu som breder ut sig och växer rejält!
Gunilla T
Generellt är de tuvbildande något enklare att hantera. De som brer ut sig via utlöpare är de mest invasiva.

Bland arter av Chimonobambusa, Phyllostachys, Pleioblastus och Sasa hittar du invasiva arter.
KatteLatte
Definitivt inte Slide utan riktig bambu. Får kolla exakt vilken sort det var, återkommer.

Yxa låter ju som bra alternativ; gäller väl att sikta ordentligt bara; den står precis intill soldäcket. Grävskopa är inte aktuellt, det får bli manuell variant; en tröst är ju att det inte är så lång bit det rör sig om.
Gunilla T
CITAT (KatteLatte @ 04-05-2011, 09:58) *
Definitivt inte Slide utan riktig bambu. Får kolla exakt vilken sort det var, återkommer.

Yxa låter ju som bra alternativ; gäller väl att sikta ordentligt bara; den står precis intill soldäcket. Grävskopa är inte aktuellt, det får bli manuell variant; en tröst är ju att det inte är så lång bit det rör sig om.

Ja, det är bara att jobba på - envis vinner till slut! En del bambusorter kan ju täcka 3 - 4 kvm under en säsong. På 10 år blir det 30 - 40 kvm och då är det nog mera arbetssamt smile.gif
Gossen Ruda
Viskar: Roundup
Elinzon1-2
OK, vår teknik med yxan (akta fötter och ben, rötterna är sega som tusan och det är lätt att slinta) var att hugga oss igenom rötterna ner till jorden under så att vi fick en bit på ca 2x2 dm. Sedan blir tricket att lossa biten från jorden underifrån. "Svålen" med rötter var ca 3 dm djup och en vass spade, spett och lite mer yxa plus en massa jävlar anamma fixar biffen. Vi var tre pers som turades om, det är svettigt.

I slutändan hade vi nästan 4 kvadrat att gräva upp och grävmaskinen kom ju ändå, annars hade vi nog fortfarande kämpat.

Som sagt, lycka till!

Elin
KatteLatte
CITAT (Gossen Ruda @ 04-05-2011, 10:30) *
Viskar: Roundup

a0a.gif
Fast problemet är inte att jag försöker ha ihjäl den; det har vintern och ev det utsatta läget redan gjort. Problemet är att jag vill undanröja "liket" ;-)

Men du var nog inne på nånting där; skulle det inte stå en träkonstruktion precis bakom kanske lösningen skulle stavas "flamkastare"?
Gossen Ruda
Jag tänkte mest på att avdöda alla rotskott och sen vänta tills alla rötter dött. Kan nog ta ett tag visserligen. Jordfräs aller en sån där manick man fräser bort stubbar med kan kanske ordna biffen.
Orkidétjuven
Bambu är hopplöst att bli av med under marken. Inte ens en omgång roundup hade ihjäl allt dessutom. Jag fick istället kapa de skott som pånytt visade sig och pensla dem med ett annat nya zeelänskt ogräsmedel. Funkade bra. Men gräva upp plantan i skogen, det fick jag snabbt överge.
KatteLatte
CITAT (Elinzon1-2 @ 03-05-2011, 15:24) *
... yxa ...

thanks.gif
Bambun besegrad!!!
smiley_small_hug.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon