Christa
Något är fel med min dator. Det blir massor av spiraler i lila och grönt över hela skärmen. Det är med nöd och näppe jag kan gå i i forumet. Det är svårt att läsa vad jag har skrivit. Min sambo tror att det kan vara grafikkortet som håller på att ge upp men är inte säker.

Om jag startar om datorn kan det bli bättre men man ser fortfarande små delar av spiralerna som en messa små lysande streck.
gnon49
Omöjligt att svara på. Prova ett annat grafikkort först och se om det hjälper. Som ett första steg.
Meriona
Kan det inte vara skärmen då? Om det är en stationär alltså....
Christa
Nu funkar det när jag stängde av datorn ordentligt men när jag bara startade om så hjälpte det inte alls.

Skärmen är ny medan datorn gått ganska mycket i 8 år så jag tror nog det är något med datorn men man kan ju aldrig veta.

Att det funkar nu borde väl dock tyda på att det inte är skärmen?

Byta till ett annat grafikkort låter avancerat men vi får väl se vad min sambo säger. Det är han som kan datorer bäst.
malcolm
Byta grafikkort är den enklaste sak i världen men man måste ta av kåpan på maskinen, sedan är det bara en skruv att lätta på och dra loss det gamla kortet. Min dator krånglade också häromdagen men inte heller där hjälpte det med omstart och inte med att stänga av den helller men efter att jag dragit ur strömsladden på baksidan hoppade den igång igen efter omstart.
Christa
CITAT (malcolm @ 02-05-2011, 13:24) *
Byta grafikkort är den enklaste sak i världen men man måste ta av kåpan på maskinen, sedan är det bara en skruv att lätta på och dra loss det gamla kortet. Min dator krånglade också häromdagen men inte heller där hjälpte det med omstart och inte med att stänga av den helller men efter att jag dragit ur strömsladden på baksidan hoppade den igång igen efter omstart.

Det förutsätter dock att man har ett grafikkort att byta med. Nu funkade det när jag startade datorn men nu är det spiraler igen men bara gröna den här gången så nu kan jag läsa texten eftersom det är mer vitt emellan.

Är det ingen annan som råkat ut för något liknande?
Christa
Det är inte skärmen i alla fall, det kollade min sambo igår. I morse funkade datorn som den skulle men nu när jag startade så kunde man inte läsa på skärmen. Stängde av och startade igen och nu funkar det.

Kan mjukvarufel orsaka sådant trubbel måntro?
Skruttis
Jag vet ett fall där en person fick skärmbilden förvrängd och suddig titt som sätt.
Det visade sig vara några sladdar som låg tätt emot varandra och orsakade en störning på skärmen.
Kan kanske vara något att prova?
Christa
CITAT (Skruttis @ 03-05-2011, 16:10) *
Jag vet ett fall där en person fick skärmbilden förvrängd och suddig titt som sätt.
Det visade sig vara några sladdar som låg tätt emot varandra och orsakade en störning på skärmen.
Kan kanske vara något att prova?

Intressant! Det skall jag kolla när det krånglar igen.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon