janna
Jag är evinnerligt trött på vår grymt fula slipersbyggda rabatt och nu har vi bestämt att den på något sätt ska bort. Vi har pratat om att ersätta med byggtimmer. Grannarna har murat men dom har även betalat 40 000 spänn för det och det är knappast något vi tänker lägga sådana pengar på.

Dock har vi nu kommit fram till en idé som vi båda, jag och sambon, verkar gilla. Och det är att helt enkelt ta bort slipersen och göra någon slags grässluttning där. Den blir ju inte så stor.

Har ni nån idé på hur man skulle kunna göra?

Om man gör en sluttning hur går man bäst tillväga då för att "bygga" upp den och plantera gräs? Vad finns för skojiga lösningar på att få dit lite planteringar? Såg nåt tips om cementrör men hittar inga bilder.

Fram med fantasin nu smile.gif

Man ser på bilden att grannen till vänster har byggt stenmur ända fram till tomtgränsen, det man ser mellan muren och slipers är ett gammalt land som vi delat med grannen tidigare, samt på högersidan blir det en trappa som vi delar med den grannen. Tomten börjar vid syrénhäcken, som knappt syns på bilden tyvärr.

2011-05-02 10.03.16.jpg

kerstin z5-6
Plantera gräs? menar du prydnadsgräs + fina perenner eller talar du om gräsmattegräs?
Ett sätt vore ju att behålla era slipers i bakkanten ta bort de främre, slutta jorden med kratta, lägga i ojämn sprängsten här o där och bygga ett "stenparti" som sluttar in mot er veranda
Peztis
Tänker du dig en vanlig gräsmatta som sluttar och ur denna sluttning sticker det upp rundlar av cementrör sär det är planterat?
Låter väl ok - ända tills man ska klippa gräset! Pest att klippa sluttningar och dessutom då behöva cirkla runt något. Jag har en gräsmatta där det sluttar på en del ställen och där sticker det upp stora stenar här och där, inte skoj! För att det ska bli snyggt måste man alltså ta fram trimmer el annan typ av kantsax.

Förstår dock att ni vill ta bort den där kistan ni har där.
KRT
Jag har precis grävt bort (för hand!) ett liknande land... Jag gjorde så att jag grävde bort mesta jorden, men återanvände en del till två upphöjda rabatter. Runt den ena har jag satt sjöstensplattor på höjden för att hålla kvar jorden. Den andra ska jag stapla betongblock runt för att hålla jorden på plats. Ingetdera behöver kosta 40000, men om man vill lägga lite kan man göra en snygg inramning/mur i framkant, mest för att hålla jorden på ålats och hindra den från att åka ut i gräsmattan.
janna
Tack för alla svar!

Betongrör är strukna, det var bara en liten fundering.

Det jag menar är att så gräsmatta där. Kanske med nån liten platå här och där. Jag har så svårt att se det framför mig att det är svårt att hitta på och planera.

När vi nu ska anlägga gräsmatta här, hur gör man bäst?
KatteLatte
Men det där var väl inte nåt fult?

Tror den befintliga löningen skulle kunna utvecklas med gott resultat. Om du lekte lite mer med höjden på växterna; blandade in ett par buskar eller nån barrväxt (för att få kontrast och struktur och dinension även vinterstid).

Alternativt, som Kerstin var inne på, flytta runt slipersen litet; skulle kunan tänka mig att det skulle bli fint om du sänker det befintliga facket litet och använder den slipersen du tar loss till att även skapa ett övre fack. Eventuellt även skapa en bakre avgränsning i form av ett staket eller en gärdesgård som du kan skicka upp klätterväxter på.

En sluttande tomt är ju en utomordentlig möjlighet att skapa 3-domensionella miljöer på.

Gräsklippning i slänt tror jag i likhhet med de andra att du bara skulle ångra. Speciellt om du börjr blanda in grejor som du måste runt.

Eller varför inte om du gjorde en slänt och satte olika prydnadsgräs kombinerat med täckbark och vackra stenar?

Eller den enkla lösningen; en marktäckare, t.ex. Stefandria, som får ta över slänten.
malcolm
Man skulle kunna klä in slipersarna med någon snygg panel.
Klint
Eller varför inte nervällande blommor exvis mossflox?
janna
Behålla slipersen är tyvärr omöjligt då den är rutten och hem för allehanda myror och svampar.

Att klippa slänten tror jag inte kommer vara några problem för den kommer vara så pass liten. Hela tomten vi har är cirka 60 kvm så slänten blir liten och inte så brant.

Det är två buskar (träd) som redan står i överkant som ska stå kvar sen får vi se hur det blir. Men att ha en marktäckare istället för gräs kan vara ett alternativ, tack för det KatteLatte.

Det syns lite dåligt på bilden hur det ser ut men vi har alltså en fyrkantig tomt och det här är bortre kanten. Jag står på altanen och knäpper.
ilPadrino
Självklart ska ni riva, de där trämastodonterna ser ju så dystra ut....
Jag rev bort precis en liknande gammal rutten trähistoria för några år sedan, och byggde upp en ny av lecablock som jag putsade. Kostnad max ett par hundringar, håller perfekt och blir dessutom bara snyggare med åren!

Här är några bilder från när det var precis nytt:

Kopia av garden1.jpg

Kopia av garden.jpg

janna
ilPadrino: Åhå... det skulle definitivt kunna vara nåt för landet som jag har in mot altanen där det också ligger slipers som ska bort.
Gunilla T
Tycke och smak....olika ja men när jag ser din bild så är det väldigt fyrkantigt och markerat, även grannens stela mur förstärker det intrycket. Jag är själv ingen vän av stela och markerade kanter så jag skulle föreslå det som även Kerstin var inne på.

Ett sten- och grusparti med små alpiner och någon enstaka pelarformad barrväxt som inte blir så stor men bryter av och ger höjd åt det hela.

Det blir mer spännande med kontraster än med mer av samma sak.

Här några bilder som exempel för att visa hur jag menar;

http://www.johner.moreinfo.se/tr%C3%A4dg%C...partier%205.htm

kerstin z5-6
[attachment=60260:1998_p38473.jpg]
Möjligheterna blir så mkt större om du inte väljer gräs, se Gunillas bilder
ilPadrino
CITAT (janna @ 03-05-2011, 10:36) *
ilPadrino: Åhå... det skulle definitivt kunna vara nåt för landet som jag har in mot altanen där det också ligger slipers som ska bort.

Javisst, och dessutom perfekt om man ser till att göra lagom höjd och bredd för att kunna slå sig ner bland lavendeln och dricka morgonkaffet eller en eftermiddagsdrink beroende på hur solen nu står. wink.gif

Gunilla T --> Fantastiskt snyggt anlagt med terassering och stentrappa!!
Gunilla T
Bara så det inte blir några missförstånd - bilderna är inte mina utan tagna från nätet som ett exempel på vad man kan göra om man lyfter blicken från det traditionella sättet att göra rabatter och kanter.

Kanter är, enligt mitt sätt att se, alltid den största utmaningen när man gör rabatter. Kanter blir det någonstans, det kan man inte undvika men de kan göras på många olika sätt.

Lycka till iaf, vad du än väljer smile.gif

Kerstins bild visar hur man kan trolla bort en stenkant med rätt växter som mjukar upp lite grann men som inte i sig själva markerar kanten ytterligare.
janna
GunillaT: Du har helt rött. Kanter är supertråkigt! Grannens bygge påminner mer om den förbjudna staden än en radhustomt smile.gif

Det där med blockstenar var ju faktiskt riktigt snyggt.

Den största anledningen till att vi vill ha bort allt är väl egentligen att ingen av oss har något intresse eller kunskap för att utforma och underhålla en rabatt av något större slag.

Nu har jag börjat kika lite på att göra en grässlänt med inslag av planteringar som har stöd av torvblock.
kerstin z5-6
[attachment=60585:h6pn7k26...pexrfwtr.jpg]
Torvrabatter är fina och mkt lättskötta
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon