Bonntösa
02-05-2011, 10:02
Puckad som jag är hade jag min basilika ute oskyddad inatt när tempen kröp ner till +1 grad. Kommer inte ihåg vad sorten heter nu men den är lite lilaaktig. Den ser lite hängig ut kan man säga, dock verkar den fortfarande okej längst ner. Vad göra? Ska jag klippa ner den och pyssla om den lite extra eller är det bara att slänga? Kan den vara ute om jag täcker den?
Var väl lite väl optimistisk när jag planterade ut den tillsammans med timjan och andra lite tåligare kryddor..
Eva i Västerås
02-05-2011, 11:24
Vänta ett par dar. då ser du bättre vad som är dött och ska tas bort.
Basilika tål egentligen inte att det går under +10. Jag har frusit bort stora fina plantor när det varit flera plusgrader.
Sen har jag lärt mig att dom trivs bäst i krukor som man kan plocka in, eller ställa ut där det är lä och sol.
Bonntösa
02-05-2011, 12:02
Tack snälla Eva för svaret! Jag får väl plantera om den i kruka istället och se hur det går...
Har du något tips på annan kryddväxt, gärna perenn eller flerårig, som man kan plantera ut redan nu? I min kryddrundel har jag än så länge: Kryddtimjan, citrontimjan, rosmarin, ananassalvia, marockansk mynta, lågväxande oregano, gräslök, slätbladig persilja, dragon och ruccola.
Hälsningar
Caroline
Eva i Västerås
02-05-2011, 13:21
Jag är svag för lök. Kinesisk vitlök, piplök?
Olika sorter av backtimjan med olika blomfärger är både oerhört vackra i kryddlandet och goda kryddor. Dom är dessutom mycket säkrare perenna än kryddtimjan.
Dill bör du väl så nu, om du inte har den i grönsakslandet.
Pepparmynta.
Åbrodd (blir rätt hög).
Någon doftande ettårig blomma? Lövkoja? Eller ätbar? Buskkrasse?
aromata
02-05-2011, 20:31
Basikika är känslig och kan gärna stå i ett söderfönster hela sommaren. Den dricker mycket och får inte torka ut för mycket!
I ditt fall skulle jag köpa en ny planta för kommande konsumtion men kapa den gamla och ge den en chans. Men håll dem inomhus.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.